Jentoftsen Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Har problemer med joysticken på min w800i samt spraking i høyttaler under samtale og avspilling av musikk. spørsmål 1: Er det noen som vet hva det koster og bytte joystick utenfor garantien. Ser at joysticken kan kjøpes for rundt 30-40 kr på ebay. Spørsmål 2 : Noen som vet hva problemet med spraking i høytaleren kommer av og hva som kan gjøres for og rette problemet, eventuelt kostnad. Setter pris på alle svar. Jentoftsen Endret 18. juli 2006 av Jentoftsen Lenke til kommentar
m3 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Sony Ericsson w800i kom i august 2005. Så det er forholdsvis ny mobil og da kan du bruke reklamasjonsretten til å få fikset joysticken. Selv om garanti tiden som produsenten har opplyst gått ut så har du fortsatt rettigheter i følge norsk forbrukerkjøpslov. Utdrag fra http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=652&subid=0 "En garanti kan aldri begrense rettigheter kjøper ellers har etter lov. Eksempelvis vil en garanti med ett års varighet i et forbrukerkjøp, ikke begrense reklamasjonsfristen som følger av forbrukerkjøpsloven." "En garanti er ikke det samme som lovbestemt reklamasjonsfrist. (Med reklamasjonsfrist menes den tiden man har til å reagere for å klage på feil ved en vare eller tjeneste" Utdrag hentet fra http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett "Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f eks kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Hvis selger er privatperson, har du normalt bare to års reklamasjonsfrist." Lenke til kommentar
Xpi Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Men er det ikke sånn at når garantien går ut(1 år), må du betale for å fikse eventuelt en joystick. Jeg sendte en mail til Sony Ericsson og spurte og dette var svaret Tack för att Ni kontaktade Sony Ericsson Call Center. Garantitiden på er produkt är ett år från inköpsdatum som ni kan läsa om i manualen under "Begrenset Garanti". Om ni lämnar in telefonen efter garantitiden så tar verkstaden ut en servicekostnad för att reparera produkten. Vänliga hälsningar, /Pontus Sony Ericsson Call Center' Betyr det at du kun betaler for jobben som verkstedet gjør? Dette er jo veldig aktuelt når SE har hatt noen dårlige joysticker i det siste. Lenke til kommentar
bollemakern Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg prøvde å få min k750i reparert men siden garanti tiden hadde gått ut så måtte jeg eventuelt betalt for det. Hva er egentlig reklamasjon? Lenke til kommentar
m3 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Men er det ikke sånn at når garantien går ut(1 år), må du betale for å fikse eventuelt en joystick. Jeg sendte en mail til Sony Ericsson og spurte og dette var svaret Tack för att Ni kontaktade Sony Ericsson Call Center. Garantitiden på er produkt är ett år från inköpsdatum som ni kan läsa om i manualen under "Begrenset Garanti". Om ni lämnar in telefonen efter garantitiden så tar verkstaden ut en servicekostnad för att reparera produkten. Vänliga hälsningar, /Pontus Sony Ericsson Call Center' Betyr det at du kun betaler for jobben som verkstedet gjør? Dette er jo veldig aktuelt når SE har hatt noen dårlige joysticker i det siste. 6519037[/snapback] Grunnen til at forhandlere ofte viser til 1 års garanti er at de vil smyge seg unna norsk lov men hvis man er litt tålmodig og står på sitt krav har man veldig god sak. Dessuten i overnevnte tilfelle ser det ut som callsenteret er i Sverige og av den grunn kanskje ikke har satt seg inn i norske lover og forskrifter. Hvis dere på tross av det jeg har hentet fram her ikke er sikker så anbefaler jeg dere å kontakte forbrukerrådet direkte. De kan nås på Tlf. 815 58 200 (09.00 - 14.30) eller benytte kontakt skjemaet på deres side, Link: http://forbrukerportalen.no/kontakt_fr ---- Utdrag hetnet fra http://www.ung.no/art/?id=938 Men hvis du har behandlet mobilen fint, ikke er utsatt for fukt, slag og støt ut over det som er normalt, har du svært gode rettigheter. Det kommer det fram av forbrukerkjøpsloven. Går mobiltelefonen din i stykker, er regelen at du kan kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet Mobiltelefonselgerne hevder gjerne at det bare er to års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner. Men forbrukermyndighetene er uenig i dette. Forbrukerrådet viser til forbrukerkjøpsloven , og mener mobiltelefoner omfattes av fem års reklamasjonsrett. Det betyr at du kan kreve gratis reparasjon i inntil fem år etter at du kjøpte mobilen, men husk kvittering! ----- Les også den første posten min for flere lenker Lenke til kommentar
bollemakern Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Så expert duden, prøvde bare å lure meg altså?!?! Lenke til kommentar
cnil Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Sony Ericsson har 2 års garanti, så det er ingen fare. Joysticken er forøvrig sjelden ødelagt, den trenger bare blåses i 70% av tilfellene. Hvis den må repareres grundigere, er det bare litt lodding som skal til. Ikke prøv det hjemme, dog Lenke til kommentar
Jentoftsen Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Hei Takk for mange grunding svar. Var nede og leverte w800i inn og de renset den. fremdeles er joysticken treg og da spesiselt når en skal trykke den opp. Men noe hadde det hjulpet. Sprakingen i høytaleren er borte etter rensingen. Når det gjelder Pris på en eventuelt bytte av joystick utenfor garanti ville dette komme på 700-800 kr. Måtte levere mobilen inn igjen dagen etter på, siden at etter at jeg hentet den fungerte ikke kamera knappen og walkman knappen som sitter i midt i mellom svar og legg på kanppen. Så da blir det spennede og se om jeg får den tilbake 100% i orden. Jentoftsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå