Gå til innhold

Min første hjemmeside, laget i bilder.


Anbefalte innlegg

Du må putte bakgrunnen in i en tabell. Kan ikke ha style på <body>.

 

<table class="navnpåstilen" background="URL(bakgrunn.jpg)">

<td>

her kan du putte link bildene dine

</td>

</table>

 

@bush - Hva er det som plager deg da? Hvorfor skal du være så kritisk til allt jeg sier? Har jeg gjord deg noe? Og hva har du imot Dreamweaver? Hvis du vil sitte en uke med en 20+ siders site så er det din sak, men ikke påtving andre dårlige arbeidsvaner når du kan fint se og endre koden i dreamweaver. Der kan du til og med få koder du ikke har sett og kan før laget for deg, og på den måten forstå oppbyggningen av dem bedre. Greit at man bør kunne basics, men det får være grenser. "Pek og klikk design" er sånn det faktisk foregår i dag så det er like greit å lære seg bransjestandarden med en gang imo.

Endret av volcomer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg allerede har fått warn for mitt svar i denne posten, skal jeg holde meg litt på bakken.

 

 

@bush - Hva er det som plager deg da?

At du anbefaler en teknikk som er utdatert og gammel.

Hvorfor skal du være så kritisk til allt jeg sier?

Se svaret over.

Har jeg gjord deg noe?

Nei.

Og hva har du imot Dreamweaver?

Ikke noe, koder i det programmet selv, jeg.

Hvis du vil sitte en uke med en 20+ siders site så er det din sak, men ikke påtving andre dårlige arbeidsvaner når du kan fint se og endre koden i dreamweaver.

Om jeg hadde brukt en uke på å lage en 20+ siders side ved å skrive ren HTML og CSS hadde den a) blitt veldig fin eller b) veldig omfattende innholdsmessig.

Der kan du til og med få koder du ikke har sett og kan før laget for deg, og på den måten forstå oppbyggningen av dem bedre.

Vel jeg kan HTML, så jeg trenger ikke la datamaskinen skrive rotete kode for meg, for jeg vet hva som trengs.

Greit at man bør kunne basics, men det får være grenser. "Pek og klikk design" er sånn det faktisk foregår i dag så det er like greit å lære seg bransjestandarden med en gang imo.

Jeg vet at bransjen koder dårlig, og bryr seg mest om hvordan siden ser ut i IE 6.0. Men vi er kommet lengre enn tabeller. Les denne artikkelen av Arve Systad; Kast tabellane, er nynorsk, men jeg skjønte den.

Lenke til kommentar

Om man anbefaler en teknikk som er gammel gjør vel ikke det noe. Personlig er jeg av de få på forumet her som ikke har noe imot rammer og tabeller, men jeg jobber med css nå.

Og hvordan hver enkelt skal lage sine sider bestemmer vel han/hun? Og jeg ser IKKE vitsen med og være så ovapå! Vis det er noe som plager deg trenger det uansett ikke og gå utover oss andre her!

Lenke til kommentar

Vil si jeg sympatiserer med Bush i dette tilfellet. (Ikke han snøsokken over dammen riktignok)

 

Selv om det er mulig å bruke frames og tabeller, så er det FEIL!

 

Det er jo tross alt et forum for Web-design, HTML og CSS dette her, så da bør rådgivning være etter standardene for disse språkene, ikke ens egen tolkning.

Lenke til kommentar

Er da ikke noe tolkning i å bruke tabeller og celler. Kan ikke se problemet med å bruke det så lenge det funker. Klart du får en renere kode, og raskere lastetid med ren css, men hvor mye skal du gidde å sette deg inn i om du bare ska lage en enkel site for deg selv? Det er IKKE nødvendig for en vanlig bruker å måtte lære seg CSS og HTML inn og ut for å lage bra siter, sår han kan la programvaren hjelpe seg. Hadde han skulle laget en site for en bedrift, el.l. så ville anbefalingene reflektert det. Og det at det er FEIL å bruke tabeller og celler er bare tull. Med mindre du skal ha dynamisk innhold så funker det helt glimrende. Legg hjelpen deres på nivået personen trenger det.

Lenke til kommentar

Og akkurat hva vet du om nivået mitt? Det er ingen standard som sier at du ikke skal bruke tables og celler. Det er ingen nettleser som ikke skjønner tabels og celler. Så akkurat hva er det som plager deg om noen bruker dem? Og btw. hvem døde og gjorde deg kongen av web design?

Lenke til kommentar

Dette kan veldig enkelt gjøres som sikkert er sagt oppfor med CSS..

 

<div id="side">
<div id="header"></div>
<div id="meny">Meny innhold osv her..</div>
<div id="main">Main innhold</div>
<div id="footer">kopirettigheter osv..</div>
</div>

 

Da er det bare og sette en background på body,

kjøre en bredde på "side" (div) og sette bakrundsbilde og høyde på

"header"..

 

Så er det bare og sette diverse marginer osv på resten.

 

 

EDIT:

volcomer:

Hvor har du lært deg webutvikling?

Medier og kommunikasjon og frontpage på vidergående?

Endret av goggen90
Lenke til kommentar

Voldsomt til krasshet, frekkhet og 14tiss oppførsel her nå.

 

@bush lær deg å les. Jeg sa ikke at det ikke fanntes noen standard for web, men ingen standard som tilsier at å bruke tabeller og celler ikke er lov.

 

goggen - Hva har det med saken å gjøre? Har lært meg selv og funker fint for meg og har enda ikke fått noen klager på det jeg har laget. Har ikke sagt at det er feil å bruke kunn css jeg. Sier bare at det er enklere å gjøre dette med et UI som Dreamweaver og celler og tabeller. Det er det JEG synes, og derfor gir jeg hjelp ut ifra det. Om dere synes det er enklere med kunn CSS så gjerne kom med tips og råd om det, men er ikke noe vits å slenge dritt til meg fordi.

 

Se å lær dere litt folkeskikk. Du snakker ikke sånn til folk på gata så da er det ingen grunn til å gjøre det her heller.

Endret av volcomer
Lenke til kommentar
@bush lær deg å les. Jeg sa ikke at det ikke fanntes noen standard for web, men ingen standard som tilsier at å bruke tabeller og celler ikke er lov.

6527928[/snapback]

Du har forsåvidt rett, for man kan fint bruke tabeller og celler, men ikke til DESIGN! Det er feil, gjør sidene lite tilgjengelige, og oppfordrer til dårlig koding... Grunnen til at det blir skrevet så mye kritikk til deg, er fordi du ikke tør å innrømme at du faktisk tar feil i dette tilfellet.. Og når folk ikke innser at de tar feil, hjelper ikke det på kritikken..

Lenke til kommentar
@bush lær deg å les. Jeg sa ikke at det ikke fanntes noen standard for web, men ingen standard som tilsier at å bruke tabeller og celler ikke er lov.

 

Les under her :)

 

http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html[/url]']Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.

 

Det er riktignok ingen regel, men ei oppfordring med grunngiving frå dei som utvikla det vi sit med i dag som HTML 4.01/XHTML 1.0/1.1. Og per i dag finst der overhodet ingen gode grunnar til å benytte seg av tabellar til layout kontra bruk av strukturbasert HTML i lag med stilark.

Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at det ikke fanntes noen standard for web, men ingen standard som tilsier at å bruke tabeller og celler ikke er lov.

 

Det finnes retningslinjer fra W3C som sier at tabeller slik du vil bruke dem ikke er lov.

 

* Som Arve Systad kom meg i forkjøpet på over... ;)

Endret av hpfarstad
Lenke til kommentar
http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html[/url]]Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.
Det er riktignok ingen regel, men ei oppfordring med grunngiving frå dei som utvikla det vi sit med i dag som HTML 4.01/XHTML 1.0/1.1. Og per i dag finst der overhodet ingen gode grunnar til å benytte seg av tabellar til layout kontra bruk av strukturbasert HTML i lag med stilark.

6529027[/snapback]

 

Greit nok. Ser nå at min lærdom er gnaske utdatert, men om en side fungerer med tabeller og celler så er det da ingen andre enn spesiellt intereserte som bryr seg om koden? Når jeg surfer nettet så bryr jeg meg en blank en om koden er "fin" eller ikke. Greit at det vil funke dårlig på "non-visual" media men jeg lager a ikke web sider med mobiler og lignende i tankene. Kanskje jeg burde begynne å gjøre det.

 

Takk for at du presenterer dette på en saklig måte i motsettningnt til visse andre her som bare er interesert i å slenge dritt og rakke ned på folk.

Endret av volcomer
Lenke til kommentar

Det å skrive kode som er kompitabel med mobiltelefonar og andre spesialnettlesarar (for folk med ulike funksjonshemmingar, for eksempel) er eit av måla for dei som utviklar Webstandardane. Dette fordi internett er eit fritt medium som ikkje skal ha tilgang begrensa til fysisk friske med tilgang på ein vanlig PC.

 

Les gjerne fleire av mine eigne artiklar rundt emna, du finn dei her.

 

Sakligheit er ein fin ting :thumbup:

Lenke til kommentar

Du velger selv (trådstarter) om du vil følge rådet til ETT menneske, eller til resten av de som har svart :) Har selv brukt tabeller og kan kode dem ut og inn. Har en svær side skrevet i tabeller (sikkert 30 undersider) - hvor lett tror du, volcomer det er å oppdatere layouten på dem? Om jeg vil inn å ha bredere meny, venstrestille den istedet for å midstille den osv, må jeg inn på alle de j### 30 sidene å endre på cellestørrelser. Jeg er i full gang med å lære meg css-oppsett, og jeg ser for meg framtidens vedlikehold hundre ganger enklere. De fleste web-designere ler av sider som er satt opp med tabeller. Og siden du klager sånn på andre sitt språk her: fei forran di egen dør! Du er nokså svær i kjefen selv.

Endret av Fløffi
Lenke til kommentar

CSS er ikke bare mer praktisk men det er også mye mer enklere å holde på med. Kan være litt forvirrende i starten å skjønne logikken bak å få divlayers til å posisjonere seg 100% riktig, men satan du sparer mye tid med CSS imotsetning til å jobbe med tables.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...