Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest litt assembly nå og skal fortsette å lese en god stund til ;)

 

Men det jeg lurer på nå er... Hvordan skal jeg klare å kjøre programmene som jeg lager i Assembly? Er det ikke noe jeg må laste ned? Jeg har sett at i python er det noe man må laste ned...

 

Noen som kan forklare meg litt om dette? Hvor kan jeg eventuelt laste ned assembly?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg har lest litt assembly nå og skal fortsette å lese en god stund til ;)

 

Men det jeg lurer på nå er... Hvordan skal jeg klare å kjøre programmene som jeg lager i Assembly? Er det ikke noe jeg må laste ned? Jeg har sett at i python er det noe man må laste ned...

 

Noen som kan forklare meg litt om dette? Hvor kan jeg eventuelt laste ned assembly?

6515208[/snapback]

 

Dette er jo litt plattformavhengig, men NASM (http://sourceforge.net/projects/nasm) er kjent som en bunnsolid og god assembler både for Linux og Windows. Det finnes også god dokumentasjon for den. Du laster ikke ned "assembly" - du driver med assembly (som er et språk). Det du laster ned er en assembler - en som "setter sammen" språket til maskinkode. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor - men assembly må oversettes til maskinspråk via en kompilator. De ender normalt opp som com eller exe-filer med maskininstrukser. Når du koder i assembly benytter du en mellomform som er lesbare for mennesker men fortsatt ikke for maskinen som trenger rene hex-koder. Så instrukser som jmp og lignende betyr ingenting for maskinen før det er oversatt til hexkode® med riktig offsett for å bli forstått som en maskinkstruks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...