Gå til innhold

Videre utdanning i IT etter vk2

Canute

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal etter sommeren begynne på vk2 (allmenn), så etter det har jeg tenkt på å utdanne meg videre innen IT.

Tingen er den, jeg har egentlig 3 skoler jeg har bestemt meg for å velge mellom.

NTNU.

+ Det er vel mest "stas" å si at en har gått på NTNU enn noen annen skole.

+ Mye større utvalg (regner jeg med).

+ Selve skolen koster ingenting (ikke medregnet bøker osv...)

- Langt å flytte.

- Stress å finne hybel (?)

- Karakterene må forbedres endel dette siste året. :innocent:

UiS (Universitetet i Stavanger)

+ Det er så og si nabobygget til huset jeg bor i, tar maks 3 min å gå.

+ Selve skolen koster ingenting

+ Slipper masse bil/buss utgifter.

Halvdårlig utvlag, men finner et par ting som ser spennendes ut på nettet.

NITH (Søskenbarnet mitt skal begynne der til høsten, så får kanskje vite mer da)

+ Studiene dem tilbyr virker mye mer overbevisende. (Men dem skal jo selge også da).

+ Slipper å flytte, NITH er i Stavanger.

- Koster flesk!! får ofte høre mor og far klage på studielånet dem enda ikke har tilbebetalt. :p

- Ser ut som mye av det går på Microsoft plattform (som er et minus for meg).

Spørsmål:

1. Er det slik at på en eventuell cv så virker NTNU mer overbevisende og flott? Så flott at det kan være verdt det?

2. Har vært inne på UiS.no og sett på studiene, men jeg finner kun spesifikke fag for IT - klarer dere å finne noe? Eller skal jeg sette sammen fag selv (ser ikke slik ut), finner dessuten ingen informasjon om opptakskrav slik som lett er tilgjengelig på NITH.

3. Hvordan er det med jobb etter selve utdanningen?, jeg vil tro at NITH er knyttet mye mer opptil lokale bedrifter (som kan få betydning), men jeg kan ta grundig feil..

4. Hvordan er det med fravær? Vil det ha noe si? Og hvordan blir fravær etter universitetet - vil jeg da måtte vise fravær for både videregående og uni eller teller dem ikke fravær der?

Hvis du var i samme posisjon som meg, hvilken ville du valgt?

For øyeblikket lener jeg mest mot UiS, men det er egentlig mest av økonomiske og praktiske årsaker.

Endret av Canute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror NTNU helt klart ser bedre ut på CV'en enn NITH. NITH er privatskole, og hvem som helst får vel plass der såfremt man punger ut.

Det er ikke noe fravær på universitetet. Der er det alle for seg selv. Det er ikke vanlig å fremvise vitnemål fra VGS når man har høyere utdannelse.

Jeg ville valgt NTNU. Ikke velg studier pga hva som virker mest lettvint. Å finne for og i mot selv er ikke alltid like nyttig, da du sikkert har en viss forutsbestemt mening om hva du vil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Før jeg svarer på spørsmåla så skal det nevnes at jeg studerer på NTNU selv så kan hende noen av svara er en "smule" subjektive. :)

Spørsmål:

1. Er det slik at på en eventuell cv så virker NTNU mer overbevisende og flott? Så flott at det kan være verdt det?

6516780[/snapback]

Ut ifra de arbeidsgivere jeg har snakket med gjennom studiet og Linjeforening så virker det som NTNU på CV'n har litt å si ja.

Mange av dagens arbeidsgivere gikk selv på gamle NTH og av den grunn har direkte noe til felles med deg som er kjempebra når du skal søke jobb.

3. Hvordan er det med jobb etter selve utdanningen?, jeg vil tro at NITH er knyttet mye mer opptil lokale bedrifter (som kan få betydning), men jeg kan ta grundig feil..

6516780[/snapback]

Det virker ikke utenkelig at NITH er knyttet mer mot lokale bedrifter enn landsdekkende som kommer på grunn av størrelsen og støtten de sikkert får fra IT-bedrifter i nærmiljøet.

4. Hvordan er det med fravær? Vil det ha noe si? Og hvordan blir fravær etter universitetet - vil jeg da måtte vise fravær for både videregående og uni eller teller dem ikke fravær der?

6516780[/snapback]

Gjennom alle mine år har jeg hørt at fravær på skolen har mye å si når du søker jobb.

Nå har jeg enda ikke kommet til det punktet at jeg har søkt jobb på den slags enda så kan ikke si om de spør om dette eller ser på det.

Uansett så vil jeg tro at om du beviser at du har selvdisiplin nok til å komme deg bra gjennom et ingeniør eller sivilingeniør-studie så vil bedriften du søker på jobb til se at du har noe form for selvdisiplin. ;)

Hvis du var i samme posisjon som meg, hvilken ville du valgt?

For øyeblikket lener jeg mest mot UiS, men det er egentlig mest av økonomiske og praktiske årsaker.

6516780[/snapback]

Siden jeg studerer på NTNU (komunikasjons-teknologi) så kan jeg annbefale NTNU på det ALLER varmeste.

Jeg har kompiser som studerer rundt omkring i landet i andre byer og har vert på besøk der og jeg har enda ikke funnet noen plass som er i nærheten av Trondhemi når det kommer til studentmiljø. I tillegg så er studentene i Trondheim mye mer åpne til nye vennekretser slik det virker på meg. Andre byer så blir det fort at man forblir med de samme du har sett hver dag i 20 år allerede (ikke at det er noe negativt), men nye venner er jo aldri å forakte! ;)

Du sa det som et problem med å fikse leilighet.

Jeg har enda ikke hørt noen som har hatt problem med å fikse seg noe. Det verste som skjer er at du bor en plass i 6mnd (el.) før du finner deg en bedre, billigere, mer sentral plass når du først er der oppe.

Du kan alltids satse på fint vær og bo ute den første måneden. :p

Om du lurer på noe annet omgående studiet så er det bare å ta kontakt så skal jeg svare etter beste evne! :D

Lenke til kommentar

Når det gjelder fravær på Høgskole så er det vel ingen steder der det blir tatt med om du er der i det hele tatt, så lenge du sørger for å komme til eksamen og eventuelt gjør det du må fpr å ta eksamen.

Det finnes jo også dataingeniør utdannelse på en del høgskoler i Norge som du vel også kan se på hvis du er interesert. Jeg gjorde det og tror jeg likte det bedre enn jeg ville likte universtet fordi det er mer mindre klasser der enn du kan få på universitetet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...