VegisVeg Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg har hentet frem mine gamle JBL T595 Limited (altfor bra til å ha liggende nedstøvet i esker!), og planlegger å bygge en lukket kasse for disse for bruk på hytta! Dessverre har jeg mistet originalesker under flytting, og kan ikke finne nok specs på nettet til å beregne kassevolum. Noen som vet dette nøyaktig, eller link? Har tidligere hørt disse både i "open-air", portet kasse og lukket kasse, og er ikke i tvil om at sistnevnte lød best. En utrolig stram og fin bass, og mulighet for bra lydnivå. Men husker ikke størrelsen på de lukkede kassene, mener å huske at 8 liter pr stk skulle være tilfredsstillende, men har lest litt rundt her, og ser noen forslag som ligger rundt 18-22 liter. Nøyaktige svar mottas med takk :-D Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 55liter pr høyttaler i portet kasse, og 2x 10cmm rør som er 22cm lange. Dette blir absolutt den beste løsningen... Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 55liter pr høyttaler i portet kasse, og 2x 10cmm rør som er 22cm lange. Dette blir absolutt den beste løsningen... 6533425[/snapback] Til 6x9'ere? Tror du bommer litt der altså. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Har vel egentlig ingen konkrete forslag, bare syntest det hørtes så mye ut. Større kasse en subben min har jo. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Ja, og med tanke på at de er beregnet for "freeair" montering, så er ikke det der så stort Dette er nøye testet ut for å få best mulig lyd ut av de i en combi cupe, og jeg har brukt mangfoldige timer og div måleutstyr for å komme frem til dette målet, så denne kassa funker!! Endret 22. juli 2006 av weedman Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Da har jeg lært noe nytt i dag også Lenke til kommentar
epifant Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Hvilket kassevolum som er det riktige bestemmes av T/S-parametrene til det aktuelle elementet (og hvordan det skal brukes ++), men aldri av størrelsen på elementet Endret 23. juli 2006 av epifant Lenke til kommentar
VegisVeg Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 55liter pr høyttaler i portet kasse, og 2x 10cmm rør som er 22cm lange. Dette blir absolutt den beste løsningen... 6533425[/snapback] Jo, takk for det. Det funker nok lydmessig, men i denne sammenhengen blir det uaktuelt med portet kasse, da den krever mye større volum. Litt av hensikten nå er også å redusere på volumet, slik at de ikke krever halve stua i en liten hytte ;-) Store stereoanlegg kan man ha hjemme (hvertfall en stund, helt til kona klager ;-)). Du har ikke tilfeldigvis T/S-parametre, eller har du bare prøvd deg frem på egen hånd? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Nei, dette er mange år siden, så de vet jeg ikke hvor jeg har lenger, sikkert blitt kasta under flytting en gang... men prøv med ca halve størrelsen (25liter) pr høyttaler du... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå