Gå til innhold

Om orker, alver, dverger - og sånt

xD^^

Anbefalte innlegg

Litt ut i den andre disken av "Ringenes Herre: Ringens Brorskap", fikk jeg plutselig skrivekløe.

Jeg fikk plutselig - helt ut av det store intet, kjempelyst til å skrive om noe!

Så jeg slang laptopen på fanget, valgte kategorien "Kultur", og trykket på "Nytt emne".

Dette er hva jeg mener om trilologien "Ringenes Herre", den fantastiske personen J.R.R. Tolkien, og alt rundt triologien.

Jeg synes rett og slett "Ringenes Herre" er så utrolig genialt, så utrolig vakkert, og ikke minst - så utrolig gjennomtenkt. Alt er så perfekt. Alt er så riktig, så nydelig, men samtidig så spennende!

Fem utrolige bøker - Sillmarilion, Hobbiten, Ringens Brorskap, To tårn og Atter en Konge - som tar for seg hele den utrolige historien om "Ringenes Herre", skrevet av den verdensberømte J.R.R. Tolkien.

Og i tillegg tre nydelige filmer - Ringens Brorskap, To Tårn og Atter en Konge, regissert av Peter Jackson - som tar for seg de største punktene gjennom de tre bøkene.

Alle bøkene er skrevet av J.R.R. Tolkien, på en helt utrolig fangende måte.

Bøkene er riktignok tungleste, lange og krevende - men for all del, les dem!

Det er helt utrolig, hvordan Tolkien har laget en helt egen verden.

En verden med egne raser, egne dyr, til og med egne land.

Ikke vet jeg hvor lenge, men han må da ha skrevet en god stund?

Flere forskjellige språk og forskjellige høytider. Alt skrevet av én person - John Ronald Reuel Tolkien.

Tenk på det, det er utrolig!

En historie hvor godt og ondt møter hverandre - i Midgard.

Filmene er regissert av Peter Jackson, som har gjort en helt utrolig jobb, ved å lage en av de beste filmtriologiene noen sinne. Dette er min mening, men jeg mener filmene kan måle seg med noen av Star Wars-filmene. Stemningen i filmene er helt utrolig, så "riktig". Fargene, musikken og skuespillerene er med på å skape den perfekte stemningen. Den perfekte stemningen som har gjort at så mange personer har blitt oppslukt i "Ringenes Herre".

Å sitte her, i sofaen, med surroundanlegg og hele pakka - det er herlig.

Dette er tredje gangen jeg ser alle filmene etterhverandre, altså, maraton, Ringenes Herre-maraton. Dette anbefales på det varmeste!

Forlaget som kjøpte historien trodde absolutt ikke at det skulle bli så stort som det ble.

De kjøpte vel egentlig ikke historien, de fikk den vel heller.

Boka, eller bøkene, som det ble etter at forlaget bestemte seg for å dele boka opp i tre, ble trykket i veldig få eksemplarer, siden forlaget ikke hadde store troen på historien.

Ergo, det ble ikke brukt veldig mye penger på bøkene.

Men jeg er sikker på at det er brukt en mye større slump penger på filmene - alt fra kostymer til filmutstyr har nok kostet mer enn vi tror.

Men selv om det er så mye penger i bildet, så bærer ikke filmen preg av det.

Selvfølgelig er filmen, bøkene også, laget for å tjene penger, men ikke samme måte som andre mislykkede filmer og historier.

Da Tolkien satt der, hjemme, alene, foran skrivemaskinen, tror jeg egentlig ikke det var penger han hadde i tankene.

Musikken er komponert av Howard Shore, som har hatt en uendlig stor oppgave.

Det å komponere all musikk til en filmtriologi, er ikke akuratt småtterier.

All musikken er laget om til en stor symfoni, som varer i omtrent to timer.

Denne symfonien har fått sin egen DVD, som inneholder absolutt all musikken fra "Ringenes Herre".

- Med forebehold om skrivefeil, faktafeil og andre feil. Send meg gjerne en PM om det er noe spesielt.

Og vær så snill, til de aller største LOTR-tilhengerene - ikke slakt meg helt.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Musikken er komponert av Howard Shore, som har hatt en uendlig stor oppgave.

Det å komponere all musikk til en filmtriologi, er ikke akuratt småtterier.

All musikken er laget om til en stor symfoni, som varer i omtrent to timer.

Denne symfonien har fått sin egen DVD, som inneholder absolutt all musikken fra "Ringenes Herre"

6517149[/snapback]

Og han taklet den oppgåva mesterlig, filmmusikken til LOTR er fantastisk, absolutt blandt mine favorittar innan OST.

Lenke til kommentar

Universet blir så til de grader overgått av av Stephen King og H.P Lovecraft's, musikken slått av Vangelis, filmene var et steg i gal retning for Peter Jackson.

Hva gode fantasyfilmer angår så anbefaler jeg Harry Potter over Ringenes Herre any day of the week.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Ringenes Herre filmene og bøkener er geniale. Synes at filmen har greid å gå etter boken ganske så bra. Harry Potterbøkener er og ganske så brae, men LOTR er nok et par hakk høyere kvalitet på. Og Harry Potter filmene er jo en vits. Bøkene der er så veldig mye bedre enn filmene. Akkurat der synes jeg at LOTR filmener er fantastisk laget etter bøkene.

Lenke til kommentar
Fem utrolige bøker - Sillmarilion, Hobbiten, Ringens Brorskap, To tårn og Atter en konge

3 bøker.

For publication, due largely to post-war paper shortages, but also to keep the price of the first volume down, the book was divided into three volumes: The Fellowship of the Ring: Books I and II, The Two Towers: Books III and IV, and The Return of the King: Books V and VI plus 6 appendices. Delays in producing appendices, maps and especially indices led to these being published later than originally hoped — on 29 July 1954, 11 November 1954 and 20 October 1955 respectively in the United Kingdom, slightly later in the United States. The Return of the King was especially delayed. Tolkien, moreover, did not especially like the title The Return of the King, believing it gave away too much of the storyline. He had originally suggested The War of the Ring, which was dismissed by his publishers.
Lenke til kommentar
Universet blir så til de grader overgått av av Stephen King og H.P Lovecraft's, musikken slått av Vangelis, filmene var et steg i gal retning for Peter Jackson.

Hva gode fantasyfilmer angår så anbefaler jeg Harry Potter over Ringenes Herre any day of the week.

6517212[/snapback]

Harry Potter over LOTR? Trodde ikke det var mulig.. Jeg har riktignok ikke sett alt av Potter & co men alikevel..

LOTR har bedre historie, musikk og bilde enn Potter filmene har mener jeg iallefall!

Lenke til kommentar

6517212[/snapback]

Du har nå alltid hatt ein merkeleg sans for filmar, men Harry Potter betre enn Lotr? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som noensinne har påstått at LarsP har en filmsmak lik alle andre, så hva han mener er ikke noe å henge seg opp i. Det er mange som misliker hva Peter Jackson har gjort med Ringenes Herre, folk har forskjellig smak der som når det gjelder alle andre ting; dem om det, man bør ikke prøve å argumentere når det kommer til smak.

Men litt mer On-Topic; jeg kjenner igjen følelsen North-Garden, ingenting slår et Ringenes Herre-maraton, man blir rett og slett overveldet av hvor stort og fantastisk alt er...

Ringenes Herre er min favoritt når det gjelder både bok og film, og Howard Shore har plassert seg helt i toppsjiktet når det gjelder filmmusikk etter innsatsen han gjorde.

Og tilslutt, kudos til Peter Jackson som brukte så mange år av sitt liv på å introdusere Tolkien til et nytt publikum.

Lenke til kommentar
Gleder meg til vintern. Da har jeg en langhelg med bare de tre extended versjonene :)

6519087[/snapback]

Det er herlig. :love:

Synes rett og slett Ringenes Herre er fantastisk!

Om du gidder, så kan du lese Sillmarilion og Hobbiten i tillegg til de tre andre bøkene, og du kan lære så mye mer. Det er så mye rundt historien, så mange historier rundt historien. Herlig!

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere: Det er mange som burde plukket opp en kopi av enten Stephen Kings "The Dark Tower" eller H.P Lovecrafts "Omnibus". Etter man har lest de to bokseriene så innsèr man fort at Tolkiens LoTR ikke er så enestående som først antatt. ;)

Lenke til kommentar
Gleder meg til vintern. Da har jeg en langhelg med bare de tre extended versjonene :)

6519087[/snapback]

Det er herlig. :love:

Synes rett og slett Ringenes Herre er fantastisk!

Om du gidder, så kan du lese Sillmarilion og Hobbiten i tillegg til de tre andre bøkene, og du kan lære så mye mer. Det er så mye rundt historien, så mange historier rundt historien. Herlig!

6519134[/snapback]

Har nok leste de + enda mer.

Spilte også rollespill når jeg var drittunge. MERP var utelukkende Basert på TOlkiens verden. Samme var RuneQuest, dog ikke like mye som MERP .)

Så jeg har flere bøker enn du har nevnt her. Dessuten prøvde de å lage ringenes herre som tegnefilm, men den slutta de å produsere etter å ha gitt ut en film (halvveis i triologien)

Lenke til kommentar
Fem utrolige bøker - Sillmarilion, Hobbiten, Ringens Brorskap, To tårn og Atter en konge

3 bøker.

For publication, due largely to post-war paper shortages, but also to keep the price of the first volume down, the book was divided into three volumes: The Fellowship of the Ring: Books I and II, The Two Towers: Books III and IV, and The Return of the King: Books V and VI plus 6 appendices. Delays in producing appendices, maps and especially indices led to these being published later than originally hoped — on 29 July 1954, 11 November 1954 and 20 October 1955 respectively in the United Kingdom, slightly later in the United States. The Return of the King was especially delayed. Tolkien, moreover, did not especially like the title The Return of the King, believing it gave away too much of the storyline. He had originally suggested The War of the Ring, which was dismissed by his publishers.

6518576[/snapback]

Skal vi pirke, så er vel Silmarillion et utvalg av de utallige tekstene Tolkien skrev rundt Middle Earth - satt sammen av Cristopher Tolkien.

Lenke til kommentar

6517212[/snapback]

Jaså, så du mener altså at universet til Stephen King overgår Tolkien's?

Det er publisert i alt 12 bøker med historier fra Arda (tolkiens verden). Og dette er bare toppen av isberget. Alt det som fantes oppe i hodet til tolkien vil jeg tro overgår alt annet som er, og alt som kommer.

Han skapte over 10.000 år med historie. Han skapte forskjellige folkeslag og raser så komplett som du får det, med eget språk og in fact egen litteratur.

Hans verden Arda er jo den største fantasy-verdenen jeg har sett hvertfall, med flere store kontinenter, som Middle earth og Valinor.

The Wheel of Time-universet er close, men jeg tror ikke noe vil overgå Tolkien.

Hva filmene angår, så syns jeg de er perfekte. Jeg har også sett alle tre i maraton, og selvsagt da extended editions.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

3 bøker.

6518576[/snapback]

Skal vi pirke, så er vel Silmarillion et utvalg av de utallige tekstene Tolkien skrev rundt Middle Earth - satt sammen av Cristopher Tolkien.

6519468[/snapback]

Du har helt rett.

Lenke til kommentar

Skal vi pirke enda mer, var det ikke bare C. Tolkien som arbeidet med denne boken, men også Guy Kay.

BTW: Takk for at dere fikk meg til å åpne Silmarillion. Fant en liten tilgodelapp på Platekompaniet inni den som jeg ikke visste om. :)

En ting til: Harry Potter er bedre enn Ringenes Herre. :!: (No offence Lars)

Endret av Deathie
Lenke til kommentar

OMG, for et innlegg. Dette var genialt, mens dette var utrolig, og fantastisk, og enestående. Prøv å skriv litt mer om HVORFOR ting er så flott, i stedet for å bare nevne alt filmen består av, for deretter å beskrive det som utrolig.

For å være helt ærlig, så har du ikke skrevet noe som helst. Det er bare en fanboytekst med litt trivia slengt inn her og der.

--

Når det gjelder filmene så kan jeg forstå hvorfor folk liker filmene, men personlig så ble jeg uvel av begge to (så aldri den tredje).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...