Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

jente med lakk og rustproblemer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar det lang tid å fjerne rust og lakkere med spray på boks som trådene går ut på? Har fått i oppdrag av fattern å gjøre dette på kanskje 10 flekker på hans Caravelle. Han gir meg 1500 for arbeidet, men jeg er usikker på om jeg skal gidde det i tilfelle det tar mye lengre tid enn forventet..

Og kan noen være så snill å lage en smørbrødliste i riktig rekkefølge hva man begynner med, og hvilke midler/utstyr som trengs.

Kan jo begynne med det jeg tror er riktig:

1. Pusse! Enten pussemaskin eller Dremel med pussehode

2. Rusteter som feks "Rustbjørn"

3. Rense med Tynner?

4. Sparkle og pusse ned

5. Ta på primer

6. Lakke i bilens farge

7. Kanskje lakke igjen?

8. Klarlakkere

Lenke til kommentar

Moestue:

Er målet til faren din at det skal bli penest mulig, eller er det primært for å stoppe rustflekkene fra å utvikle seg?

Lista di er grei nok, men punkt 5, kan du se bort fra. trenger ikke prime det. men du må pusse med microfint papir (helst 2000korn) på hele området som skal ha lakk på. Dette for å få heft, ellers vil lakken begynne å skalle av etter en tid.

punkt 6 og 7, du har bare på farge til til du ikke kan se sparklingen lenger.

Du står ikke så veldig lenge og holder på med bilen, det som tar mest tid er tørketidene, men da kan du jo gjøre noe annet. Så 1500 kr i dette tilfellet er vel ganske lettjente penger :)

Lenke til kommentar
Moestue:

Er målet til faren din at det skal bli penest mulig, eller er det primært for å stoppe rustflekkene fra å utvikle seg?

Lista di er grei nok, men punkt 5, kan du se bort fra. trenger ikke prime det. men du må pusse med microfint papir (helst 2000korn) på hele området som skal ha lakk på. Dette for å få heft, ellers vil lakken begynne å skalle av etter en tid.

punkt 6 og 7, du har bare på farge til til du ikke kan se sparklingen lenger.

Du står ikke så veldig lenge og holder på med bilen, det som tar mest tid er tørketidene, men da kan du jo gjøre noe annet. Så 1500 kr i dette tilfellet er vel ganske lettjente penger :)

6529493[/snapback]

Da sier jeg ja til jobben :) Er forsovet et billig alternativ for han. Blir fort endel tusenlapper fler hvis noen proffe gjør det for han.

Caravell'en er fra 97 og ruster fært. Ser skikkelig stygt ut nå for tiden. Han ser etter ny bil, men med tanke på salg er det ok at ikke rusten stikker frem over alt. Rust er noe ALLE hater :p Trenger ikke bli profft, bare lakkrusten blir borte og ny lakk over.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

jeg skal legge ut bildet når det blir ferdig... hvis jeg blir fornøyd da ;) ( hvis ikke legger jeg ut bilde av andre sida på bilen, hihi :whistle: ) men trenger man virkelig ikke å prime? vil det ikke ruste med en gang igjen da? jeg prima før sparkelen da.... gjør vel ikke så mye nytte oppå sparkelen :hmm: ?

Var det forresten noen gode tips mot appelsinhud eller?

Endret av Wheronika
Lenke til kommentar

Finnes kremer og jeg har hørt massasje hjelper, er bare å si fra... ;)

Hehe, neida, sørg for å ha nok temperatur, stå helst innendørst, altså vindstille og godt lys. Legg på lakk til du ser den flyter fint, men ikke mer. Legg på i raske bevegelser, bruk mange strøk, slik at du legger på tynnt til du synes du har fått nok på.

Lenke til kommentar

De fleste lakkforretninger blander dette, ellers så kan du dra til en VW-forhandler og kjøpe en slik liten flaske med lakk, det har de på lager til alle farger :thumbup:

Spørs selvsagt på hvor mye du skal lakke da, og hvor stort område ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

det tok sin tid, men her kommer resultatet! hadde litt problemer med insekter og tja... meg selv.... kløna litt, men jeg må si jeg er fonøyd! får bare håpe grunnarbeidet var godt nok, så det ikke ruster igjen.

takk til alle som kom med gode råd!

post-104415-1155407158_thumb.jpg

post-104415-1155407233_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...