araziel Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Som nevnt tidligere: Det er mange som burde plukket opp en kopi av enten Stephen Kings "The Dark Tower" eller H.P Lovecrafts "Omnibus". Etter man har lest de to bokseriene så innsèr man fort at Tolkiens LoTR ikke er så enestående som først antatt. 6519165[/snapback] Jeg vil ikke sammenligne hverken Dark Tower med Lovecrafts mytos, eller noen av de øvrige med LOTR. Alt er så komplett forskjellig når det kommer til skrivestil, setting og mening, at det blir som å sammenligne familiebiler med F1 racere i bruksområder. Der Lovecraft kun skriver korte historier som varierer vidt og bredt i innhold og kvalitet, og som så og si mangler noen felles setting, (bortsett fra mytoset, som i stor grad er noe lagd etter Lovecraft), skriver Tolkien en eneste episk fortelling med grundig bakgrunnsmateriell, og med basis i virkelig kultur. Selv elsker jeg både LOTR og Lovecrafts historier, men hater Dark Tower. Bestemte meg for å lese Dark Tower etter å ha blitt anbefalt det av en venn, og noe verre tror jeg knapt jeg har lest Det var jo bare et eneste episk *gjesp* spør du meg. Når det kommer til fantasy synes jeg Tolkiens verk er enestående som første skikkelige high-fantasy, og første folkelige fantasy. Det er dog mange andre verker innen fantasy-genren jeg finner både mer underholdende og mer intrikate enn LOTR. Og filmene, tja, de var gode, men jeg vil ikke gå så langt som fabelaktige. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Harry Potter er koselig familieunderholdning med god replayvalue. Lotr er episk kinofilm som er slitsom å tvinge seg gjennom mer enn en gang. 6518755[/snapback] Jøss, at dette øyeblikket skulle komme. Jeg er faktisk enig med deg i noe Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg kan ikke begripe hvorfor enkelte her ikke synes Ringenes Herre serien er så god. Hva er feilen med det? LarsP og Steffyboy (filmguruer) kan svare for seg! Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Filmguruene ( ) har svart på dette flere ganger. Er det så umenneskelig at noen mennesker faktisk ikke liker LOTR? Nå forsvarer jeg tom han som sier at Harry Potter er bedre, så oppgitt er jeg. Jeg liker ikke Star Wars, eller Mirakel for den saks skyld - shoot me. LOTR er gjennomført, men noen biter rett og slett ikke på det - Lev med det. Edit: Leif er trøtt Endret 20. juli 2006 av Deathie Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg kan ikke begripe hvorfor enkelte her ikke synes Ringenes Herre serien er så god. Hva er feilen med det? LarsP og Steffyboy (filmguruer) kan svare for seg! 6522769[/snapback] Jeg kan svare veldig enkelt; jeg liker ikke fantasy. Det er en sjanger som ikke appellerer til meg, og det kan jeg ikke noe for. Folk bruker argumenter som "det finnes ikke et større univers" eller "Tolkien har til og med gitt denne verden egen litteratur", som om dette har noe å si på underholdningsverdien. At universet er kompleks og innviklet er kjempefint for de som liker det, de har mange, mange timer med underholdning foran seg. For de som ikke liker LotR, så blir det ikke mer spennende av at Tolkien har oppfunnet tusenvis av raser, familiehistorier, kriger, kunstverk og språk. Filmene er godt laget, uten tvil. Det er en objektiv sannhet. Jeg synes den er kjedelig, alt for lang og uten én eneste interessant eller spesielt bra karakter. Den første filmen produserte én eneste catchphrase (you shall not pass), og ingen spesielt minneverdige scener. Jeg liker noen filmer som ikke er spesielt gode (Plan 9), og jeg misliker noen filmer som er gode (LotR, Donnie Darko); det har kun med hva som interesserer en. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Ok. Jeg skjønner det, bra forklart. Lenke til kommentar
Dunedain Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) ..og for alle dere som ikke er lei av Lord of the Rings... (...trommevirvel...) Limited Edition (...tada...) Endret 20. juli 2006 av Strife_Cloud Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg likte Ringenes Herre svært godt som bok, og har lest den flere ganger. Da jeg fikk vite at de skulle filmatiseres ble jeg glad, men skeptisk. I mitt hode hadde jeg bilder av hvordan det meste så ut, og var redd en film ville ødelegge dette. Heldigvis gjorde Peter Jackson dette på en veldig fin måte, og jeg synes han lykkes, selv om mange ting var forandret, spesielt da i To Tårn. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Er flere fantasy serier som overgår lotr, men boka slår filmen enkelt ned i støvlene, så mye som manglet, som var vesentlig. Sier ikke filmene var dårlige, bare lysår bak bøkene 6520502[/snapback] Var det så mykje då? Har du eksempel? ..og for alle dere som ikke er lei av Lord of the Rings... (...trommevirvel...) Limited Edition (...tada...) 6525908[/snapback] Hmm, frister litt, familien har triologien, men har litt lyst på den sjølv og. Får sjå kva pris den legg seg på og vurdere det. Endret 20. juli 2006 av zeph Lenke til kommentar
