Jaybl Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 heihei! Jeg er ganske ny med php (VELDIG ny) og forstår egentlig ikke så mye. det var en som sa til meg at for å ha innloggings-system på hjemmesiden (hvor folk kan registrere seg og sånt) så må man ha en egen mysql server. jeg vet ikke helt hva jeg skal tro siden veldig mange kødder med meg fordi jeg er en jente som syns programmering er gøy. jeg har da sinnsykt lyst til å få til et log in system. (har faktisk kjøpt en bok om php, mysql og apache (som faktisk er skrevet av en jente som heter Julie(jeg heter og Julie, det var derfor jeg syns det var tøft))) yess, på forhånd takk Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Du _må_ ikke ha en database, men etter eller annet sted må du lagre bruker-infoen din og da har man vel i praksis bare 2 alternativer; database eller flatfiler. Databaser er her helt klart å foretrekke, da det er lettere å "jobbe" med.. Lykke til! Lenke til kommentar
xqus Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Vel, ikke for å være frekk, men sier han det vet han ikke hva han snakker om. Jeg begynte med PHP for 5-6 år siden, men jeg brukte ikke database servere før etter to år ca. Vanlige filer, (spør du meg) er mye mer lærerikt. Det finnes _mange_ måter å lage et brukersystem uten en database server. Man kan foreksempel opprette en mappe, i den mappen har men en fil for hver bruker, der filnavnet er det samme som brukernavnet. Man sjekker så bare innholdet i filen mot passordet brukeren skrev inn. Enkelt. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Joda, klart det finnes måter å gjøre det mest "grunnleggende" på ved bruk av filer også, men hva om du har en brukerbase på 200 brukere og ønsker å hente ut alle som er registrert den siste mnd, eller de som har logget inn den siste uka, eller alle som har en hotmail-adresse? Du kan ikke komme her å si at det er like lett med flat-filer som med database?? Ved bruk av database har man jo allerede funksjoner for å hente ut data (mysql_query) og muligheter for å spesifisere hva man vil hente ut, med flatfiler må man ofte lage alle funksjoner selv, tilpasset måten man har lagret datane på Lenke til kommentar
xqus Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Joda, klart det finnes måter å gjøre det mest "grunnleggende" på ved bruk av filer også, men hva om du har en brukerbase på 200 brukere og ønsker å hente ut alle som er registrert den siste mnd, eller de som har logget inn den siste uka, eller alle som har en hotmail-adresse?Du kan ikke komme her å si at det er like lett med flat-filer som med database?? Det har jeg heller aldri sagt. Men nå tror jeg heller ikke trådstarter hadde planer om å lage noe som kommer i nærheten av noe slikt du beskriver. Men det å si at man NÅ ha en database server er jo så feil som det kan bli. Det finnes dessuten SQL databaser som ikke krever en egen server, og det som er gøy er at en slik en kommer med PHP 5 som standard: SQLite Har stort sett den samme funksjonalitet som mySQL men krever altså ikke en egen "server". http://no.php.net/sqlite En annen ting, flatfiler er også databaser. En database er ikke noe annet enn en organisert samling av data. Endret 19. juli 2006 av xqus Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Erfaringsmessig så vil man hele tiden "bygge på" scriptene sine, og da er det kjipt når du kommer til det punktet hvor du tenker "hvorfor gjorde jeg det ikke slik i stedet, da hadde jo den nye funksjonaliteten vært så lett å legge til?!". Dette har jeg selv vært borti når jeg ikke har tatt høyde for særlig mye mer enn helt basic ting og ikke planlagt så mye på forhånd Jeg sier ikke at hun MÅ ha en databaser-server. Et eller annet sted må dataene lagres, trenger ikke en egen server til det. Vet at flatfiler også er databaser, men er vanlig at man skiller de likevel, database-systemer er jo så mangt (mssql, pgsql, mysql, sqlite, osv). Var bare for å letter skille de 2, da flatfiler kontra *SQL er litt forskjellig å jobbe med. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Havner muligens lott off topic nå men. Jeg kan være enig med at man skiller SQL databaser fra flatfil databaser. Nå regner jeg med trådstarter holder på med dette for å lære, og om man bommer litt første gangen og gjerne må begynne helt fra grunnen av i neste versjon, så er vel ikke akkurat verdens undergang. Man lærer jo bare enda mer. Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Går da vel godt an å legge brukernavn og passord rett i skriptet om det bare er snakk om én bruker. Lenke til kommentar
xqus Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Går da vel godt an å legge brukernavn og passord rett i skriptet om det bare er snakk om én bruker. 6517751[/snapback] Det går fint, men trådstarter ville ha mulighet for at besøkende kunne registrere seg. Lenke til kommentar
Jaybl Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 jeg skal uansett kjøpe meg en .com side og da får jeg med mysql servere.. så var det bare å finne navn til hjemmesiden da :S Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Jaybl: Har du tilgang til en SQL-database så er det helt klart å foretrekke etter min mening. Hvis du ikke har tilgang til det går det fint an å lagre det i vanlige filer selv om det fort kan bli tungt om man skal sette igang med å lage statistikk over medlemmene. Vel, ikke for å være frekk, men sier han det vet han ikke hva han snakker om. Jeg begynte med PHP for 5-6 år siden, men jeg brukte ikke database servere før etter to år ca. Vanlige filer, (spør du meg) er mye mer lærerikt. Det finnes _mange_ måter å lage et brukersystem uten en database server. Man kan foreksempel opprette en mappe, i den mappen har men en fil for hver bruker, der filnavnet er det samme som brukernavnet. Man sjekker så bare innholdet i filen mot passordet brukeren skrev inn. Enkelt. 6517617[/snapback] Greit at det er lærerikt, men funksjonelt er det overhode ikke. En SQL-database vil være ekstremt mye mer fleksibelt for endringer, og da snakker jeg ikke om en spinkel database som mysql (ærligtalt, eneste fordelen er hastighet og that's it), men tenker primært på postgresql o.l. SQL er så utrolig mye mer enn bare simle SELECT-, INSERT-, UPDATE- og DELETE-spørringer. Så jeg vil påstå at det vil være betydelig mye mer lærerikt enn å sette igang med vanlige filer. Mulighetene er enorme med en SQL-database. Endret 19. juli 2006 av Ernie Lenke til kommentar
xqus Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Så klart, jeg er enig. Men er det PHP eller SQL man vil lære? Det to forskjellige fag. Det at SQL er utrolig viktig er jeg ikke uenig med, men nå var det vel en påstand om at et brukersystem MÅ ha en SQL server som backend som var emnet her. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Først må jeg bare få si at det er utrolig tøft av deg som jente og i det hele tatt prøve og i tillegg like programmering, all respekt i det. Finnes ikke mange av dere dessværre. Jeg har en liten bruker side selv, det begynnte med flatfiler, og jeg lærte en hel del, etter at jeg fikk over 20 brukere og skulle lage en masse kule statistikk sider så fant jeg ut at dette ble veldig tungvindt og byttet til mysql. Det er som sagt tidligere en lett måte og kode på. Også som sagt tidligere er flatfiler fult mulig og bruke. Men om jeg ikke har skjønt dette feil så vil flatfiler bli tunge og lese etterhvert ? Jeg lagret statistikk for hvert klikk på hjemmesiden min før, en ca 150 000 klikk. Og det tok utrolig lang tid og laste, og det kunne ende med at serveren krasja. Så jeg tok det heller inn i en mysql database, gikk en del raskere. ( rett meg om feil ^^ ) Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Så klart, jeg er enig. Men er det PHP eller SQL man vil lære? Det to forskjellige fag. Det at SQL er utrolig viktig er jeg ikke uenig med, men nå var det vel en påstand om at et brukersystem MÅ ha en SQL server som backend som var emnet her. 6520264[/snapback] Vel, nå er dette webutvikling, så SQL må man uannsett innom før eller siden (kan liksom ikke forestille meg å scripte i PHP uten en database ). Dessuten, å lære seg litt enkel SQL-syntaks er ikke så allverdens krevende. Dog er det verdt å merke seg at jeg ikke dermed sier at SQL er noe enkelt man lærer seg i løpet av en dag. Skal man drive med avansert og kompleks SQL så kan det ta sin tid å lære seg det. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Alle ting er like viktige. Man må lære seg å forholde seg til filer, men også SQL. Man må lære seg å forholde seg til flere databaser, og ikke bare 1 som mange desverre gjør. Man må også lære seg flere språk, og ikke bare holde på med 1. Man må konstant lære om man vil oppnå noe i dette faget/miljøet ... heldigvis er valgfriheten stor, selv for den kresne. Men et sted må man jo begynne. Jeg bruker en server pakke fra devside.net hjemme for å leke meg (apache, mysql, php, phpmyadmin etc etc ). Lett å installere, og lett å komme igang med for å dille. Litt knot å få opp PEAR biblioteket sånn med en gang, men det er isåfall en egen tråd for de som interesserer seg for slikt. Da skal det jo være greit å kunne komme i gang med å leke litt med php, mysql og starte å se på noen enkle loginsystemer og andre lure ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå