Gå til innhold

Intel Core 2 Duo er her!

Downy

Anbefalte innlegg

http://www.notebookforums.com/showthread.p...highlight=merom les litt utover i posten så finner du benchies. Sammenligner med core duo 1 med samme klokkefrekvens yter de ganske jevngodt. For bærbare vil prosessoren være klokket lavere enn for stqasjonære, og ja, ytelsen er den beste du finner, men i bærbare pcer vil nok merom være noe slappere enn i stasjonære for å hindre varmeutvikling/dårlig batterilevet9id etc.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.notebookforums.com/showthread.p...highlight=merom les litt utover i posten så finner du benchies. Sammenligner med core duo 1 med samme klokkefrekvens yter de ganske jevngodt. For bærbare vil prosessoren være klokket lavere enn for stqasjonære, og ja, ytelsen er den beste du finner, men i bærbare pcer vil nok merom være noe slappere enn i stasjonære for å hindre varmeutvikling/dårlig batterilevet9id etc.

6526718[/snapback]

Har enda ikke lest hele, kun skumlest noen sider av testen. Skal lese mer når jeg får tid i kveld. Men det som slår meg er. Hvem er dette? En som sitter med en hjemme snekka pc, i et Pc forum og tar benchmark. Har jo enda ikke lest hele. Så jeg skal ikke utale meg så sterkt. Men i forhold til de andre testene, da på stasjonære. Så høres det usansynlig ut. Selvsagt så vil de bærbare være tregere enn de stasjonære. Men hvis du har resultater fra stasjonære som er betraktelig bedre, ja knuser de stasjonære Pentium maskiner ned i støve, ja selv AMD 64 Bit sine maskiner. Så skulle det være rart at dette ikke gjaldt det samme for de bærbare. Da skulle jo Core 2 Duo knust alle tidligere bærbare Pentium maskiner. Spesielt når det ikke er vesentlig forskjeller mellom Conroe, og Merom. :hmm:

Forstår du poenget.

EDIT:

Og så har vi det med strømsparings fuksjonen som også vil gjøre at prosesoren vil arbeide mer efektivt i forhold til andre bærbare Pentium maskiner. Så bare det igjen vil være en vesentlig forbedrings faktor på hastigheten gjevnt over.

Endret av Downy
Lenke til kommentar
Flere har allerede testet demo-utgaver av merom på eks dell M90 og i9400 og det fungerte bra. Så også ytelsestester av demo-prosessorene uten at de visste noe særlig ytelsesforbedring over forrige generasjon.

6523317[/snapback]

Tror at Core 2 Duo's største fordel er vell det som har med strøm sparing å gjøre, i og med at det er det denne nye arkitektur handler om. Core duo prosessoren ble jo laget først med hensikt for de bærbare pc'ene. Men jeg synes det jo høres rart ut at du henviser til tester uten linker, og som nevner ingen ytelses forbedringer for Cor 2 Duo. :hmm: I vært fall etter denne testen her. Den er jo for stasjonære da. Her er linken. Hadde vært fint hvis du henviste til noen linker om de testene du har sett. Har foresten søkt litt på nettet mens jeg skrev dette. Her er en annen test som sier Core 2 Duo er den raskeste prosessoren for desktop markedet de noen sinne har testet. Regner med at de også har vært borti Cor Duo prosessorene da. Her er linken. :love:

Denne da 10 ting du bør vite om Core 2 Duo :dribble:

Hva skal vi med Core 2 Duo på bærbar hvis det ikke er noen forbedringer i forhold til Core Duo! les her: Game Over? Core 2 Duo Knocks Out Athlon 64.

Foresten leste at det er ingen store forskjeller mellom Conroe, og Merom foruten at Merom hadde en enda bedre strømsparings funksjon. Les her.

Så det du sier at det ikke er noe forskjell er jo blitt slått hull på.

Men jeg vil vell tro at flere ytelseforbedringer også vil skje når feks Vista, og spill, programmer blir laget i 64 Bit?

På stasjonære pc'er ser jeg at de har økt FSB fra 667 på Core Duo til 1066 Mhz for FSB på Core 2 Duo. Mens på Bærbare så vil FSB forbli 667 Mhz. Stemmer dette?

Spanturo:

Ang hvem som får Core 2 Duo først, så har jeg lest det var Dell som kommer ut med det først, ikke lenge siden det. Husker ikke hvor jeg leste det. Men hadde jo vært fint med en link på det.

Edit:

Leste i denne linken her: Anandtech går så langt og sier at Core 2 Duo rett og slett gjør alle tidligere Intel prosessorer "verdiløse" i forhold til ytelse, strømforbruk og varmeutvikling..

En viktig ting er også å merke seg er at Core Duo er en Pentiums maskin. Så når de snakker om Pentium maskiner, så er Core Duo regnet inn her. Det er i værtfall sån jeg har forstått det.

6526611[/snapback]

Du bør vel egentlig slutte å prate om Core 2 Duo til stasjonære da dette er et forum for bærbare. Over halvparten av alle artiklene du linker til er om Core 2 Duo til stasjonære. Hadde du visst litt om bærbare så hadde du også fått med deg at selvom det er noe nytt som kommer så betyr det ikke at det skal være store merkbare forskjeller i ytelse.

Lenke til kommentar

6526718[/snapback]

Har enda ikke lest hele, kun skumlest noen sider av testen. Skal lese mer når jeg får tid i kveld. Men det som slår meg er. Hvem er dette? En som sitter med en hjemme snekka pc, i et Pc forum og tar benchmark. Har jo enda ikke lest hele. Så jeg skal ikke utale meg så sterkt. Men i forhold til de andre testene, da på stasjonære. Så høres det usansynlig ut. Selvsagt så vil de bærbare være tregere en de stasjonære. Men hvis du har resultater fra stasjonære som er betraktelig bedre, ja knuser de stasjonære Pentium maskiner ned i støve, ja selv AMD 64 Bit sine maskiner. Så skulle det være rart at dette ikke gjaldt det samme for de bærbare. Da skulle jo Core 2 Duo knust alle tidligere bærbare Pentium maskiner. Spesielt når det ikke er vesentlig forskjeller mellom Conroe, og Merom. :hmm:

Forstår du poenget.

EDIT:

Og så har vi det med strømsparings fuksjonen som også vil gjøre at prosesoren vil arbeide mer efektivt i forhold til andre bærbare Pentium maskiner. Så bare det igjen vil være en vesentlig forbedrings faktor på hastigheten gjevnt over.

6526837[/snapback]

hva med å lese litt i posten før du svarer? merom-prosessorer (test-cpuer) har ligget ute flere ganger til salg på e-bay, mange har fått tak i dem. Se på klokkefrekvensen, den er 2 GHz, såklart vil den da være mye tregere enn de tilsvarende stasjonære som opererer på nærmere 3 GHz med større cache etc. Når den største forskjellen på merom og yonah for bærbare er 64-bits-støtte på merom så vil jo såklart ikke ytelsen bli mye høyere clock-to-clock for en merom vs yonah med mindre en tester med 64-bits applikasjoner...

EDIT: Om du kunne overklokket en yonah til den raskeste core 2 duo på stasjonære pcer så ville ikke forskjellen vært så veldig stor.

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
Flere har allerede testet demo-utgaver av merom på eks dell M90 og i9400 og det fungerte bra. Så også ytelsestester av demo-prosessorene uten at de visste noe særlig ytelsesforbedring over forrige generasjon.

6523317[/snapback]

Tror at Core 2 Duo's største fordel er vell det som har med strøm sparing å gjøre, i og med at det er det denne nye arkitektur handler om. Core duo prosessoren ble jo laget først med hensikt for de bærbare pc'ene. Men jeg synes det jo høres rart ut at du henviser til tester uten linker, og som nevner ingen ytelses forbedringer for Cor 2 Duo. :hmm: I vært fall etter denne testen her. Den er jo for stasjonære da. Her er linken. Hadde vært fint hvis du henviste til noen linker om de testene du har sett. Har foresten søkt litt på nettet mens jeg skrev dette. Her er en annen test som sier Core 2 Duo er den raskeste prosessoren for desktop markedet de noen sinne har testet. Regner med at de også har vært borti Cor Duo prosessorene da. Her er linken. :love:

Denne da 10 ting du bør vite om Core 2 Duo :dribble:

Hva skal vi med Core 2 Duo på bærbar hvis det ikke er noen forbedringer i forhold til Core Duo! les her: Game Over? Core 2 Duo Knocks Out Athlon 64.

Foresten leste at det er ingen store forskjeller mellom Conroe, og Merom foruten at Merom hadde en enda bedre strømsparings funksjon. Les her.

Så det du sier at det ikke er noe forskjell er jo blitt slått hull på.

Men jeg vil vell tro at flere ytelseforbedringer også vil skje når feks Vista, og spill, programmer blir laget i 64 Bit?

På stasjonære pc'er ser jeg at de har økt FSB fra 667 på Core Duo til 1066 Mhz for FSB på Core 2 Duo. Mens på Bærbare så vil FSB forbli 667 Mhz. Stemmer dette?

Spanturo:

Ang hvem som får Core 2 Duo først, så har jeg lest det var Dell som kommer ut med det først, ikke lenge siden det. Husker ikke hvor jeg leste det. Men hadde jo vært fint med en link på det.

Edit:

Leste i denne linken her: Anandtech går så langt og sier at Core 2 Duo rett og slett gjør alle tidligere Intel prosessorer "verdiløse" i forhold til ytelse, strømforbruk og varmeutvikling..

En viktig ting er også å merke seg er at Core Duo er en Pentiums maskin. Så når de snakker om Pentium maskiner, så er Core Duo regnet inn her. Det er i værtfall sån jeg har forstått det.

6526611[/snapback]

Du bør vel egentlig slutte å prate om Core 2 Duo til stasjonære da dette er et forum for bærbare. Over halvparten av alle artiklene du linker til er om Core 2 Duo til stasjonære. Hadde du visst litt om bærbare så hadde du også fått med deg at selvom det er noe nytt som kommer så betyr det ikke at det skal være store merkbare forskjeller i ytelse.

6527003[/snapback]

Så det er bare de stasjonære som får sånne ytelse forbedringer da? Jeg finner ingen ting galt med å ta en artikel som har med stasjonær, for ett cirka treff for bærbare. Feks pris på stasjonær prosessor, og bærbar er ikke så enormt ulik. Noe er det vell. Og da kan det da ikke skade å fortelle om dette. Vi som skal kjøpe oss bærbar lurer på dette. Så om det er veldig uinteresant for deg. Så kan det hende att det er noen andre som lurer på dette. Er det rart. Det er bakgrunnen for at jeg la med en link som først henviste til prisen på Conroe.

Hva med testene? Ja de var gjort for Conroe, stemmer det ja. Har ikke funnet noen tester enda for merom. Artiklene for Conroe prosessorene har merkbar ytelse. Ville være rart om det ikke var det for bærbare. Selv om bærbare ligger litt tilbake i forhold til stasjonære.

Og selv om jeg hadde snakket bare for å sammenligne bærbare med stasjonære pc'er. Så hadde jeg hørt hjemme i dette forumet. Skulle tro du var alergisk mot stasjonære pc'er.

Det er faktisk bærbare jeg snakker om. Har du problemer med det, så må du lese hva jeg skriver om med ett litt mer åpent hjerte, så får du med deg hoved temaet i hva jeg skriver om.

Men kjøp du Core Duo, noe du sikkert har gjort. Så kjøper jeg Core 2 Duo selv. Og selv om jeg måtte betale 2-3000 mer for en Core 2 Duo, så ville jeg heller spart 1 til 2 mnd lenger bare for å fått med meg dette. Og kanskje ble prisen rimeligere på den tide. Og hvem hvet, kaskje jeg til og med får med meg directx 10 med på kjøpet på skjermkortet. :tease:

Lenke til kommentar

6526718[/snapback]

Har enda ikke lest hele, kun skumlest noen sider av testen. Skal lese mer når jeg får tid i kveld. Men det som slår meg er. Hvem er dette? En som sitter med en hjemme snekka pc, i et Pc forum og tar benchmark. Har jo enda ikke lest hele. Så jeg skal ikke utale meg så sterkt. Men i forhold til de andre testene, da på stasjonære. Så høres det usansynlig ut. Selvsagt så vil de bærbare være tregere en de stasjonære. Men hvis du har resultater fra stasjonære som er betraktelig bedre, ja knuser de stasjonære Pentium maskiner ned i støve, ja selv AMD 64 Bit sine maskiner. Så skulle det være rart at dette ikke gjaldt det samme for de bærbare. Da skulle jo Core 2 Duo knust alle tidligere bærbare Pentium maskiner. Spesielt når det ikke er vesentlig forskjeller mellom Conroe, og Merom. :hmm:

Forstår du poenget.

EDIT:

6526837[/snapback]

hva med å lese litt i posten før du svarer? merom-prosessorer (test-cpuer) har ligget ute flere ganger til salg på e-bay, mange har fått tak i dem. Se på klokkefrekvensen, den er 2 GHz, såklart vil den da være mye tregere enn de tilsvarende stasjonære som opererer på nærmere 3 GHz med større cache etc. Når den største forskjellen på merom og yonah for bærbare er 64-bits-støtte på merom så vil jo såklart ikke ytelsen bli mye høyere clock-to-clock for en merom vs yonah med mindre en tester med 64-bits applikasjoner...

EDIT: Om du kunne overklokket en yonah til den raskeste core 2 duo på stasjonære pcer så ville ikke forskjellen vært så veldig stor.

6527237[/snapback]

Bærbare pc'er har alltid ligget litt bak stasjonære i Ghz. Selve Ghz'en er ikke så mye forskjell på det som var. Det er ikke der forskjellen ligger. Det er sån jeg har forstått det. De selger 3 Ghz maskiner i dag også. På bærbare er det ca. 2 Ghz maskiner som selges. Det er ikke Ghz som knuser Pentium'en, AMD 64 Bit. Men en ny arkitektur, samt 64 Bit, og FSB. Og jeg hvet egentlig ikke hva som er det største fremskrittet i det. Men på stasjonære knuser den alle andre Pentium modeller, samt AMD 64 Bit maskiner.

Når det gjelder testen som jeg skal lese når pizzan er ferdig, så blir det jo spennende se hva som står der. Må si jeg gleder meg til å kjøpe en Core 2 Duo bærbar. :love:

Men alikevell, gi meg en test som ikke bare en i ett forum har lagt ut.

Endret av Downy
Lenke til kommentar

6526718[/snapback]

Forstår du poenget.

EDIT:

6526837[/snapback]

6527237[/snapback]

Bærbare pc'er har alltid ligget litt bak stasjonære i Mhz. Selve Mhz'en er ikke så mye forskjell på det som var. Det er ikke der forskjellen ligger. Det er sån jeg har forstått det. De selger 3 Mhz maskiner i dag også. På bærbare er det ca. 2 Mhz maskiner som selges. Det er ikke Mhz som knuser Pentium'en, AMD 64 Bit. Men en ny arkitektur, samt 64 Bit, og FSB. Og jeg hvet egentlig ikke hva som er det største fremskrittet i det. Men på stasjonære knuser den alle andre Pentium modeller, samt AMD 64 Bit maskiner.

Når det gjelder testen som jeg skal lese når pizzan er ferdig, så blir det jo spennende se hva som står der. Må si jeg gleder meg til å kjøpe en Core 2 Duo bærbar. :love:

Men alikevell, gi meg en test som ikke bare en i ett forum har lagt ut.

6527509[/snapback]

Du finner ikke andre tester foreløpig, det er bare noen få heldige som har kjøpt opp brukte test-prosessorer, arkitekturforskjellene mellom yonah og førstegenerasjons merom er etter det jeg forstå små, ellers ville ikke merom vært kompitabel med brikkesett som i utgangspunktet var laget for yonah. 64-bits arkitektur knuser ingenting med mindre den brukes i 64-bits applikasjoner, noe det finnes relativt få av ennå, de beste fra pentium-m serien er overlegne tilsvarende klokkede athlon 64 på samme klokkefrekvens på tross av endel "nyere teknologi" i athlon 64. Du mente forhåpentligvis GHz og ikke MHz i innlegget ditt? Forskjellen mellom bærbare og stasjonære vil jeg tro alltid kommer til å ligge i GHz pga strøm, varmeutvikling etc. Samtidig, hvem ville kjøpe stasjonære lenger om bærbare gav like bra ytelse for en ltit større penge?

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar

Bamsemoms:

Mente Ghz. Men brikke forskjellen er jo stor nok til at Conroe slår ut alle de andre Pentium og AMD 64 Bit pc'er. Samt at Intel velger å føye Core Duo under Pentium merket, og ikke den nye. De sier jo sitt om Core Duo. Så Core Duo avslutter sitt løp sammen med Pentium. Det går inn i historien som avsluttet. Det må jo fortelle litt hvilken ende Core Duo er nærmest arkitektur messig. Kan egentlig ikke si så mye om detaljene på hvor store, eller små forskjellene er. Påenget er at det er forskjeller. Og att det er mer fremtidsrettet med en Core 2 Duo kjerne. Og at 64 Bit er mer fremtids rettet, med tanke på Vista, og andre programmer. Programmene til 64 Bit kommer fort nok. Og vi har jo allerede et 64 Bit OS som er på vei. Jeg kjøper ikke en bærbar for hvert 1/2 år. Man må tenke litt lenger enn det. Pc'n min har jeg hatt ca 3 år. Byttet kjermkort, satt i mer ram. Sånne ting som jeg ikke kunne vært foruten hvis pc'n skulle følge dagens lys. Men jeg kjører alle spill fint jeg. Merker litt på noen, og det er lite. kjører feks Oblivion bra. Så det er litt dumt å si att 64 bit er bortkastet. Det er litt kort tenkt.

Endret av Downy
Lenke til kommentar

6526718[/snapback]

Leste testen fra forumet. Må si jeg ikke ble imponert. Ærlig talt. Virket mer som en gjeng halv amatører som nettopp hadde fått tak i noe de ikke viste hvordan de skulle håntere. Problemer med bios oppdateringer i den ene og andre rettningen. Ingen rutiner for ordentlig testing. Ikke mye avanserte greier. Kan ikke kalle dette en test. :no: Beklager hvis det er noen som blir støtt av dette. Men les og vær ærlig. Spesielt rart med det enorme spriket fra de ordentlige testene som er blitt gjort, riktig nok på Conroe. Men Merom vil få samme resultat som Conroe i forhold til sine bærbare brødre, på samme måte som Conroe har til sine stasjonære brødre. Det eneste jeg kan tenke meg er att resultaten, det vil bli lavere enn Conroe, på bakgrunn av Ghz, FSB, og strømsparings funksjonen som vil senke hastigheten noe i forhold til Conroe . Men igjen så vil den nye arkitekturen som gir den nye strømsparings funksjonen som er i Core 2 Duo styrke prosessor kraften betraktelig. Det betyr att prosessoren kan arbeide mer effektivt. Pluss at man kan ha mindre vifter som gjør att den støyer mindre. Det er de eneste tingene som vil påvirke i en annen rettning + sikkert litt til.

Endret av Downy
Lenke til kommentar

Det store spriket skyldes jo klokkefrekvensene, den testede merom er jo klokket mye lavere. Dette er jo privatpersoner så hva forventet du? bios-problemene skyldes dell, og ikke de. Arkitekturmessig er IKKE førstegenerasjons merom så særlig forskjellig fra yonah nei, tro hva du vil, ellers hadde det vært umulig å kjøre merom å yonah pås amme brikkesett uten bios-oppgraderinger. Du synser veldig mye uten egentlig å dokumentere noe særlig av det. Hva med å vise til de egentlige arkitekturmessige forskjellene?

Lenke til kommentar

Vær så snill å la denne tråden forsvinne i stillhet... Denne tråden er en total avsporing, og hadde jeg ikke visst bedre ville jeg kanskje få helt feil informasjon ut av den. Om noen vil starte en tråd om Merom (only), be my guest, men ikke en som trekker in Conroe hele tiden, og i alle fall ikke en hvor de to blandes som en pose twist.

Som Bamsemums sier, det er mye synsing her...

Mvh Rasmus

Lenke til kommentar

Ja, enig, hvorfor prate så mye om en prosessor til stasjonære pcer i en tråd om bærbare maskiner? merom blir jo helt annerledes enn conroe uansett ift klokkefrekvens, strømsparing etc. Greit nok at du tydeligvis har forelsket deg veldig i core 2 duo Downy, men denne tråden er i bestefall feilplassert...

Lenke til kommentar
Vær så snill å la denne tråden forsvinne i stillhet... Denne tråden er en total avsporing, og hadde jeg ikke visst bedre ville jeg kanskje få helt feil informasjon ut av den. Om noen vil starte en tråd om Merom (only), be my guest, men ikke en som trekker in Conroe hele tiden, og i alle fall ikke en hvor de to blandes som en pose twist.

Som Bamsemums sier, det er mye synsing her...

Mvh Rasmus

6529868[/snapback]

Det er ikke så mye tester for merom enda. Jeg poengterer bare det at merom, Core 2 Duo prosessoren er bedre enn Pentium. Det er noe du ikke kommer bort fra. Kan ikke kalle det å blande Conroe, og merom som i en pose twist. Du snakker om synsing. Jeg har ikke poengtert att de like. Har bare poengtert att merom stiller sterkt, og att det lover veldig bra. Men bærbar er bærbar, men det er også alle de andre bærbare som merom skal testes mot. Så merom stiller sterkt i sin klasse. Men det blir jo spennende å se når det kommer noen ordentlige tester på den. Og da for vi se. Poengterte også att prisen på Pentium, Core Duo skal ned. Og sansynlig vil det bli en priskrig mellom Intel, og AMD. Allerede tidlig neste år skal Intels nye notebook-plattform stå for 50 prosent av leveransene. Videre kan du lese: Intel har allerede gitt flere signaler på agresiv kampanje. Allerede i år vil vi se Intel fire kjernede prosessorer på markedet. Intel opererer tydeligvis med en ekstra aggressiv lanseringsstrategi for tiden, ettersom både "Woodcrest" og "Tulsa" også ble annonsert flere måneder tidligere enn det man først hadde forventet. Jeg har sterk tro på att man går spennende tider i møte. :D

Sitat nedenfor tatt herfra:

3) Intel har utviklet en felles Core-arkitektur for alle kategorier: Conroe (stasjonære), Merom (bærbare) og Woodcrest (servere/worskstations). Alle tre er basert på Intels Core-teknologi og alle er Dual Core-prosessorer med 64bit støtte.

4) Og alle de tre nye variantene som finnes produserer mer kraft, og mindre strømforbruk.

5) Mindre strømforbruk betyr også mindre varme. Alle prosessorene vil kreve mindre nedkjøling og derfor også mindre vifter.

7) Multitasking flyttes til et nytt nivå. Med Core 2 Duos virtualiserings teknologi kan man gjøre en PC/Mac om til flere virtuelle systemer som f.eks. kan kjøre sine egne OS. Du kan f.eks. ha Mac OS X, Windows og Linux installert og kjørende samtidig på samme maskin.

Ps: (og hvis du tilfeldigvis ser ord som stasjonær eller Conroe. Bruk bare en svart tusj, og stryk over ordet.) :ohmy:

Endret av Downy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...