Hotvedt Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Heisann! Da jeg er ikke er 18 år enda, må jeg da kjøre rundt på en scooter. Problemet er at scooteren min har stått hos merkeverkstedet pga en reklamasjonsak(scooteren er død). Den har nå stått der i en måned (19Juni-18Juli)(4 uker, en dag), og jeg begynner å bli lei. Ringer til dem for å høre hva som skjer, men får beskjed om at de ikke har motatt delene enda. Mine spørsmål er da; Hva har jeg krav på? Må jeg forvente at mitt kjøretøy skal stå på merkeverkstedet i over en måned da feilen ikke er selvforskyldt? Har jeg krav på godgjørelse? Har jeg krav på lån av en annen scooter? Takker for svar Lenke til kommentar
Azton Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Mener å ha lest at om reperasjonstiden overstiger en grense (2 uker?), så har du krav på tilsvarende produkt i mellomtiden, altså låne en scooter. Men er som sagt ikke helt sikker. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Er scooteren kjøpt på merkeverkstedet? Hvor lenge er det siden den ble kjøpt (som ny)? Er den levert inn som reklamasjonssak via salgsstedet? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Du har krav på utlånsprodukt dersom dette ikke forvolder en uhensiktmessig høy kostnad for firmaet. I dette tilfeller tviler jeg på at du har noe krav å komme med her. kjøpsloven tar også hensyn til selgeren. Lenke til kommentar
coban Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Tja, en brukt scooter koster ikke så veldig mye da - i mange butikker så låner man jo ut pc'er til 7000-8000 tusen, skulle vel bare mangle at de faktisk hadde en utlåns scooter. Dersom de kun har nye så er det kanskje litt på grensen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Og forsikring for utlåns-scootere ville være høy, svært høy. Vi vet fortsatt ikke om merkeverkstedet er salgstedet. Lenke til kommentar
Seven1979 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Burde ikke denne tråden være under amotor? Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Jeg vet i alle fall at flere bilverksted tilbyr gratis leiebil mens de reparerer bilen din. Om dette også gjelder reklamasjonssaker og ikke bare betalt verkstedsarbeid, vet jeg ingenting om. Endret 18. juli 2006 av squabbish Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Den er levert inn på samme sted som jeg kjøpte den. Scooteren ble kjøpt inn i Juni i fjor, så den var ikke ett år gammel engang da jeg leverte den inn. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Du har krav på utlånsprodukt dersom dette ikke forvolder en uhensiktmessig høy kostnad for firmaet. I dette tilfeller tviler jeg på at du har noe krav å komme med her. kjøpsloven tar også hensyn til selgeren. 6515106[/snapback] korreksjon: forbrukerkjøpsloven Loven tar hensyn til begge parter, men i utgangspunktet skal det kunne stilles lånegjenstand til disposjon dersom kunde har behov for det, det tar mer enn en uke. Jeg kan ikke se at en bedrift som lever av å selge scootere skal ha det vasnekligere enn elkjøp o.l. som fint klarer å stille mobiler osv til disposjon for sine kunder. Ja, jeg vet det er en forskjell i pris, men følg analogien om at de livnærer seg av produkttypene og således kan ikke holde kunden ansvarlig for at de ikke tok høyde for reklamasjoner/service. En mnd er uansett for lang tid, og kan faktisk sidestilles med heving ettersom lånegjenstand ikke er gitt og det har gått urimelig lang tid. Tja, en brukt scooter koster ikke så veldig mye da - i mange butikker så låner man jo ut pc'er til 7000-8000 tusen, skulle vel bare mangle at de faktisk hadde en utlåns scooter. Dersom de kun har nye så er det kanskje litt på grensen. 6515148[/snapback] enig her. Livnærer de seg av å selge slike produkter, så burde de tatt høyde for at dette kunne skje. Kunden kan ikke stå ansvarlig for butikken sin manglende evne (i så tilfelle) til å forutse reklamasjoner Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 En mnd er uansett for lang tid, og kan faktisk sidestilles med heving ettersom lånegjenstand ikke er gitt og det har gått urimelig lang tid.6516154[/snapback] Ut av nysgjerrighet, har du noen kilde som sier at en måned er for lang tid? Dersom verkstedet sliter med leveranse av deler, er ikke det noe hverken de eller selger kan lastes for. Skulle gjerne visst om det finnes noe mer håndfast enn Forbrukerrådet på hva som er urimelig lang tid. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 En mnd er uansett for lang tid, og kan faktisk sidestilles med heving ettersom lånegjenstand ikke er gitt og det har gått urimelig lang tid.6516154[/snapback] Ut av nysgjerrighet, har du noen kilde som sier at en måned er for lang tid? Dersom verkstedet sliter med leveranse av deler, er ikke det noe hverken de eller selger kan lastes for. Skulle gjerne visst om det finnes noe mer håndfast enn Forbrukerrådet på hva som er urimelig lang tid. 6517262[/snapback] nope. Forbrukerrådet mener mer enn en uke, flere forhandlere her har sagt 1 mnd. personlig er 2 uker for mye. Dersom versktedet sliter med deler så er det produsenten sin skyld, du kan ikke mene at kunde skal sitte i flere mnder bare fordi noen deler ikke kan skaffes? eks: mpx220 fra motorola er veldig vanskelig å skaffe deler til fordi det ble solgt få av dem. Den gangen jeg hadde den så brukte zodiac godt over en mnd på å få deler hver gang. Butikken lot meg heve kjøpet fordi det tok så gokk lang tid. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Følge forbrukerloven skal bedriften dekke dine utgifter for at denne har vært på reprasjon F.eks kan dette være bussbiletter, taxi osv... Men du har ikke krav på det viss du ikke har kviteringer... Så viss du er avhengi av scooteren din for å komme på jobb skal bedriften du kjøpte og leverte den inn på dekke dine utgifter... Det kan da være snakk om en del utgifter viss den blir stående lenge. Men viss du har 10min gå tur til jobb/butikk o.l du er avhengi av så får du ikke dekket. Men f.eks en halvtime på scooter vær dag og du da går over til taxi for at du ikke gidder å ta bussen dekkes ikke. Men går det ingen kolektiv trafikk der du bor så taxi er eneste utvei så skal dekkes av bedriften. Samt syns jeg 1mnd for en scooter var lenge... men husk det er sommerferie og i Norge har vi det problemet at Norge nesten stopper opp da.... Slik er det ikke i så mange andre land.... Så du får ta deg en tur dit... og se om det hele tatt er folk der... viss ikke er de nok en av firmaene som tar ut felles ferie til alle og stenger... Da er reglene noe helt annet... Ta kontakt med forbrukerrådet og spør om hjelp der... de er gode veiledere når det gjelder å få hjelp til slike saker *P.S* Denne ligger på feil sted... Skal ligge under forumet til amotor ikke under hardware... scooter har ingen ting med hardware å gjør! Endret 19. juli 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg bestillte nylig noen småsaker fra Hong kong. Pakken var fremme i postkassa mi etter ca 10 dager. Pakker sendes altså jorda rundt på under to uker. Hvis merkeverkstedet ikke har deler på lager (noe som er forståelig for skjeldent utskiftede deler) så bør det altså ikke ta mer enn et par uker før delen er på lager. Jeg tviler på at på at produsenten har global mangel på deler så da kan det godt hende det er merkeverkstedet som somler (ikke har bestillt delene eller har delene men ikke montert de og skylder på bakenforliggende ledd, etc). Hvis delene er vanlige å skifte ut er det merkeverkstedets ansvar å ha et forsvarlig reservelager og huske å bestille opp på forhånd når de ser at det snart er tomt. Dårlig lagerhold bør ikke lastes kunden, og hvis de har gjort en glipp så bør de absolutt være smidige ved å sørge for en gratis lånescooter så snart de ser at leveringstiden kan bli uakseptabelt lang. (Noe jeg mener betyr 2 uker og mer) PS. Vi har ingen kateogorier som passer perfekt til denne tråden så vi får være litt fleksible og se hvor tråden passer halvbra og trådstarter kan få best mulig hjelp. Jeg flytter tråden fra "Hardware > Webshop- og butikkdiskusjoner" til "MC", men bare si i fra om responsen blir dårlig der så kan jeg flytte den tilbake. Folk som henger i den kateogorien har ofte mer peiling på det tekniske og hva som er gode kjøp, styling, design osv enn på forbrukerkjøpsloven. Noe folk som henger i butikkdiskusjoner-delen av forumet ofte har bedre peiling på. Lenke til kommentar
Spinnvill88 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 *P.S*Denne ligger på feil sted... Skal ligge under forumet til amotor ikke under hardware... scooter har ingen ting med hardware å gjør! 6517660[/snapback] Nå vet jeg det, men det var snakk om butikkerfaringer, og det ligger veldig mange tråder som omfatter brukeres rettigheter der. MC er ikke en kategori som er veldig besøkt av alle på forumet, og jeg synes derfor det var en passende kategori å plassere tråden i. Nå er jeg veldig i tvil her. Har jeg virkelig krav på heving av kjøpet på stedet, eller er dette noe jeg må fortelle forhandler på forhånd? Type: "Hvis scooteren ikke er ferdig reparert innen en uke, så vil jeg heve kjøpet med hold i *blala*loven"? Sett at planen min var å selge denne scooteren like før den ble ødelagt, har jeg krav på noe da? Starten på sommeren er jo høysesong for salg av scootere her i landet, og prisene er deretter. Når det nærmer seg høst/vinter, så faller jo prisene i takt med etterspørsel, og jeg ser da at det kan bli vanskeligere å selge scooteren. Er det min feil at scootern ble ødelagt eller er dette noe jeg må ta høyde for at kan skje? Trådstarter @ Ida=D's konto Lenke til kommentar
Patience Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg vet i alle fall at flere bilverksted tilbyr gratis leiebil mens de reparerer bilen din. Om dette også gjelder reklamasjonssaker og ikke bare betalt verkstedsarbeid, vet jeg ingenting om. 6515292[/snapback] Hva noen tilbyr, og hva du har krav på - er den samme diskusjonen som hvor lang garanti du tilbys på et produkt - og hva reklamasjonsloven sier. Hvis noen tilbyr leiebil så er det snakk om ekstraservice. Men du kan ikke -kreve- at du skal få låne en ny uansett hva det skulle koste. Brukt eller nytt. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 nope. Forbrukerrådet mener mer enn en uke, flere forhandlere her har sagt 1 mnd. personlig er 2 uker for mye.Dersom versktedet sliter med deler så er det produsenten sin skyld, du kan ikke mene at kunde skal sitte i flere mnder bare fordi noen deler ikke kan skaffes? 6517517[/snapback] Neida, jeg mener ikke forbrukeren skal tolerere hva som helst. Men jeg er litt nysgjerrig på hva som regnes som rimelig her. Er det uproblematisk at selger må ta det gigantiske tapet heving av kjøpet faktisk er for noe de ikke har kontroll over? At de burde hatt en eller annen form for utlånsmulighet er en ting, men det kan vel heller ikke kreves i dette tilfellet? Det er jo tross alt en klausul i loven om urimelige kostnader og ulemper. Men jeg skulle likt å se en skikkelig avgjørelse på hva som faktisk er urimelig lang tid. For min personlige del, så vil en uke uten laptop være urimelig lang tid, men jeg vet også veldig godt at det er fysisk umulig å fikse enkelte ting på den tiden uten at kunde blir nødt til å godta ca. en tredobling i innkjøpsprisen for å dekke de kostnadene det medfører Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Man har krav på et låneprodukt i henhold til forbrukerkjøpsloven dersom reparasjonen tar urimelig lang tid (tolkes som regel til over 2 uker) og dersom det ikke medfører urimelige kostnader for selgeren. Men selger har også ansvar for å ha et akseptabelt antall låneprodukter å låne ut i forhold til behovet for slike lån. Selger kan derfor ikke skylde på at "vi har ingen låneprodukter" på varer det åpenbart er et betydelig behov for låneprodukter av. Om de f.eks har 2 lånemopeder/scootere og begge er lånt ut pga sesogmessig høy pågang så mener jeg det er greit, men hvis de ikke har en eneste en å låne ut til tross for at det trengs i et titalls tilfeller i løpet av året så mener jeg de ikke tar ansvaret sitt alvorlig og bør skaffe seg en lånescooter straks. Du har ikke rett på heving av kjøpet sånn uten videre. Du har krav på reparasjon, heving, nytt produkt, nytt tilsvarende produkt eller lignende, men det er selgers avgjørelse å velge hvilken av disse løsningene du får. Selger kan f.eks la deg velge mellom de to løsningene som er best for han. Sånn som nå når reparasjonen haler ut kan du begynne å hinte om en av de andre løsningene (du har tross alt krav på en av de). Neste gang kan du spørre om de har sjekket opp mulighetene for de andre løsningene. Gangen etter der kan du foreslå at dere bestemmer dere for alternativ løsning siden reparasjonen ikke blir ferdig. Og ennå senere kan du kreve å få en løsning på saken med en gang fordi du har krav på det, og true med anmeldelse om du ikke får ordnet saken på dagen. Forbrukerrådet kan du gjerne koble inn allerede nå for å få oppfølging og støtte. http://forbrukerportalen.no/klikkogklag Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2006 Det har nå gått over fem uker, og alle jeg ringer til på verkstedet, er så lite medgjørlige, at jeg rett og slett blir sur av å ringe dit. De starter rett og slett med å kjefte på meg når jeg ringer. Nei, stedet har heller ingen lånescootere, og de mener at det ikke er dem sin oppgave å skaffe meg en lånescooter heller. V-Twin AS i Horten er det snakk om for de som lurer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Ta kontakt med forbrukerrådet og be de skrive et langt brev til V-twin om hva du har krav på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå