plankeby Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Fra 2005 til 2006 gikk MMS pris fra utlandet til Norge opp fra kr 2,50 til kr 6,25 Nå starter Telenor å ta kr 2,50 i avgift for å motta en MMS når en er i utlandet, fra 01.10.2006 (ref. Telenormobil.no priser)! Er man i utlandet fremover og ikke har koblet ut all viderekobling til telefonsvarer og har koblet ut mulighet for sending og mottak av MMS kan det fort bli dyrt, da man kan bli fakturert for mange mottatte MMS og eventuelle beskjeder på Telenor sin telefonsvarer ! I samtale med kundeservice, kunne ikke Telenor bekrefte om de vil orientere sine kunder om dette !! Sende et tips om dette til VG, som mulig fyllstoff i avisa, håper mange Telenorkunder reagerer på dette. Det er uklart for meg om andre selskap planlegger lignende gebyr...? Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Dette synes jeg er direkte frekt. Mange er blir jo skadelidene, og eneste mulighet for å stoppe en gigantrengning er jo å slå av telefonen. Da er jo hele poenget borte igjen med telefoni. Nei, dette likte jeg ikke! Edit: Hvor fant du dette? Endret 18. juli 2006 av pologutt Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Dette synes jeg er direkte frekt. Mange er blir jo skadelidene, og eneste mulighet for å stoppe en gigantrengning er jo å slå av telefonen. Da er jo hele poenget borte igjen med telefoni. Nei, dette likte jeg ikke! Edit: Hvor fant du dette? 6513976[/snapback] fra netcom.no: "Taksering på mottak av MMS i utlandet Fra 15. mars 2006 innførte vi taksering på mottak av MMS i utlandet på alle våre abonnement. Prisen er kr 2,50 og inkluderer datatrafikk ved nedlastning av mottatt melding." Etterhvert slenger nok flere operatører seg på dette Du finner det under abonnement>priser>fra utland Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 NetCom? Sa du ikke Telenor da? Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 da tar du enkelt og greit og stiller inn i mobilen . ikke last ned. for da kan du selv bestemme når du vil laste den ned. mer vanskelig er det ikke Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 NetCom?Sa du ikke Telenor da? 6514150[/snapback] Jeg sa ikke telenor, jeg sa at netcom også har begynt å gjøre dette litt i det skjulte. Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 jeg har blitt belastet av telenor allerede da jeg var i utlandet og mottok mms fra noen. så telenor har allerede begynt de å skal jeg si dere Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Tør jeg spørre hvem som faktisk bruker mms? ikke jeg ihvertfall. Uansett er det latterlig å ta penger for å motta det Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Skjønner veldig godt at de tar betalt for å laste ned MMS i utlandet. Dere tror vel ikke at de utenlandske operatørene fórer Telenor-kundene med gratis nett-trafikk? Dessuten - er ikke standard på de aller fleste telefoner å ikke laste ned MMS automatisk når du roamer? Det eneste jeg er enig i er at Telenor i aller høyeste grad bør informere tydelig om denne endringen. Endret 18. juli 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Skjønner veldig godt at de tar betalt for å laste ned MMS i utlandet. Dere tror vel ikke at de utenlandske operatørene fórer Telenor-kundene med gratis nett-trafikk? Dessuten - er ikke standard på de aller fleste telefoner å ikke laste ned MMS automatisk når du roamer? Det eneste jeg er enig i er at Telenor i aller høyeste grad bør informere tydelig om denne endringen. 6515181[/snapback] det er ikke på alle mobilene som det er standard. noen er det standard at den laster ned Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er jo ikke noe nytt at de tar betalt for innkommende trafikk i utlandet. Dette gjorde de i hvertfall allerede i 1997... Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Ja "Lomz" det er "greit" at man må betale for innkommende telefontrafikk med norsk abb. når en er i utlandet. Folk flest klarer selv å velge å ikke ta telefonen hvis dem ikke er villig til å betale sin del av "roaming tellerskrittene". Mitt poeng er at det er værre å kontrollere/forhindre at noen sender en MMS i det du er i utlandet en tur, og dermed brått blir belastet kr 2,50 uten å kunne forhindre det. Det er nok ulike muligheter å innstille MMS på mobilen slik at man må f.eks. bekrefte om man vil laste ned MMS i utlandet. Mang aner nok ikke hvordan mobilen skal stilles inn for å få til slike begrensinger, da dette er mer avanserte innstillinger i mobilen. At roaming trafikk koster forstår jeg, men MMS (og SMS) er mer enn nok overpriset fra før, så inntekt tas inn der. Nå er jeg mest spent på hvordan eller om Telenor vil informere om dette. Jeg kan selv ikke huske å ha fått opplyst fra Telenor at MMS fra utlandet til Norge har gått opp fra kr 2,50 til kr 6,25 fra 2005 til i år. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Ja "Lomz" det er "greit" at man må betale for innkommende telefontrafikk med norsk abb. når en er i utlandet. Folk flest klarer selv å velge å ikke ta telefonen hvis dem ikke er villig til å betale sin del av "roaming tellerskrittene". Mitt poeng er at det er værre å kontrollere/forhindre at noen sender en MMS i det du er i utlandet en tur, og dermed brått blir belastet kr 2,50 uten å kunne forhindre det. 6516116[/snapback] Men man har jo hatt samme problemet med SMS i årevis. Hvorfor kommer problemet nå? Med MMS, som noen over her har påpekt at man kan nekte å bli lastet ned? Har man ikke funksjonen for å bare nekte å laste ned på telefonen så er det jo bare å slette MMS innstillingene for ferien... Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Det viktigste for meg er at Telenor orienterer sine kunder grundig om den nye "avgiften". Jeg kjenner flere som liker å sende MMS, men som ikke aner hva oppsett for MMS, MMS kontoinnstillinger o.l. er for noe. Har sjekket noen SE mobiler nå, og ser at det er satt som standart at MMS lastes ned på mobilen også ved roaming. SMS vil i det minste fortsatt være gratis å motta i utlandet, så er jo også norske SMS priser svært høye. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg har alltid blitt belastet masse. Når jeg var i Paris i forifjor, kosta det 5,- å motta SMS!! Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg har alltid blitt belastet masse.Når jeg var i Paris i forifjor, kosta det 5,- å motta SMS!! 6517580[/snapback] Nå kjenner jeg ikke til hva mindre operatører tar i avgifter for å motta SMS med norsk abb. i utlandet. Telenor har ikke hatt slik avgift, og skal heller ikke innføre det, etter hva jeg vet. Dette er første gang jeg hører at noen må betale for å motta SMS i utlandet. Man bør ha en "svarteliste" over operatører som tar betalt for mottak av SMS. Hvilken operatør er det du refererer til her da, Excelsion ? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg har alltid blitt belastet masse.Når jeg var i Paris i forifjor, kosta det 5,- å motta SMS!! 6517580[/snapback] Nå kjenner jeg ikke til hva mindre operatører tar i avgifter for å motta SMS med norsk abb. i utlandet. Telenor har ikke hatt slik avgift, og skal heller ikke innføre det, etter hva jeg vet. Dette er første gang jeg hører at noen må betale for å motta SMS i utlandet. Man bør ha en "svarteliste" over operatører som tar betalt for mottak av SMS. Hvilken operatør er det du refererer til her da, Excelsion ? 6518274[/snapback] Jeg vet ikke hvilken operatør han har, men jeg har blitt fakturert for det av både Netcom og Telenor. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Etter å ha ringt Telenor sier de nå følgende, å motta MMS i utlandet har en variabel kostnad ut fra hvor stor MMSen er. Så det er ikke en fast pris på kr 2,50 slik man får inntrykk av på Telenormobil priser. Å motta SMS i utlandet koster også penger, det er kun snakk om noen øre pr SMS. alle priser om kostnad ved å motta SMS, MMS o.l. skal stå på Telenormobil.no på priser. Jeg refererer her kun til hva som er sagt av kundebehandler i telefon til Telenorkundeservice. Lenke til kommentar
Exiztzor Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 jeg har ikke blitt trekt da jeg har mottatt sms. men mms har jeg blitt trekt for. så det med sms er helt feil iallefall i sverige. gjelder sikkert andre land Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 jeg har ikke blitt trekt da jeg har mottatt sms. men mms har jeg blitt trekt for. så det med sms er helt feil iallefall i sverige. gjelder sikkert andre land 6520147[/snapback] Noen få operatører trekker for sms, eks kan jeg velge en operatør i spania som trekker meg for rundt 1,30 for hver sms. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå