Wheronika Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Hei! driver å fikser litt på lakken på Primeraen min. det var en stygg rust flekk under dørhåndtaket. Nå har jeg pussa, og hatt på biltemas rusteter, som også skal fungere som primer? det blir mørkere der den reagerer med rusten. Kan noen si meg... er det bare å sparkle og lakke i vei? kjøpt noe sparkel på clas og lakken står klar. men hvordan bør jeg egentlig gjøre dette? når den reagerer så mye med rust så kan jeg ikke ha pusset nok? jeg kunne ikke se noe rust der...og hva med å lakke over de lakk restene som er der? blir det vellykket? takker for svar Lenke til kommentar
moestue Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Enig med "chills"... Det er "Wheronika" sitt første innlegg, og det er ikke akkurat mange damer innom her. Behandle dem med respekt! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Rust fjerneren fungerer ikke som en primer, sparkel bruker en kun på bulker og til utgjevning. Rustfjerner: "Fjerner rusten og gir en ren overflate klar for grunning. Påføres det rustangrepne området med pensel. La stoffet bli liggende en stund. Tørk derpå bort rusten med en ren og tørr bomullsfille." Når overflaten er fri for rust så grunner du, pusser over med finkornet pussepapir, sørg for at overflaten er ren, lakkerer og legg på et lag klarlakk. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Har det vært rust slik som her, bør en også sparkle et tynt lag for å få en fin overflate. Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Rust fjerneren fungerer ikke som en primer, sparkel bruker enkun på bulker og til utgjevning. Rustfjerner: "Fjerner rusten og gir en ren overflate klar for grunning. Påføres det rustangrepne området med pensel. La stoffet bli liggende en stund. Tørk derpå bort rusten med en ren og tørr bomullsfille." Når overflaten er fri for rust så grunner du, pusser over med finkornet pussepapir, sørg for at overflaten er ren, lakkerer og legg på et lag klarlakk. 6516374[/snapback] Birltema har 2 rustfjerningsprodukter, det du beskrev her og det som Wheronika (tydeligvis) har brukt, som skal reagere med rusten som er igjen og danne en oksygentett hinne som forhindrer videre rusting. Wheronika: er du i tvil om du har brukt nok rustguffe kan du legge på et strøk til, mener å huske at det står i instruksene til produktet og. Lykke til Lenke til kommentar
Wheronika Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 takker for svar det står på rusteteren, at den også fungerer som primer... er det noen som har erfaring med denne typen primer? er den grei å sparkle oppå? det står at man må sjekke kompabiliteten .... men hvordan gjør jeg det? det står jo ingenting enig med moestue.. ikke mye respekt å hente for jenter i detta gamet... Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hei, såvidt jeg kan se har du gjort en bra jobb sålangt. Rusteteren reagerer med rustrestene, og det er derfor det blir et mørkere felt der rusten var. dette trenger du ikke bekymre deg for Du kan fint gå med sparkel over rusteteren. kompatibilitet tror jeg ikke skal være noe problem. Vi bruker samme rusteter på jobben, og det funker veldig fint. Har aldri opplevd at noen av våre lakk/grunnings produkter har reagert med den. Åssen sparkel skal du bruke? Hvordan skal du lakke den? da tenker jeg på om du har skikkelig lakksprøyte, sprayboks, eller skal du pensle det på. Det ser ut som du har holdt deg innenfor forsenkninga i dørplata, og da burde det være en enkel sak å maskere sånn at overgangen mellom gammel og ny lakk kommer akkurat i knekken rundt forsenkninga. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Et lite spm, hva har jente med lakk problemene? Endre tittelen først. 6516263[/snapback] Tittelen har "nok" ord, og beskriver problemet... Så mitt spørsmål er hva er ditt problem? 6516275[/snapback] Saken er fixet nå jarmo Lenke til kommentar
Wheronika Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 godt å høre at det er flere som bruker biltemas rusteter Sparkelen er PP100 fra clas ohlson og lakken skal på med sprayboks. Hadde tenkt å maskere meg innenfor den knekken ja... håper det blir greit. jeg må lakke ute... da jeg ikke har noe garasje å snakke om, er det noe jeg kan gjøre for å hindre at det kommer skit og støv bort på lakken mens den herder/tørker? Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 hvis du skal stå ute vet jeg ikke noen triks for å unngå støv og skitt. Det vil liksom alltid vær insekter og sånn i lufta... Når du skal sparkle vil jeg anbefale deg å bruke en ekstra myk gummisparkel, og vær litt gnien med mengden du påfører. Ellers blir du stående lenge å pusse etterpå. Og når du har fått formen du ønsker, burde du gå over en gang med et ekstra finkornet papir, 1000 korn eller finere. Dette må du gjøre på hele området du skal lakke, viktig for heft. Sånn at ikke lakken skaller av igjen. Før lakken skal på, må du tørke med et fettfritt løsemiddel for å fjerne eventuelle rester av silikon, silikon reagerer veldig med lakken og ødelegger resultatet. Du må også sørge for at området er HELT uttørket, at det ikke finnes fuktighet igjen. La det stå i solen en stund, før du setter igang. Når lakken skal på, vil jeg anbefale deg å prøve litt først på en planke eller noe, sånn at du får føling med hvor mye lakk som kommer på en gang. Gå over med lette fine strøk. Skal du bruke klarlakk også? Lenke til kommentar
Wheronika Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) det står at den er lettslipt, sparkelen altså, så det skulle passe bra. den tørker på 5 minutter... er vel egentlig litt upraktisk...fettfritt løsemiddel... ? får se hva jeg finner.... det anbefales å bruke klar lakk over så jeg må vel det? Endret 19. juli 2006 av Wheronika Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 tynner funker, ellers bruker vi noe som heter spirit wipe, men vet ikke om det er å få kjøpt av folk flest, og en femlitersdunk er vel litt i overkant... Klarlakk er å anbefale. men det er en liten kunst å få den til å bli blank uten appelsinhud. du burde ta noen test forsøk på noe annet enn bilen før du fyrer igang Lenke til kommentar
Wheronika Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 5 liter høres litt drøyt ut ja... sikkert lurt å teste på noe billigere en bilen ja.... men du! tusen takk for svar! nå føler jeg meg ikke så hjelpesløs, og nå er det snart tørt og klart for sparkling Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Alltid hyggelig å hjelpe. Lykke til post gjerne et bilde av resultatet, jeg er nysgjerrig Lenke til kommentar
Danielbv Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Aceton er et løsemiddel som fjerner fett o.l og kan anbefales! Aceton fåes kjøpt på en malingsforretning til 70kr for en liter. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Aceton tar jo knekken på lakken? Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 aceton er litt for heftig ja, sats på tynner, den er litt snillere. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Ren alkohol går vel til å rense med? Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg har ikke prøvd, men det er ikke utenkelig. greia er at det må ikke ligge rester igjen etterpå. Men å bruke god alkohol på slikt? høres ut som alkoholmisbruk Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 ja det er det. I jobben bruker jeg mye alkohol til å rense med, eneste problemet er filla/tørkepapiret avgir rester. Siden hun skal gjøre det ute er det ikke lurt å holde seg unna direkte sollys når lakken skal påføres, ser for meg litt koking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå