jenstf Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Finnes det blanke "objektiver" (til Nikon D50) som man kan ha mellom kamera og objektiv for å hindre støv å komme inn i kameraet når man skal bytte objektiv ute i den støvfyllte byen. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Tviler jeg på. Har aldri hørt om det ihvertfall. Tror ikke det ville vært lett å lage heller siden objektivene går litt inn i kamerahuset. Men det er viktig å holde sensoren ren for støv. Har hittils brukt en ørepumpe til å blåse vekk støv inni kamerahuset. Vurderer å kjøpe en sensorbørste fra VisibleDust eller hva det var de het igjen. Lenke til kommentar
jenstf Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Mener å ha sett noe sånn på 80-tallet, men det var jo før autofokusen ble standard, så da var det ikke så mye info som skulle fra kamerahus til objektiv eller andre veien Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg har fotografert med det meste som har eksistert av 35mm slr, og har aldri sett er slikt filter. På filmbaserte kameraer er jo ikke problemet med småstøv eksisterende, siden filmen trekkes videre etter hvert bilde. Lenke til kommentar
modin Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Finnes det blanke "objektiver" (til Nikon D50) som man kan ha mellom kamera og objektiv for å hindre støv å komme inn i kameraet når man skal bytte objektiv ute i den støvfyllte byen. 6517545[/snapback] Hvordan skulle dette festes, det kunne jo ikke vært festet på objektivfatningen da dette vil føre til at objektiv ikke kan fokusere til uendelig. Av den grunn tviler jeg også på at noe slikt eksisterte på 80 tallet, hvis ikke man tenker på mellomringer (til macro) eller en telekonverter (som øker objektivets brennvidde). Hvis man har sett noe i mellom objektiv og kamera er det nok som regel en av disse to tingene. Man kunne selvsagt laget en mellomring med et glassfilter for støvete macrofotografering med flere forskjelige macroobjektive, men da snakker vi vel om et ekstremt smalt bruksommeråde. Hvor ofte er det man driver med macro i ekstremt støvete luft, og atpåtil har behov for å bytte mellom flere forskjelig macrolinser. Endret 19. juli 2006 av modin Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Dette har jeg aldri hørt om, men du verden for en glimrende ide. Om du klarer å konstruere, eller ihvertfall tegne og få gjennomslag for denne, kommer du til å bli en rik mann. Om det er mulig? Absolutt, ingenting er umulig. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Det finnes riktig nok objektiver som er beskyttet mot støv og fukt, men ikke noe som dette tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå