Gå til innhold

Bilder på nettside som ikke kan lagres


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har holdt på litte grann med HTML og jeg lurer på en ting. På noen nettsider har jeg lagt merke til at det ikke går ann å lagre bildene som ligger der.

Vet noen hvordan jeg gjør dette? Jeg vil gjerne også gjøre slik at det ikke går ann å ta screenshots, men det kan vi godt ta senere :)

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å hindre folk i å trykke print screen er vel fryktelig vanskelig, men beste måten og redde bilder fra den fæle høyreklikk menyen er vel å legge de inn som er flash objekt. Men alt blir som regel lastet ned til PCen likevel.

Selv har jeg en hurtigtast til og aktivere og deaktivere scripts.

Lenke til kommentar

Bildet må være laget som flash (Macromedia). Normalt benyttes dette til animering men kan selvsagt også benyttes på stillbilder. Bildet blir imidlertid lagret under temparary internet files.

 

Det finnes ingen fullgod metode for å hindre lagring av grafiske elementer på web-sider.

Lenke til kommentar

Å blokkere høyreklikk er utrolig irriterende, og de som vil ha et bilde får tak i det uansett. Høyreklikk-blokkere slenger gjerne opp en feilmelding når man høyreklikker, og dette gjør at vi mouse-gestures fans ikke får brukt våre mouse gestures.. Vil du ikke at folk skal kunne lagre bildene dine, legg på svære copyrights som ikke lar seg fjerne så lett eller la være å legge de ut på nett..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Bosannes:

lærte meg en metode en gang for å unngå høyreklikken...

man bare merker bildet og trykker på "list"-tasten.. :)

...men dette tar av og til litt tid å gjennomføre... :p

 

Kan evt. legge gjennomsiktig png-bilde over bildene. Men folk får tak i bildene uansett. Men dette trikset hjelper jo mot de mindre erfarne brukerene.

6516105[/snapback]

kordan lager man et gjennomsiktig bilde da?

bilde uten layers i PS?

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Nei, men det er slik at f.eks. på diverse nettsider som selger bilder, så er det slik at man kan se bildene, men man kan ikke lagre de. Men hvis jeg har bildene små burde vel det gå fint... Selv om det helt sikkert er mange som klarer å få tak i dem likevel... :hmm:

Lenke til kommentar

Seriøse sider som sel bilete har som regel ganske store og markerte vannmerker på seg som ikkje går an å redigere bort.

 

For å seie det enkelt: Om du vil at folk skal kunne sjå kva som er på bileta dine, vil dei alltid ha moglegheit til å kopiere dei til seg sjølv. Det finst ingen metode som er idiotsikker her.

Lenke til kommentar
Nei, men det er slik at f.eks. på diverse nettsider som selger bilder, så er det slik at man kan se bildene, men man kan ikke lagre de. Men hvis jeg har bildene små burde vel det gå fint... Selv om det helt sikkert er mange som klarer å få tak i dem likevel... :hmm:

6518173[/snapback]

For at folk skal få opp noe på skjermen i første omgang må bildene lastes ned (og lagres), så å påstå at man ikke kan laste ned bildene blir nok feil...

 

Mitt tips er å legge ut bildet, men med navnet ditt/logoen din tvers over bildet. Dermed får man et inntrykk av hvordan bildet ser ut, men må kjøpe originalt for at det skal være interessant å henge opp i stua... Denne teknikken kalles vannmerke.

 

En annen ting man kan gjøre er å kode inn bildet i et div-element i CSS (background:#FFF url("mappe/bilde.jpg") no-repeat;), og så lagre css'en i eget stilark, istedenfor i html-dokument. Slik blir det tungvint å lagre/hente fram bildene - men også svært tungvindt å kode sida.. Tredje løsning er som noen har nevnt å legge et gjennomsiktig bilde oppå det forrige. Er ikke noe problem, via CSS kan du bestemme posisjon samt hvilket bilde som skal på topp. En annen løsning er å gjøre om bildet til flash eller lignende. Veldig morsomt for de som ikke har flash innstallert... (eventuelt. deaktivert).

 

Høyreklikk-blokkering fungerer kun i Internet Explorer, og den løser ikke problemet ditt. Moderne tastaturer har en "høyremusepekermeny-knapp" som omgår problemet (ved siden av høyre ctrl). Og man kan bruke menyene i nettleseren. I Internet Explorer får man også opp en "lagre bilde" knapp om musa hviler over bildet... i tillegg ødelegger du for alle som bruker høyretasten (selv bruker jeg høyre musetast like mye som venstre når jeg surfer på nett, bl.a. for å gå fram/tilbake)

 

EDIT: Du henviser til en annen side hvor man ikke kan lagre bilder, har du URL? (for det er alltid mulig å lagre de bildene som er lagt ut på nettet)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...