Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Datamaskinen slår seg av under spilling(CS)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med at datamaskinen min skrur seg av. Dette skjer imidlertid kun hvis jeg går inn i Counter-Strike for å spille. Etter et par min. slår datamaskinen seg av. Jeg får ingen forvarsel eller feilmelding. Er ikke slik at det skjer etter nøyaktig 1 min, kan like godt skje etter 4 min. Maskinen slår seg ikke av når det utføres andre oppgaver på maskinen (surfing, musikk, se film, bildebehandling). Men jeg mener å huske at det skjedde et par ganger når jeg redigerte film på den for en liten stund siden.

Har forsøkt å søkt litt rundt emne her på forumet, men er vanskelig å finne noe jeg kan se skal hjelpe. Jeg har et Sapphire Radeon 9600 Atlantis Pro kort med de nyeste driverene innstallert. Windows er også oppdatert. Dette er et problem som har oppstått etter at Windows ble lagt inn på nytt.

Er det noen som har noen tips om hva det kan være grunnen til at maskinen slår seg av? Kan det være noen innstillinger på skjermkortet som gjør at alt ikke fungerer som det skal?

Endret av oleisbest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve ein eldre drivar, eventuelt ein modifisert drivar. Bruk driver cleaner for å fjerne den gamle og prøv ein ny.

Det er ikkje alltid nye drivarar fungerer like godt på alle kort, på eldre kort, som 9xxx-serien vil det sjeldan gje noko ytelsesforbedring å skifte.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Du kan prøve ein eldre drivar, eventuelt ein modifisert drivar. Bruk driver cleaner for å fjerne den gamle og prøv ein ny.

Det er ikkje alltid nye drivarar fungerer like godt på alle kort, på eldre kort, som 9xxx-serien vil det sjeldan gje noko ytelsesforbedring å skifte.

6517674[/snapback]

Jeg hadde en eldre driver først, så oppdaterte jeg driveren til den nyeste for å se om det kunne være årsaken til problemet. Men dessverre uten hell :(

Lenke til kommentar

Er nok PSUens interne beskyttelse som stenger ned / slår av når jeg

leser symptomene dine .

Hadde det vært driver/sw feil vil den gjerne restarte seg med bluescreen og en entry i eventviewer ( hendelseslogg ).

Det kan være temperatur/overbelastning/over-volting som trigger det.

Tyder kanskje på at den er overbelastet på en rail (sikkert på +12v) .

Lenke til kommentar
Hvordan er det inni PCen din?

Har du renska den for støv i det siste?

Dette høres ut som overoppheting synest jeg.

6517897[/snapback]

Har vel ikke vært rensa siden den ble kjøpt. Den er vel rudnt 2 år tror jeg. Skal se på det når jeg kommer hjem. Er det noen måte jeg kan finne ut om det er det som er grunnen? Sjekka temp om den overstiger en viss temperatur eller noe? Blir bare overopphetet når skjermkortet blir satt på prøve da eller? Går ikke ann å feste en vifte på skjermkortet eller noe i den dur for å fikse det? Ikke så mye peiling på det her egentlig :hmm:

Lenke til kommentar

Det er garantert overoppheting. Hvis du ikke har rensa maskinen din på to år, er det virkelig på tide nå! ;)

Edit: Bruker ikke så mye ressurser når du bare surfer etc, lav temp. da.

.. Men merkelig at det ble slik etter reinstallasjon, kan jo være tilfeldig :hmm:

Endret av Folcom
Lenke til kommentar

Så dere mener at det eneste jeg bør gjøre er å "vaske" pcn min inni så skal den fungere fint igjen?

Jeg kan uansett ta vekk støv fra den når jeg kommer hjem og se om det hjelper på problemet! Tusen takk for all hjelpen til nå!

Lenke til kommentar
Hehe.. Etter 2 år er det på tide å skjekke etter litt støv ja ;)

Les denne: Skadelig møkk

6518244[/snapback]

Hehe joa du sier noe :)

Takk for artikkelen, leser gjennom det nå :thumbup:

6518600[/snapback]

Håper det hjelper på problemet ditt :)

PS: Kan du ta et bilde før du renser inn PCen? :p

6519672[/snapback]

Da har jeg fått åpnet pcn og tørket den for støv. Var faktisk ikke så veldig mye, men tydligvis nok. Nå fungerer alt som det skal igjen :)

Takk til alle som hjalp med svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...