Gå til innhold

nytt kamera.. trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg skal på Norway-cup neste uke, og hadde trengt et kamera å samle minner på. Tviler på at jeg får låne foreldrene mine sitt kamera til det..

jeg har ikke tenkt å bruke mer enn 3000 kr, kan godt koste mye mindre :whistle:

men kameraet må ha god bildekvalitet,

lett å bruke. og helst flatt uten for mange klumper..

det må være et kamera jeg kan ha glede av lenge! ikke et slik som må byttes ut etter 3 månedre ;)

jeg har sett litt på disse kamerane:

HP HPCR927 (Best i Test - Hjemme PC (April 06) og "Terningkast 6" i Dagbladet (Mai 2006)

Olympus Mju 720 SW

Canon Ixus 65

hva vet dere om disse?

vet dere om noen bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du vil spare mest mulig penger, så ville jeg spart noen ekstra kroner og gått for Ixus 60. Det er det samme kameraet, og det har optisk søker i tillegg til lcd. Du kan spare en del batteri på å bruke optisk søker, og den større skjermen på 65 har ikke større oppløsning likevel.

HP er oppe til diskusjon et annet sted (søk på denne siden). Olympusen kan jeg ikke uttale meg om. Se forøvrig råden i en nesten make tråd fra i dag.

Edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=605213

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Til info har vel Dagbladet faktisk hatt den verste kameratesten i manns minne for ca. halvannet-to år siden. De turte ikke svare på hvordan de hadde testet, og etter et par dager på nettet, forsvant plutselig journalistens e-postadresse fra siden med testen. De har kanskje fulgt denne trenden, men tør ikke påstå det for bastant da jeg ikke kjenner dette HP kameraet selv. Har imidlertid dårlige erfaringer med de HP kamera jeg faktisk har prøvd.

Hjemme PC og andre "PC-blader" har jeg heller ingen tiltro til, da de blant annet påstår at et videokamera med 4 megapixler har bedre videokvalitet enn et med 3 megapixler, på grunn av megapixlene. Sannheten er jo at videooppløsningen er den samme uansett... megapixlene går på stillbildeoppløsningen.

I tillegg er det mange kamera som blir testvinnere og får terninkast seks på grunn av lav pris... ikke nødvendigvis på grunn av bildekvalitet. Mange tester setter også design høyere enn bildekvalitet. Tester er meget individuelle.

Canon Ixus 60, som PMnormal tipser deg om, er et meget godt valg. Det har også vunnet en drøss med tester, men da i mer seriøse tester fra folk som driver med foto til daglig... ikke en journalist i en dagsavis som tester vaskemaskiner den ene dagen, digitalkamera den andre dagen, og pølser den tredje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...