Atch Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Hei! Tidligere har jeg bare jobbet med å hente informasjon fra url gjennom $_GET, men det jeg trenger nå er en funksjon som skriver en skjematekst til url-en for deretter å hente den ned igjen. Skal lage en søkefunksjon på sida mi. Det jeg lurer på er altså hvordan jeg kan få sendt søkeord som skrives inn i skjemaet til url-en, slik at resultatet blir noe slikt som ?sok=etellerannet. Og videre må det være mulig å hente søkeordet/ ordene ned igjen ved $_GET slik at scriptet kan lete igjennom filene (akkurat den delen skal jeg klare sjøl). Noen som har peiling? Tusen takk! Endret 18. juli 2006 av Atch Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) <form action="sidenmin.php" method="get"> <input type="text" name="sok"> <input type="submit" value="Søk"> </form> EDIT: liten skriveleif Endret 18. juli 2006 av stianiquniez Lenke til kommentar
Atch Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Hehe, takk. Men dette er virkelig ikke det jeg spør etter. Jeg vet html-koden for et skjema, men poenget er at jeg trenger php-koden som sender resultatet fra skjemaet til url-en, slik at resultatet blir scriptet.php?sok=detsomstodiskjemaet. Noen andre som vet? Endret 18. juli 2006 av Atch Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 ehh, gjør ikke den det da? har et søk skjema selv, og jeg bruker bare html til skjemaet, og $_GET i scriptet. hmm, om søk.php er siden med formen kan må du sette action til f.eks søk2.php om det er den siden resultatene skal vises i. Lenke til kommentar
Atch Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg får ikke skrevet søkeordet til url-en gjennom $_GET, nei. Får selvfølgelig hentet informasjonen fra skjemaet, men jeg vil gjerne ha søkeordet skrevet til url-en også? Til adresselinja. Skjemaet sender informasjonen til scriptet, som videre sender søkeordet til url-en og behandler søkeordet videre. Det eneste jeg trenger hjelp til er å få søkeordet til url-en etter at det er sendt avgårde slik at resultatet (i adresselinja) altså blir ?sok=søkeordet. ? Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Joda, det er det du spør etter... Med method="get" i form-taggen (istedenfor method="post") vil det du skriver inn komme i URLen. Bare prøv. -Simen Lenke til kommentar
Atch Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Bare prøv. Det fungerer ikke. Jeg har forsøkt. Dukker bare opp et spørsmålstegn. Lenke til kommentar
tussiesel Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Har du lyst til å poste koden du bruker? Koden til stianiquniez funker hos meg.. -Simen Lenke til kommentar
Atch Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Jeg bruker nøyaktig den samme koden. EDIT: EHEM. Jeg dumma meg ut. Fikk det til nå. Tusen takk for hjelpen, begge to! Fortsatt god kveld! Endret 18. juli 2006 av Atch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå