Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med ip-telefoni og bredbånd

Anbefalte innlegg

Fikk nylig ny fiberoptisk 6 mbits linje hos foreldrene mine, ptoblemet er imidlertid: jeg får max 2,5 mbits hastighet når jeg kobler trådløs router via ip-adapter. Med fast tilkobling ligger jeg fast på 6 mbits. Det virker som om ip-adapteret begrenser hastigheten selv uten at vi bruker telefonene. Har televoip med grandstream HandyTone 486 IP-adapter, og en topcom skyr@cer 354G trådløs router. Jeg VET at hastighetsbegrensningen ikke ligger i routern. Oppdaterte firmware på ip-adapteren og fikk opp hastigheten litt. Det jeg egentlig trenger hjelp til er å koble ip-adapteren bak routeren. Som det står idag fungerer alt bra, foruten hastigheten, om jeg kobler dsl-linja i wan-porten på routern og kobler til ip-adapter i en av portene virker verken tlf eller internett, om jeg kobler både dsl og ip-adapter i hub-portene på routeren virker ikke nettet, men tlf virker. Noen som kan gi meg noen tips? Må jeg endre noe på routerkonfig? Kan jeg evt gjøre noe med ip-adapteren for å få opp hastigheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker ispen din fast ip?.

Høres sånn ut, da må du fylle inn parametre på routeren din for å få det til å virke.

ip adr, mask, gateway, dns.

Disse ligger nå sannsynligvis på ip adapt. ditt. Hent det derfra.

Sett ip adapteret til dhcp.

Lenke til kommentar
Har Grandsteamadapteret og målte det til 2,5Mbit her også.

Det er derfor plassert bak routeren slik at det ikke blir noen brems.

Bare sett opp routeren på vanlig måte og forward port 5060 til Grandsteamen.

Adapteret er programmerbart og kan brukes mot mange leverandører (f.eks. voipstunt.com mm).

6515776[/snapback]

Ok, takker for svar, da ligger altså begrensningen i ip-adapteren. Hvordan bruker jeg forward port 5060 på grandstreamen? Har ikke fått oppgitt at vi har fast ip-adresse, men mulig vi hard et allikevel, er så sjelden hjemme, men kan sjekke neste gang jeg skal dit.

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre til slutt er å sette fast IP på WANinngangen til grandsteamadapteret (192.168.1.xx).  Hvis IPadressen tildeles dynamisk, risikerer du at denne endres fra gang til gang og at du dermed mister forward i Linksysrouteren på ipadressen til adapteret.

6520034[/snapback]

Ok, skal gjøre det om jeg opplever problemer :)

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre til slutt er å sette fast IP på WANinngangen til grandsteamadapteret (192.168.1.xx).  Hvis IPadressen tildeles dynamisk, risikerer du at denne endres fra gang til gang og at du dermed mister forward i Linksysrouteren på ipadressen til adapteret.

6520034[/snapback]

topcom-router

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...