Gå til innhold

Problemer med Apacer 256 PC-400 DDR PC3200 og MSI 648 MAX (?

cronoz

Anbefalte innlegg

Heisveis, jeg har problemer med min PC som har MSI 648 MAX og èn Apacer 256MB PC-400 DDR PC3200, og Gainward GF4 Ti4200 128mb gold edition (men det er sikkert ikke her problemet ligger).

Får problemer med 3d-applikasjoner, noen ganger i XP også. Det som skjer er at PCen enten får blåskjerm som sier at den stoppa PCen for å unngå hardware-skade, eller at den spontanrebooter, eller at den rett og slett fryser i 3d-spill eller windows/windows-program generelt. Virker veldig som om det er RAMen, ettersom XP et par ganger har dumpet en feilmelding som "bla bla physical memory bla bla dumping physical memory bla bla". Kanskje ikke et bra eksempel, men sleit no vanvittig i linux med compilere, virka hele tiden som om det er ram-relatert feil.

3dMark2001SE og Americas Army (de to 3d-applikasjonene jeg har) tryner også stadig. Jeg vet ikke om det er problemer med selve hardware eller om det er problemer med mine innstillinger (selv om alt tyder på hardware i følge mine hardware-slaver i klassen).

Jeg har alt av nyeste drivere til alt, BIOS er latest, jeg har RAMen i slot 1, i BIOS står alle innstillinger til default og auto.

I tillegg har jeg kjørt to minnetestere, memtester86 og DocMemory fra http://www.simmtester.com! memtester86 fant 606 feil, men den skal ifølge PSdata ikke være DDR-kompitabel. DocMemory fant ingen feil, så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med å eventuelt sende inn RAM, når jeg ikke kan bevise at det er noe galt med den, i allefall ikke med de programmene altså.

Hadde vært fint med litt veiledning, siden jeg ikke er så altfor oppdatert på hardware problemer etc.

Alt av montasje har foregått under riktige forhold, har passet på å lade meg ut osv.

MVH

Cronje

[ Denne Melding var redigert av: cronoz på 2002-10-17 20:37 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilken hastighet kjører du minnet? Det kan virke som om de fleste hovedkort basert på SIS648 brikkesettet har problemer med DDR400. Det finnes også kort som har problemer på DDR333 hastighet. Dersom du har stilt minnehastigheten inn på "auto", så tipper jeg at hovedkortet kjører minnet på DDR333 hastighet. Du kan ikke se bort i fra at det er dette som er problemet.

Har du prøvd å kjøre minnet på DDR266 bare for å prøve om dette retter opp problemene dine? Dersom dette ordner problemene ville jeg returnert hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har testet litt frem og tilbake mellom PC333 og PC400, på auto er det PC400.

Virker mer stabil på PC333, men det har jeg ikke fått testet skikkelig enda. PC400 fryser stadig! Holdt riktignok gjennom spilling og 3dMark når jeg satte den til PC400 manuelt og ikke på auto (det skal vel være det samme), men hang i Windows senere. Samme gjaldt ikke PC333, den hang ikke etterpå. Skal teste litt mer, før jeg eventuelt tenker på å klage på hovedkort.

Men å levere tilbake hovedkortet virker som en fin idè, men kan det ikke være dårlig ram kan være årsak? At den ikke klarer å kjøre PC400 stabilt?

En kamerat av meg sa det eventuelt kunne vært det, så jeg vurderer å kvitte meg med Apacer og skaffe Corsair brikker (som skal være bra). Virker det unødvendig? Jeg har foreløpig ingen store klokke-planer!

Forresten ser jeg det som lite aktuelt å gå over til et annet chipset, jeg har såpass mye bra i sis648 at jeg beholder helst den!

MVH

Cronje

Lenke til kommentar

Om du snakket til meg, så stiller du det på Voltage/Frequency settings i BIOS. Still den til uh 4:5 eller.no, det står Mhz under så du ser når den er satt til 333Mhz.

Ja, min kjører stødig som et fjell nå på 333Mhz, men jeg skal klage på hovedkortet, jeg får jo ikke det jeg betaler for!

MVH

Cronje

PS. Vet du om dette gjelder ALLE MSI 648 MAX kort, eller bare et fåtall som da er feilprod.?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 20:33, skrev cronoz:

Hadde vært fint med litt veiledning, siden jeg ikke er så altfor oppdatert på hardware problemer etc.

Har du forsøkt å øke spenningen for minnet? F.eks. vet jeg at AOpen på sitt SiS 648-baserte kort anbefaler at man øker spenningen for minnet fra standard 2.5V til 2.65V om man vil kjøre DDR400-hastighet på minnet.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar!

Jeg testa å mikse litt med spenningen på ramen, det fucka bare opp! Den stod som default til 2,6V, så jeg turte ikke skru den opp noe mer! Eventuelt om noen kan bekrefte at det hjelper på MSI 648 MAX å skru opp spenningen på RAMen, eller noe annet lurt så skrik ut.

Jeg vil helst styre unna å sende inn kortet (komplett er ikke raskeste i gata)!

På forhånd takk!

MVH

Cronje

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 14:04, skrev Snekker`n:

på asus v kortet må du klokke det opp til 150 for å kjøre med 400 på minnet,kjørte det med en apacer 256 3200 brikke,når det gjelder 648 kortene er alle merker ustabile på 400 mhz ikke bare msi,

har du fått testet msi kortet ditt noe mer ( msi pe )??

Da tenker jeg på rammen og slikt. Har du klart å kjøre det kortet på ddr400? Og en annen ting jeg lurer på. Hvor fester du cpu vifta på dette hovedkortet. Er det en egen plass til det på selve hk'et? jeg vet at det er 1 chipset vifte og 2 fan vifter. Kan man bruke en av disse fan utgangene til cpu vifte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...