Njål Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 ..og for alle dere som ikke er lei av Lord of the Rings... (...trommevirvel...) Limited Edition (...tada...) 6525908[/snapback] Mine Limited Edition'er slår dine når som helst: Når det gjelder filmene er jeg tilbøyelig til å være enig med LarsP, men med forbehold: Teknisk er de stort sett svært gode, og som filmatisering stort sett også. Og jeg likte den første veldig godt da jeg så den på kino, og også ved gjensyn seinere. Den var omtrent det jeg hadde håpet Jackson (som jeg har fulgt siden Bad Taste var ny) ville kunne gjøre med Tolkien, og var for meg fylt med under over hva som skjedde, og hva han/de hadde fått til. Akkurat som god fantasy i mine øyne skal. Problemet oppstod for meg med To tårn, som stykke uti begynte å kjede meg (jeg innså det da jeg bevisst lurte på hva voksne menn egentlig tenkte når de løp rundt på viddene iført idiotkostymer, uten annet enn et helikopter i nærheten). At jeg også begynte å få problemer med alt for lange skevenser det kameraet var fokusert på det ene ansiktsuttrykket til Wood (dere vet, det plagede, lidende, forpinte, uten noen som helst variasjon) eller Orlando Bloom (det noble, snørrhovne, nesa i været, kjedelige, kjedelige, kjedelige, med like liten variasjon) gjorde det ikke noe bedre (og dette tror jeg i stor grad er Jacksons skyld, siden jeg har sett begge spille betraktelig bedre i andre filmer). Atter en konge kunne vært veldig bra, men for meg bråstoppet den (igjen) hver gang Wood var i fokus, lidende, lidende, og ble sånn sett alt i alt ganske langdryg. I tillegg var slutten en kvalmende klissete affære. Og selv om jeg nok kanskje synes LotR:FotR isolert er bedre enn noen som helst av Harry Potter-filmene er det iettertid vanskelig for meg å ikke se den som en del av trilogien, og dette trekker den ned. Potter'ne derimot fungerer helt fint hver for seg, og HP3: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban er for meg en av de bedre fantasyfilmene som er lagd de site mange årene. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg elsker LOTR-filmene (og boka) og skjønner meg ikke på dere som ikke gjør det. Men jeg respekterer det, og jeg orker ikke argumentere noe videre over det, da det bare er teit, siden dere som ikke liker LOTR fra før, heller ikke vil like det noe bedre selv om jeg skriver side opp og side ned om hvorfor det er så bra. Men at dere som ikke liker LOTR kommer inn her i tråden bare for å skrive at dere ikke liker det og at dere syns det er dritt og at "det og det og det og det og det overgår LOTR anyday", det syns jeg blir for teit. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg elsker LOTR-filmene (og boka) og skjønner meg ikke på dere som ikke gjør det. Men jeg respekterer det, og jeg orker ikke argumentere noe videre over det, da det bare er teit, siden dere som ikke liker LOTR fra før, heller ikke vil like det noe bedre selv om jeg skriver side opp og side ned om hvorfor det er så bra. Men at dere som ikke liker LOTR kommer inn her i tråden bare for å skrive at dere ikke liker det og at dere syns det er dritt og at "det og det og det og det og det overgår LOTR anyday", det syns jeg blir for teit. 6526534[/snapback] Finnes det noe kjedeligere enn en haug med fanboys som nikker og er enig med hverandre? Variasjon trengs (kanskje spesielt fordi dere som oftest ikke skriver noe om filmene og hvorfor de er bra, men bare forteller hvor flott alt er) for å gjøre tråden interessant. Det er tross alt diskusjon.no det er snakk om. Her skal det diskuteres. Du må gjerne argumentere hvorfor du liker filmene, bare det ikke er som trådstarter ("Alt er perfekt, og regien er flott, og fantastisk, mens skuespillet er genialt og alt er jo så bra"). Lenke til kommentar
mortenmm Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) hadde litt delte meninger om filmen i forhåld til boken ( f.eks i Fangorn var jo nesten alt galt) .... Handlingene ble i mange tilfeller dårlig fulgt, men når jeg hørte musikken og så f.eks. Minas Tirith for første gang,fikk jeg følelsen av å være til stede i Middle-Earth Enkelte skuespillere passet også perfekt til rollene, som Eowyn... Det er jo bare en manns forestilling av LOTR-bøkene, alle forestiller seg ting forskjellig Endret 20. juli 2006 av mortenmm Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Jeg elsker LOTR-filmene (og boka) og skjønner meg ikke på dere som ikke gjør det. Men jeg respekterer det, og jeg orker ikke argumentere noe videre over det, da det bare er teit, siden dere som ikke liker LOTR fra før, heller ikke vil like det noe bedre selv om jeg skriver side opp og side ned om hvorfor det er så bra. Men at dere som ikke liker LOTR kommer inn her i tråden bare for å skrive at dere ikke liker det og at dere syns det er dritt og at "det og det og det og det og det overgår LOTR anyday", det syns jeg blir for teit. 6526534[/snapback] Finnes det noe kjedeligere enn en haug med fanboys som nikker og er enig med hverandre? Variasjon trengs (kanskje spesielt fordi dere som oftest ikke skriver noe om filmene og hvorfor de er bra, men bare forteller hvor flott alt er) for å gjøre tråden interessant. Det er tross alt diskusjon.no det er snakk om. Her skal det diskuteres. Du må gjerne argumentere hvorfor du liker filmene, bare det ikke er som trådstarter ("Alt er perfekt, og regien er flott, og fantastisk, mens skuespillet er genialt og alt er jo så bra"). 6526647[/snapback] Kan du fortelle meg hvordan jeg skal argumentere for at jeg liker filmene uten å si at de er bra? Jeg vil ikke nevne navn, men mange av de som er imot LOTR her ga ikke akkurat noen veldig god begrunnelse for hvorfor de ikke liker det heller. Kall meg gjerne fanboy, om det er det du syns jeg er. Jeg liker Ringenes Herre, og sånn er det. Noen er imot Ringenes Herre at any cost, og sånn er det også. Har skjønt at noen her er av den sorten også. Ikke glem at det finnes noe som kan kalles anti-fanboy, når man regelrett går inn for å mislike noe. Når du skriver "fordi dere som oftest ikke skriver noe om filmene og hvorfor de er bra" etc.etc., hvem snakker du om da? Hvorfor dra alle under en og samme kam? Men for all del, hvis det å like noe og være engasjert i det, er å være en fanboy, så gjerne for meg. Endret 20. juli 2006 av Nevnarion Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Universet blir så til de grader overgått av av Stephen King og H.P Lovecraft's, musikken slått av Vangelis, filmene var et steg i gal retning for Peter Jackson. 6517212[/snapback] Jackson skulle holdt seg til å lage lavbudsjetts-splattere med enorm underholdningsfaktor i stedet for å prøve å lage så fordømt episke filmer, jeg synes ikke han lykkes så veldig godt. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Kan du fortelle meg hvordan jeg skal argumentere for at jeg liker filmene uten å si at de er bra? Jeg vil ikke nevne navn, men mange av de som er imot LOTR her ga ikke akkurat noen veldig god begrunnelse for hvorfor de ikke liker det heller. Kall meg gjerne fanboy, om det er det du syns jeg er. Jeg liker Ringenes Herre, og sånn er det. Noen er imot Ringenes Herre at any cost, og sånn er det også. Har skjønt at noen her er av den sorten også. Ikke glem at det finnes noe som kan kalles anti-fanboy, når man regelrett går inn for å mislike noe. Når du skriver "fordi dere som oftest ikke skriver noe om filmene og hvorfor de er bra" etc.etc., hvem snakker du om da? Hvorfor dra alle under en og samme kam? Men for all del, hvis det å like noe og være engasjert i det, er å være en fanboy, så gjerne for meg. 6528022[/snapback] Du klarer vel å skille mellom en god analyse av en film og en oppramsing av "regi var genialt, skuespill var genialt"? Det er ikke interessant å lese om hvor bra alt var, det interessante er å vite hvorfor ting var bra, hva som gjør dem bra, osv. Jeg skrev "som oftest" fordi det er noen som kan argumentere, men flertallet her på forumet tar det som en selvfølge at folk er enig, og velger derfor bare å skrive "filmene er jo geniale, da". Bare se hvor mye mer interessant tråden ble så snart det ble diskusjoner, og ikke bare skryt. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Ja jeg skjønner jo det, men du kan ikke regne med at alle og enhver her er like analytiske når de skriver. Dette gjelder både de som er for og de som er imot. Jeg ser at du var ganske grundig i din argumentasjon for hvorfor du ikke likte filmene, og det er helt greit, men du kan ikke forvente at alle skal være like perfekte. Sånn er det ikke i denne verden. Skulle gjerne skrevet side opp og side ned med analyse selv, kanskje jeg gjør det en gang også. Men ofte trenger jeg ingen grunn til å like noe. Jeg liker det, og så enkelt er det. Er sjelden jeg tenker over hvorfor et glass med cola smaker godt og hvorfor jeg liker det. Det er godt, end of discussion. Men jeg skal medgi at jeg ser poenget ditt, det er klart at det blir mye mer interessant så snart det blir litt dybde i meningene. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Du har selvsagt rett i at alle ikke kan være analytiske, men det er det som skiller diskusjonstråder fra telletråder. Jeg forventer ikke at alle skriver like mye eller legger like mye tanke bak innleggene, men det er lov å håpe. Jeg foretrekker et godt innlegg om hvorfor filmen er god framfor et dårlig innlegg om hvorfor filmen ikke er god. Hvis du noengang føler for å skrive om LotR så er jeg veldig interessert i å lese det, da du er blant de som skriver bra og interessant. Hvorfor du liker Cola trenger du ikke forklare, men når det gjelder LotR er det faktisk interessant å høre hva folk mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå