HrSteen Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Idag plumpet det en mail fra adobe i mailboxen min med tema "Adobe Lightroom Beta for Windows has arrived!". For de som er interesert: http://labs.adobe.com/technologies/lightro...trackingid=IFQT Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jepp, dukket opp her og. Satt og kjørte igjennom noen produktbilder for web akkurat nå bare for å se om jeg kunne finne frem, men det tydeliggjorde bare at dette er en raw-fremkaller fra fil-papir ikke et billedbehandlingsprogram. Enkle operasjoner som støvfjerning og liknende er fortsatt PS-mat. Dermed er det nok ikke så allsidig og anvendelig som jeg håpet, men for dem som kun trenger farger/curves/eksponering/skarphet osv er nok dette en god start Mvh Kjetil Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Litt skuffende dette, men det er ikke så galt. Jeg mener absolutt at Adobe burde tenkt på healing brush, siden dette er et program som er utviklet for digitalfotografer. Skal laste det ned, og sjekke det. Håper at brukergrensesnittet er greit, og at browsingen går hurtig. Jeg kan ikke helt forstå at den kom så hurtig. Lurer på om oppkjøpet av Pixmantec har foregått over en veldig lang periode, for de må jo ha utnyttet deres rawmaskin i denne versjonen. Hvis ikke, så virker det veldig dumt å komme med en pre-release som har en annen rawmotor enn produksjonsversjonen. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Det er jo veldig viktig for adobe nå å komme ut med et alternativ til Apples Aperture. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg kan ikke helt forstå at den kom så hurtig. Lurer på om oppkjøpet av Pixmantec har foregått over en veldig lang periode, for de må jo ha utnyttet deres rawmaskin i denne versjonen. Hvis ikke, så virker det veldig dumt å komme med en pre-release som har en annen rawmotor enn produksjonsversjonen. 6518528[/snapback] Denne har jo eksistert for Apple ganske lenge. Heller at man ikke kan forstå at den kom så sent til Windowsplattformen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Det kan kanskje vere på grunn av Aperture. Adobe sjølv seier dette: "Why did the Windows version come out later than the one for Mac OS X? The Windows and Mac OS versions of Lightroom are under simultaneous development, but the Mac OS X beta version was ready to be introduced to the public before the one for Windows. The final, packaged versions for both platforms should be released within a few months of each other. As Microsoft is gearing up for a major operating system transition, and since Lightroom is a brand new product from Adobe, we are spending extra time on the Windows side to deliver the best design that will support our Windows customers today, while also building for the future." Dei som har kjøpt RawShooter Premium vil få tilbud om gratis "oppgradering" til Lightroom 1.0 når den kjem. (kjelde) Endret 19. juli 2006 av incanus Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Pent var det, men er det bare på den pcen her alt tar forbanna lang tid? Det er vel det drittskjermkortet som jeg har akkurat nå Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Det var fleire på Ligthroom-forumet som klaga på at programmet var treigt, me får håpe det verte betre i den endelege versjonen. Adobe anbefaler forresten minst 1GB RAM, 768MB er minstekrav. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 jeg har 1GB ram, men akkurat nå er skjermkortet mitt på reperasjon, så jeg må bruke et 32MB Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Skjermkort har garantert ikke noe med dette å gjøre. Sålenge du ikke har noe 3D-aksellerert innhold fremme på skjermen, vil du nok klare deg med et par MB skjermminne litt avhengig av skjermoppløsning. Adobe Lightroom er nok rett og slett såpass langt fra endelig lansering at ytelsesoptimaliseringene ikke har begynt ennå. Det er sånn det er med betaprogramvare. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
sNx Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Det går skikkelig tregt hos meg også. Neppe pga skjermkortet. Men det kommer de sikkert til å gjøre noe med hastigheten for oss Windows brukere. Jeg liker dette programmet godt. Det er første gangen jeg tester det. For en enkel måte å styre kurven på, fantastisk. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Betaversjonen for Apple skal i alle fall være raskere enn Aparture. Tror hastigheten stiger betraktelig når de skifter til Pixmantecs rawmaskin. De kan vel umulig ha bygget den inn i programmet allerede. I så fall har de ført kjøperene av Premium 2006 bak lyset. Den konverteren er forøvrig veldig hurtig, med en kjapp (men svært begrenset) browser. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 endelig... dette ser lovende ut.. Nydelig.. gleder meg til den endelige utgaven. Adobe Lightroom er jo ikke på noe vis ment for å erstatte PS, men til de av oss som har digitale speilrefleks, og som daglig legger inn 50+ bilder inn på hd'en... PS. og som regel gjør opptak i raw format. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Har lastet ned og testet så vidt på denne maskinen. Det virker ikke gruoppvekkende tregt, men her er det bra med prosessorkraft (dualcore). Hvordan det vil fungere på min egne, litt eldre maskin er jeg litt spent på. Er det noen som vet om Pixmantecs rawmaskin allerede er inkludert? Det skulle forundre meg om de hadde fått det til. Hvis de ikke har bygget den inn enda, så kan vi vente oss en klar hastighetsøkning i den ferdige versjonen. Det er vel ingen tvil om at den er mye hurtigere enn Adobes egen løsning? Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Har brukt Lightroom i lange tider (siden beta 1) på Macen min, og jeg digger det... Det er veldig bra, men en ting som irriterer meg er at man ikke kan eksportere originalfilene, men derimot må gjøre om filene til TIFF/JPG/DNG før man kan eksportere dem... Nei, iPhoto og Aperture er klart bedre på det området! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Du mener at du ikke kan eksportere settingen fra en maskin med Lightroom til en annen. Rawbilder handler jo altid om nondestruktiv redigering, og en rawfil er helt uforandret selv etter redigering. Filforandringene i iPhoto og Aperture kan jo heller ikke eksporteres til andre programmer, uten at de er direkte kompatible. Jeg regner med at de lager en ekstrafil med en slags action som kan leses av Aperture på en annen maskin. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Jeg tenker ikke på om man har gjort endringer... Ta et eksempel: jeg har sortert bildene i Lightroom, for så å ha valgt ut noen jeg skal brenne på CD (el.). Filene er helt ubehandlet, og ligger i CR2-formatet på disken. I iPhoto/Aperture får man valget når man velger "eksporter" å eksportere i CR2-formatet (siden filene er ubehandlet). Det får man ikke i Lightroom, og det irriterer meg.... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Forstår. Du mener at man må bruke en explorer eller et brenneprogram for å brenne ut rawfilene våre. Det er nok vi windowsbrukere desverre alt for vant med fra før. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Ikkje nødvendig med ein eigen tråd for dette, so eg berre nemner det her: Matt Kloskowski, kjend frå Photoshop TV og Photoshop Killer Tips, har laga ei ny nettside for Lightroom, Lightroom Killer Tips Reknar med ein vil kunne få mange nyttige tips for bruk av Lightroom ved å følgje med på denne. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Programmet har høy "Mac"-faktor... Dvs, du bare jobber på bildene uten egentlig å ha noen kotroll på hvor de ligger, samt stor bruk av "disney"-grafikk på selve GUI'et. Skulle så gjerne hatt litt mer minimalistisk utseende (slik photoshop har). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå