Gå til innhold

Min første hjemmeside, laget i bilder.


Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg begynt på min første nettside i bare bilder. Jeg har laget noen vanlige nettsider før, men ikke så veldig gode. Nå vil jeg lage en nettside av bare bilder. Jeg har photoshop CS2 (ikke prøveversjonen) og jeg har laget noen greie bilder... Det som er problemet mitt nå er jo at jeg trenger å vite hvordan man legger bilder oppå hverandre i html. Jeg vil nemlig først ha et bakgrunnsbilde som inneholder logoen og alt sånn også etterpå må jeg jo ha linker. Linkene skal være bilder. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette?

Altså å lage linker av bilder og deretter legge dem oppå bakgrunnsbildet mitt?

 

Takk for svar :) Og en ting til... I tilfelle noen trenger å vite hvordan bakgrunnen og linkene ser ut så poster jeg dem her.

 

Bakgrunnsbildet er det første.

post-104396-1153300183_thumb.jpg

post-104396-1153300219_thumb.jpg

post-104396-1153300230_thumb.jpg

post-104396-1153300239_thumb.jpg

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anyone? Noen som vet dette?

 

Jeg skal forsøke å forklare det på en litt annen måte... Det første bildet som jeg har lagt til i posten over er det jeg vil ha som bakgrunnsbilde. De 3 andre under er linker til rundt omkring på siden.. Det jeg vil gjøre nå er å kunne sette linkene oppå bildet... Dette får jeg ikke til... Jeg har dessuten glemt åssen jeg får det som et bakgrunnsbilde så foreløpig er det bare et vanlig bilde som jeg har lagt inn.. Men hvis vi tar dette et skritt av gangen.... Hvordan får jeg bildet til å bli et bakgrunnsbilde?

 

Takker for svar :) Håper noen skjønner nå :)

Lenke til kommentar

Frames. Lag en frame og sett størrelsen. Bruk banner som bakgrunn. Inni den framen lager du en (eller flere) nye frames som du kan legge bilde linkene dine i. Siden blir ganske "tunglastet" om du gjør det slik så så ikke gå får full kvalitet på alle bildene.

 

Edit: Bruker du dreamweaver så er det bare å dra pila fra "background" boksen, til bildet du skal bruke som bakgrunn.

 

Edit 2: vil anbefale deg DENNE linken for en enkel måte og sette opp template og layout fra Photoshop til dreamweaver.

Endret av volcomer
Lenke til kommentar

Jaha? Og hvor inlegget mitt har du fått det at jeg ikke kan HTML fra? Jeg foreslår at du holder kjeft hvis du ikke har noe å bidra med. Han trenger da ikke CSS for å få til det der. Hva så om det ikke er "bra praksis" å gjøre det slik han vil? La nå han fine ut av hvordan han vil lage siden og heller lære av egne feil, istede for at du skal demoralisere og være "ovenpå".

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det skal gå bra. Hadde bare glemt hvordan man fikset bakgrunnsbildet. Nå er det gjort, men det er en ting som jeg aldri har lært og som jeg håper jeg kan lære her og nå. Hvordan plasserer man bakgrunnsbildet på et spesielt sted på siden og unngår at bildet "repeater" seg selv?

 

Håper noen kan hjelpe :) Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

Frames = celler og tabeller i mitt orforåd siden frames som du tenker på ikke benyttes lengere. Bare for å ungå videre missforståelser.

 

CSS i dreamweaver er enkelt. Lag en ny css og kall den f.eks "layout". Lag en stil som du kaller "bg_main" og se på under "background" arkfanen. Lås bakgrunnen til top og left. og sett no repeat. (eller "repeat y" for å få den tiol å repeteres kunn nedover). Velg bakgrunnsbilde og klikk OK. Marker hovedcella (der bakgrunnen skal inn) og sett stilen på den til "bg_main".

 

Syns ikke det blir mye enklere enn det der.

Endret av volcomer
Lenke til kommentar

Du... Jeg beklager veldig, men du må nok forklare meg enda litt nærmere... Som sagt har jeg akkurat fått dreamweaver og har ennå ikke brukt det :( Jeg blant annet ikke hvordan man låser bakgrunnen og lage en stil eller hvor den hovedcellen, som du snakker om, er.

 

Tror du kanskje du kan forklare enda litt enklere? Jeg har nemlig aldri brukt dreamweaver ennå :)

Lenke til kommentar

Etter personlig erfaring anbefaler jeg deg å studerer på w3schools eller htmldog. For å så ta noen ferdiglagde templates, slik at du kan redigere på ferdiglagde sider, og se hvordan alt henger sammen. Slik for du deg en myk landing inn i html- og cssverdenen.

 

Når du føler deg stødig nok med xhtml og css, kan du begynne å designe dine egne sider, helt fra scratch.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet ganske langt nå unntatt en ting... Jeg får ikke gjort slik at bakgrunnsbildet ikke repeterer seg selv om jeg har skrevet inn koden for det :(

 

Noen som kan hjelpe? Her er kodene:

 

HTML:

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>
<title>Photoshop Design</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="forsiden.css" />
</head>
<body background="Bilder/Bakgrunn_psdesign.jpg">
<p>Velkommen til Photoshop Design!</p>
</body>
</html>

 

CSS:

 

body {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
}

td {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
}

th {
font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
}

background {
background-image: url(Bilder/Bakgrunn_psdesign.jpg);
background-repeat: repeat-y;
background-position: center top;
}

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

Nei da, det går helt greit. Jeg synes faktisk jeg lærer ganske mye. Det er lettere å finne ut hva jeg må gjøre for å løse problemene mine og etterpå så husker jeg koden :) Men vet du hvilke justeringer jeg må gjøre for å fikse koden slik at bakgrunnsbildet ikke repeterer seg selv?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...