Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sløv maskin - kan noen forklare dette?

Anbefalte innlegg

Heisann - skulle gjerne hatt litt ekspert hjelp her

Gikk i fjor til innkjøp av en ny gaming pc:

MSI K8N Neo4 (nforce4) pci-e hovedkort

2gb geil ddr ram

Gainward GeForce 6600gt 256mb

AMD 3500+

250gb sata-2 16mb disk

(Kjører WinXP pro)

Den skulle oppgradere en gammal xp1800+ med et slapt geforce 3 ti200 128mb kort.

Jeg merket at den nye PCen var en del kjappere, men på 3dmark testene så det heller dårlig ut, slapp fps på alle testene. Måtte stille ned grafikken ganske mye på spill som Need For Speed Underground 2, Doom3, Everquest, World of Warcraft o.l.

Så nå svidde jeg av skattepengene på et XFX GeForce 7900GT (originalt klokket til 520/1500MHz). Var klar for full guffe gaming og fyrte opp 3dmark. Til min store overraskelse fikk jeg MØKKA fps på doom3 testen! Og alle andre testene! Det varierte fra 10-29 fps (gj.snitt var på ca 17). Everquest lagger fremdeles, det samme gjør Elder Scrolls 3: Oblivion. Jeg innrømmer at det hele går -litt- raskere enn det gamle GeForce 6600gt, men det fungerer jo ikke i det hele tatt slik som det skal.

Noen ting jeg la merke til:

- CPU testene på 3dmark gikk i <1 fps hele tiden (altså under 1 fps)

- Kjørte benchmark av CPU opp mot min gamle xp1800, og den nye ytte omtrent dobbelt på alle områder.

- Det ser ikke ut til at anti aliasing settings har noe å si for ytelsen, får samme møkka fps med 0x som med 2x og 4x.

- Det ser faktisk ikke heller ut som oppløsningen gjør mye forskjell heller. (nei det er ikke noe framelimiter som står på noen steder, og skjermen er en 20" LCD @ 60hz)

-----------

Her er hva jeg har forsøkt så langt, uten nevneverdig resultat:

- Formatert

- Alle nyeste nvidia drivere til nforce4 og geforce

- Spist chips med dip

- Alle windows oppdateringer

- Flashet BIOS

- Testet forskjellig RAM

- Knust et gammelt keyboard i frustrasjon

- Sjekket system temperaturer

- Sjekket at strømforsyningen leverer nok strøm

-----------

Jeg er relativt sikker på at PCen har vært for sløv siden jeg anskaffet den, men den ser ut til å fungere optimalt på alt utenom spill FPS, de loader raskt nok, men det er når jeg spiller at FPSen er veldig lav.

Jeg har akkurat nå ingen teorier whatsoever om hvor problemet ligger. Vær så snill og hjelp meg!

Endret av cc0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finner biosen cpuen din? Eller står det Amd 2200 mhz?

Har du fiklet med "Power options" i kontrollpanelet?

Testet Prime torture test?

6514556[/snapback]

Biosen finner den riktige CPUen, power options står urørt da alt ser ut som det skal der. Og jeg kjørte en såkalt Prime Torture test som heller ikke viste noen feil.

Forvirrende greier. Noen andre idéer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...