HKS Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 (endret) Da har nedtellingen startet igjen! T-43 timer... Oppskytningen er planlagt til rundt klokken 18:00 norsk tid på onsdag! Go Atlantis! Edit: Bilde fra i går ettermidag når astronautene kom tilbake fra Houston for oppskytningen. Endret 3. september 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. september 2006 Forfatter Del Skrevet 3. september 2006 Dagens aktiviteter i nedtellingen: Her kommer første dagen av nedtellingen... Alle tidene her i min oppsummering er amerikansk østkysttid (Eastern Time)... Dere kan konvertere til norsk tid ved å legge på 6 timer. Oppskytning - 3 dager (Søndag 3. september) Gjøre klart for for å starte nedtellingen. Dette kalles "Call to stations" hvor teamet møtes i kontrollrommet for å begynne nedtellingen. (klokken 07:30am) Nedtellingen starter på T-43 timer. (klokken 08:00am) Starte siste kontroll av romferge og rampe for oppskytning Sjekke og kontrollere backup systemer for flyvingen Sjekke software som er lagret i masselagingsenhetene til Atlantis. Laste inn backup kontrollsystemene i Atlantis sine datamaskiner. Fjerne arbeidsplatformer fra copitten. (klokken 04:30pm) Gjøre klart for å laste ombord flytende oksygen og hydrogen for brenselscellene (fuel cells) som produserer strøm i verdensrommet. (klokken 07:00pm) Aktivere og teste navigasjonssystemet Avslutte innledende inspeksjon av copiten (midnatt) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Aktivteter fra dag 2 i nedtellingen... Dagens aktiviteter i nedtellingen... Alle tidene her i min oppsummering er amerikansk østkysttid (Eastern Time)... Dere kan konvertere til norsk tid ved å legge på 6 timer. Oppskytning - 2 dager (Mandag 4. september) Begynne første pause i nedtellingen på T-27 timer. Denne varer i 4 timer. (midnatt) Fjerne alle folk som ikke trenger å være ved oppskytningsrampen. Kjøre test på enhenten romfergen bruker for å kontrollere pyroteknikken. (eksplosive ladninger som separerer forskjellige komponenter, f.eks. startrakettene) Fortsette nedtellingen. (klokken 04:00 am) Begynne opperasjonen med å fylle drivstoff. (flytende oksygen og hydrogen) i Atlantis sine brenselscelle tanker. (klokken 04:00 am) Begynne pause i nedtellingen på T-19 timer. Denne varer i 4 timer. (noon) Koble fra utstyret som ble bruker for å laste drivstoff til brenselsceller. (mid-body umbilical unit) (klokken 12:30 pm) Fortsette siste sjekk av romferge og bakke-utstyret. Fortsette nedtellingen. (klokken 10:00 pm) Siste klargjøring av romfegens tre hovedmotorer (SSME) for drivstofftanking Starte og fylle vann tankene for rampens lyddempingssystem Endret 4. september 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Har rampen faktisk et lyddempingssystem? Ante jeg ikke... Hvorfor? Lenke til kommentar
esa Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Har rampen faktisk et lyddempingssystem? Ante jeg ikke... Hvorfor? 6801683[/snapback] I know when they test rocket motors, they try to muffle the sound as much as possible. I guess I can see why, they are the loudest engines esa Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 Har rampen faktisk et lyddempingssystem? Ante jeg ikke... Hvorfor? 6801683[/snapback] Har rampen faktisk et lyddempingssystem? Ante jeg ikke... Hvorfor? 6801683[/snapback] I know when they test rocket motors, they try to muffle the sound as much as possible. I guess I can see why, they are the loudest engines esa 6804021[/snapback] Lyddempingssystemet er nok på litt større skala enn dere tror. De bruker ikke disse rampene til å teste motorer lenger. Under rampen er det en stor flamme-grav. Ved rundt 15 sekunder før lift-off så dumpes flere tusen liter vann ned i denne graven, og vann spyles også ut av flere dyser på selve oppskytningsrampen hvor romfergen er på. Dette vannet brukes til å dempe lyd og viberasjoner fra romfergens hovedmotorer (SSME) og dempe pulsen som genereres når startrakettene tennes. Hadde ikke dette vannet vært her hadde de akustiske sjokkbølgne fra hovedmotorene (SSME) vært nok til å rive romfergen fra hverandre. Det er mye sekvensering som skal på plass i oppskytningen. Kommer til å skrive mer om dette på oppskytningsdagen. Ved T-6,6 sekunder så startes de tre hovedmotorene, en og en, med noen hundredelssekunders mellomrom. "Tomgang" for disse motorene er på 65% av kraften. De kjøres rett opp i full kraft, som er 104,5%, og dette må de nå innen det er 1 sekund igjen av nedtellingen, hvis ikke så avbrytes oppskytningen. Når hovedmotorene har nådd full kraft så aktiveres ladningene som starter opp de to startrakettene (boosters). Og ved 1 hundredel før lift-off så sprenges boltene som holder romfergen nede til rampen, og ved 0 sekunder så tenner de startrakettene, og da er det ingen vei tilbake. Startrakettene bruker fast brennstoff, og når de først er tent så kan de ikke stoppes før de er brukt opp. Det tar ca. 2 minutter. Håper dette forklarer litt... Mens vi holder på... Her er dagens oppdatering fra KSC... Mission: STS-115 - 19th International Space Station Flight (12A) - P3/P4 Truss Segment and Solar Arrays Vehicle: Atlantis (OV-104) Location: Launch Pad 39B Launch Date: Sept. 6, 2006, 12:29 p.m. EDT Crew: Jett, Ferguson, Tanner, Burbank, MacLean and Stefanyshyn-Piper Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles At Launch Pad 39B, preparations for Wednesday's launch are under way. The launch countdown began on Sunday at 8 a.m. The pressurization of the orbital maneuvering system, the reaction control system and the main propulsion system is complete. The aft confidence test is complete. This test involves power-up and testing of all aft systems, such as the main propulsion system circuits. The power reactant storage and distribution system fuel loading is complete. Weather officials are predicting favorable conditions for Wednesday's launch attempt, with a 20 percent chance of weather prohibiting the launch. Dryer conditions are expected to arrive on Wednesday, and the early launch time should avoid the afternoon thunderstorms. The primary concerns for launch are cumulus clouds within 10 nautical miles of the launch pad, and isolated showers within 20 nautical miles of the Shuttle Landing Facility. 80% sjans for at været er ok for oppskytning på onsdag. Dette ser bra ut så langt! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Aktiviteter for dagen idag... Alle tidene her i min oppsummering er amerikansk østkysttid (Eastern Time)... Dere kan konvertere til norsk tid ved å legge på 6 timer. Oppskytning - 1 dager (Tirsdag 5. september) Ferdig med å fylle tankene til oppskytningsrampen sitt lydempingssystem med vann (klokken 03:00am) Klargjøre platformen romfergen sår på Kjøre test på romforgen sin "star tracker" (brukes til navigering i verdensrommet) (klokken 05:50 am) Begynne planlagt 13 timer og 34 minutters pause på T-11 timer (klokken 06:00am) Aktivere romfergen sine interne målesystemer Aktivere kommunikasjonssystemene i romfergen Installere film i kamraer som overåker rampen (klokken 06:55am) Installasjon av siste del av mannskaptes utstyr (klokken 11:10pm) Flytte den roterende service strukturen (RSS) som beskytter romfergen for vær og vind (klokken 03:00pm) Gjøre romfergens brenselceller klare Fortsette nedtellingen på T-11 timer (klokken 07:34pm) Aktivere romfergens brenselsceller (klokken 08:45pm) Fjerne området rundt rampen for ikke-essensielt personell Bytte luftesystemet i motorrom og andre deler av romfergen fra luft til nitrogen gass (klokken 09:20pm) Endret 5. september 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Så langt går alt veldig bra i nedtellingen. Ingen tekniske problemer... Oppdatering på været: 70% sjans for at været tillater oppskytning! Alt er klart for å trekke tilbake den roterende service strukturen (RSS) som beskytter romfergen. Dette er planlagt klokken 2100 norsk tid. Kommer selvsagt tilbake med bilder av det! Mens vi venter, her er to bilder fra oppskytningsrampe 39B: Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Er virkelig fascinerende saker dette her, jeg var på Kennedy Space Center da jeg var på ferie i USA i fjor, det er virkelig massive saker. Spesielt VAB, det er en utrolig svær bygning, må nesten sees. Men en ting jeg lurer på, vet ikke om du har sagt noe om det tidligere i tråden, men hva er grunnen til disse pausene i oppskytningsnedtellingen? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Er virkelig fascinerende saker dette her, jeg var på Kennedy Space Center da jeg var på ferie i USA i fjor, det er virkelig massive saker. Spesielt VAB, det er en utrolig svær bygning, må nesten sees. Men en ting jeg lurer på, vet ikke om du har sagt noe om det tidligere i tråden, men hva er grunnen til disse pausene i oppskytningsnedtellingen? 6810031[/snapback] VAB føles enda større innenfra... Spessielt de store "high bayene" der tank, startraketter og romferge monteres sammen. De ble opprinelig bygd for å montere sammen de enorme Saturn V rakettene. Pausene i nedtellingen er for at de skal kunne få gjort unna arbeid som de henger etter med, og også få oversikt over alle systemene som skal samspille, samt dobbeltsjekke alt sammen... Den siste pausen før T-9 minutter brukes også til å justere oppskytningen med eksakt bane. Edit: La oss slenge på den siste oppdateringen fra KSC før oppskytning imorgen Mission: STS-115 - 19th International Space Station Flight (12A) - P3/P4 Truss Segment and Solar Arrays Vehicle: Atlantis (OV-104) Location: Launch Pad 39B Launch Date: Sept. 6, 2006, 12:29 p.m. EDT Crew: Jett, Ferguson, Tanner, Burbank, MacLean and Stefanyshyn-Piper Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles At Launch Pad 39B, preparations for Wednesday's launch are under way. The external tank camera functional test is complete. Rain covers have been installed on the reaction control system thrusters, and all engine covers have been removed for launch. Workers continue stowing flight crew items in the orbiter crew module. The orbiter communications systems have been powered up for flight. The launch pad rotating service structure, which protects the shuttle prior to launch, will be rolled away from the shuttle today. Weather officials are predicting favorable conditions for Wednesday's launch attempt, with a 30-percent chance of weather prohibiting the launch. A low-pressure area may develop over Central Florida on Wednesday, increasing the potential for moisture in the atmosphere. However, the early launch time is expected to avoid the afternoon thunderstorms. The primary concerns for launch are cumulus clouds within 10 nautical miles of the launch pad and isolated showers within 20 nautical miles of the Shuttle Landing Facility. Endret 5. september 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Bilder fra RSS reract: Skal se om jeg får noen bedre bilder senere i kveld! Bilder fra toppen av VAB: Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Oppskytningen er avlyst for idag!! Problemer med en motor som driver en kjølepunpe i brenselscelle 1 (Fuel Cell 1) romfergen har tre slike, og de er nødvendige for å lage strøm i verdensrommet. Foreløpig er alt utsatt 24 timer til imorgen... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. september 2006 Forfatter Del Skrevet 6. september 2006 Det blir ikke noe forsøk på å skyte opp imorgen. De ser fremdeles på problemene med brenselcelle 1. Det er mulig at de prøver på fredag. Isåfall er det klokken 17:41 norsk tid. Fredag er siste sjans for oppskytning for denne gangen. Etter det er det usikkert når neste mulighet er. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 Siste nytt: NASA tror de kan isolere problemet med brenselcelle 1 Problemet er at en fase har gått i en kjølepumpe. Motorene NASA bruker har 3 faser, men kan kjøre uten problemer med 2 faser. De kommer derfor til å deaktivere den fasen som det har vært problemer med for å isolere feilen. Status for oppskytningen imorgen er derfor: GO! Kommer tilbake med eksakt tid senere, men tror det er klokken 1740 norsk tid... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 NASA har nettopp besluttet å begynne å fylle den eksterne tanken til romfergen Atlantis med flytende hydrogen og flytende oksygen. Alt ser så langt bra ut for en oppskytning rundt 1740 norsk tid. Sjansen for at været holder idag er 70% Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Ok... Her er aktiviteter på oppskytningsdagen (uten klokkeslett denne gangen). Kommer tilbake med detaljer fra T-9 minutter (Terminal Countdown) litt senere... Dere kan følge med på nedtellingen på NASA TV (www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html)eller live via forumet til NASASpaceflight.com (www.nasaspaceflight.com) Oppskytningsdag - 8. september Starte planlagt pause på 2 timer på T-6 timer Oppskytningsteamet sørger for at det ikke er noe brudd på oppskytningskriteriane Fjerne alt ikke-essensielt personell fra rampen Fortsette nedtellingen Starte nedkjøling av drivstoffsystemet Starte å fylle den eksterne tanken med 1,8 milioner liter drivstoff Ferdig med å fylle tanken, sørge for stabil drivstofftilførsel Is Inspeksjons-team ut til rampen Starte planlagt pause på 3 timer på T-3 timer Kallibrere interne måle-systemer Stille inn antenne på tracking-stasjonene rundt KSC Verifisiere at omådet rundt rampen er klart Fortsette nedtellingen på T-3 timer Mannskapet som hjelper astronutene drar ut til rampen igjen Gjøre klart for å gå ombord i romfergen Sjekke brytere i copiten Astronautene ombord i romfergen Astronautene sjekker sambandet med Houston og KSC Forbereder å lukke luken til romfergen's kabin Siste sjekk med området rundt rampen Sjekke romfergen sin kabin for eventuelle lekasjer Klargjøre "white-room" (der mannskapet går ombrod) for oppskytning Mannskapet som hjelper astronautene ombord tilbake til sikkert område Data om oppskytningen sendes til backup systemene Starte planlagt pause på 10 minutter på T-20 minutter NASA Test director gir siste breefing til oppskytnings-teamet Gjøre ferdig kallibrering av interne målesystemer Fortsette nedtellingen på T-20 minutter Sette romfergens datamaskiner i oppskytningsmodus Starte brenselcellene Lukke romfergen sine ventilasjonsdører Sette backup-datamaskinene i oppskytningsmodus Starte planlagt pause på omtrent 40 minutter på T-9 minutter Siste GO, NO GO sjekk før oppskytning. Fortsette nedtellingen på T-9 minutter Ved T-9 minutter aktiveres det som kalles Ground Launch Sequencer. Kommer tilbake med flere detaljer. Endret 8. september 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Nå er både flytende hydrogen og flytende oksyken fylt opp. Det er flere ting som blir feilsøkt nå, men det ser ut som at de fortsetter mot lift-off senere idag. Her er to bilder fra NASA TV av Atlantis på rampen, ferdig tanket... Er snart sol-oppgang i Florida... Dette er forresten Atlantis sin første oppskytning siden oktober 2002. Dette oppdraget blir Atlantis sitt 27. oppdrag ut i verdensrommet... Edit: Bilde fra i går ettermidag: Endret 8. september 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Astronautene ved den tradisjonelle frokosten før oppskytningen: De er for øyeblikket (når denne posten først ble postet) på vei ut til oppskytningsrampen for å gå ombord i Atlantis Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 (endret) Noen av besetningen har satt seg i setene sine, og akkurat nå tror jeg de tester radiokommunikasjonen. Like spennende som alltid å se romferge oppskytninger Endret 8. september 2006 av duckamuck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå