Xantix Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Fikk nytt hovedkort i dag fra webshop som jeg installerte i pc'en og alt fungerte helt fint. Skulle så prøve å lade opp en mp3 spiller som ikke har hatt det helt bra med seg selv i det siste og som jeg ikke har fått ladet opp. Da jeg plugget den inn i usb porten til det nye hovedkortet så sa det "poff" som om pc'en slapp en fis og det kom kraftig trykkluft og mulig noe lys ut bak. Tok ikke lang tid før det begynte å lukte vodt også. Vel det rare er at psu fortsatte å gå men maskinen ellers ble helt svart. Fikk ikke slått den av med power knappen så jeg måtte dra ut kontakten. Siden den som sagt fortsatte å dure var jeg sikker på at det var det nye hovedkortet som hadde gått fyken. Begynte å forberede meg på 1 uke før jeg evt fikk nytt. Tenkte at jeg ikke hadde noe å tape så jeg koble psu fra og til uten at jeg fikk liv i maskinen. Koblet så en gammel psu som jeg har liggendes til og VOILA der fikk jeg liv i den gitt Noen som har vært bort i lignendes? Og usb porten (egentlig mp3 spilleren tenker jeg) som foråsaket det hele fungerer fortsatt helt fint, for jeg koblet en usb penn og den fungerer helt fint. X. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Kan kanskje være en kondensator som har blåst. Slikt skjer, også helt uten spesiell årsak. Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Men min psu er død vel? Ikke noe håp om at det hjelper å la den hvile en dag? Som sagt forsatte den å gå helt til jeg dro ut strømledningen, siden har det vært umulig å få liv i den. Har vel en følelse om at jeg like godt kan tenke på å kjøpe en ny. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 En viss mulighet for at det lar seg fikse hvis man har kunnskap om elektronikk, men selv da er det antagelig ikke bryet verdt å forsøke. Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Du har vel tilfeldigvis ikke en Q-tec? Endret 18. juli 2006 av Skavhaug Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Jo det har jeg........ Og siden du er så utrolig flink til å tippe så er det noe som sier meg at jeg ikke bør gå for en ny Q-tec.......... Opplevd det samme med din? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Q-Tec er kjent for å eksplodere, eit billigmerke som er særs lite likt her på forumet. Og med god grunn, dårlig ytelse og som du har erfart er det ein fare for at den eksploderer. Eg rådar deg til å legge eit par hundrelappar meir i ein ny PSU og styre unna Q-Tec. Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Hvilke er "trygge" valg? trenger ikke den dyreste eller kraftigste da det ikke er mer enn 2 hd og 1 cd rom i boksen. X. Lenke til kommentar
pian Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Gode erfaringer med både NorthQ og FSP her Ligger en link en plass på forumet til en side hvor du kan regne ut hvor mange W du trenger også. Men er vel liten vits å kjøpe noe mindre enn 400W nå uansett. Lenke til kommentar
.com Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 hiper og mist er gode merker, har gode erfaringer med northQ. men OT, noen som vet hvorfor psu slår seg helt av og er død til jeg tar kontakten ut og inn? dette skjer når jeg slår på to eller fler neonlys samtidig Lenke til kommentar
olangmyr Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Når noe eksploderer i en strømforsyning er det kondensatoren(e). I en PSU har man som regel 4 eller flere store elektrolyttkondensatorer med over 1000uF (Mikrofarad) kapasitans, og om spenningen over disse går over det som er merkespenningen på kondensatorene, begynner de å bli varme, kapslingen utvide seg, og eventuelt eksplodere med et "poff". Når en elektrolyttkondensator eksploderer kommer det en lukt som minner om råtten sjømat, reker, og kloakk.. rett og slett motbytelig. Den raskeste måte å sprenge en kondensator på, er å sette på f.eks dobbel så høy spenning enn grensen, og snu kondensatoren til motsatt polaritet. + på - og - på +. Bare for å avlire litt generell kunnskap om sprengning av kondensatorer, som jeg har gode minner fra på Grunnkurs... Lenke til kommentar
olangmyr Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 hiper og mist er gode merker, har gode erfaringer med northQ.men OT, noen som vet hvorfor psu slår seg helt av og er død til jeg tar kontakten ut og inn? dette skjer når jeg slår på to eller fler neonlys samtidig 6518754[/snapback] Dette er fordi strømbegrensningen i strømforsyningen slår ut... Det som sjer er at strømgangen er på grensa til det som er tillatt på lederen, og når du setter på neonlysene blir strømmen for høy. Og strømforsyningen vil ikke slå seg på igjen før den eksterne spenningen forsvinner en gang først. Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Hva er så grunnen til at psu fortsatte å gå etter eksplosjon for så å bli livløs etter at kontakten ble tatt ut og satt inn igjen? Lenke til kommentar
.com Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) hiper og mist er gode merker, har gode erfaringer med northQ.men OT, noen som vet hvorfor psu slår seg helt av og er død til jeg tar kontakten ut og inn? dette skjer når jeg slår på to eller fler neonlys samtidig 6518754[/snapback] Dette er fordi strømbegrensningen i strømforsyningen slår ut... Det som sjer er at strømgangen er på grensa til det som er tillatt på lederen, og når du setter på neonlysene blir strømmen for høy. Og strømforsyningen vil ikke slå seg på igjen før den eksterne spenningen forsvinner en gang først. 6520679[/snapback] hmmm, men hvorfor går det fint og skru på en etter en da? Endret 19. juli 2006 av .com Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 det er nok fordi den kjørte uten kondensator, den KAN kjøre uten kondensator, men da vil hardwareen i PCen på ustabile spenninger (som på fagspråk kalles rippelspenning), noe som fører til at sjermen blir svart eller bluescrren osv Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 hiper og mist er gode merker, har gode erfaringer med northQ.men OT, noen som vet hvorfor psu slår seg helt av og er død til jeg tar kontakten ut og inn? dette skjer når jeg slår på to eller fler neonlys samtidig 6518754[/snapback] Dette er fordi strømbegrensningen i strømforsyningen slår ut... Det som sjer er at strømgangen er på grensa til det som er tillatt på lederen, og når du setter på neonlysene blir strømmen for høy. Og strømforsyningen vil ikke slå seg på igjen før den eksterne spenningen forsvinner en gang først. 6520679[/snapback] hmmm, men hvorfor går det fint og skru på en etter en da? 6521025[/snapback] det er mest sansynlig fordi dem trekker mye strøm i et par millisekund akuratt når du plugger dem til, når du kopler på alle vil dem trekke masse strøm på kort til, da vil strømbegrenseren aktivere seg. når du skrur på en og en vil dem trekke mye strøm i starten, men ikke like mye. altså, med kortere ord, du trekker strøm jevnligere istedet for å trekke alt på engang hvis du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 De fleste PSUer du kjøper utenom kabinettet (løst) som koster 200-500kr vil gi mer enn bra nok ytelse for et normale, ikke-klokket system. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå