Gå til innhold

Intel Core 2 Duo er her!

Downy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det Merom du snakker om? For jeg kan ikke se noe om bærbare i de linkene dine. Bruk edit knappen også istedenfor skjult bumping.

6513871[/snapback]

Kunne vell brukt edit knappen istedenfor. Tenkte bare å være vennlig å legge til litt info om Core 2 Duo i det jeg fant en post om Cor 2 Duo. Men siden posten min sto øverst når jeg også la inn innlegg nummer 2, så kan det vell knappest kalles bumping.

Ja, faktisk merom jeg snakker om. Et par av postene nevner faktisk ikke merom, men Conroe, altså stasjonær. Men det er jo en post med som poengterer at Core 2 Duo kommer i august for bærbar. Nå er jeg jo ingen ekspert på Core 2 Duo, eller andre bærbare pc'er. Har nettopp oppdaget en del ting i det jeg skulle til å kjøpe meg en bærbar pc, for første gang i mitt liv. Men det er jo logisk at når det blir pris reduksjoner på Pentium brikken i stasjonære pc'er pga Cor 2 Duo, så vil det vell gjelde for bærbare også, i forbindelse med att Core 2 Duo blir lansert. Det er vell ikke en hvem som helst brikke heller som lanseres denne gangen. Og for ikke å snakke om i hvilken omstendighet den fødes fram i. Tenker på både Vista, og directX 10. Alt i alt, så vil jeg jo tenke meg att det blir en del forbedringer. Men det kunne jo være at jeg tok feil, men det er jo derfor jeg spør om det er noen som hvet noe mer. Man gidder jo ikke å kaste bort tusen lapper på gårsdagens teknologi, og oppdage att det man kjøpte for en måned siden plutselig dalte 30% eller 50% i pris. Og kanskje sparte jeg noen penger for en eller annen som var like uvitende som meg er på forumet. :roll:

EDIT:

Men jeg fant en lanserings dato fra en annen post her på forumet. Lanserings dato for merom.

EDIT:

Det er faktisk ikke bare en post, men to poster som nevner merom. Kjekk linken til min forige post. Der står det øverst: "Intels Core 2 lanseres i juli. Det betyr kraftig prisreduksjon på dagens prosessorer." Hva betyr dagens prosessorer? Gjelder det bare Conroe, stasjonære pc'er?

Endret av Downy
Lenke til kommentar
Prisene på Core Duo til bærbar som finnes nå faller nok ikke 50% når Merom kommer. Dessuten blir det litt teit å si at Core Duo er gårsdagens teknologi. Om Merom kommer i August? Vel, det får vi nå se på.

6515190[/snapback]

Core Duo vil ikke få en 50 % reduksjon med en gang. Men hvis du leser hva Intel selv sier her, så kan du selv se att de sier de vil senke Pentium 4 modellene med 50%. Intels første tokjerneutgave prosessoren, Pentium M vil få en kraftig reduksjon i prisen. Tviler på at Intel sitter på gjerdet med det forspranget de nå har og venter på at de andre skal ta Intel's forsprang igjen.

Kjekk denne linke her: De nye tokjerne-brikkene i Core 2 Duo-serien vil i praksis overta det meste av Intels produktspekter til høsten, sier en Intel-talsmann til news.com.

Man kan jo egentlig kalle det gårsdagens teknologi. Les her: Core 2 er en åttende-generasjon x86-arkitektur mikroprosessor basert på et helt nytt prosessor-design kalt Intel Core Microarchitecture. Denne vil erstatte Netburst-arkitekturen som har vært å finne i Intel prosessorer siden 2000.

Det kan være jeg tar feil, er ingen ekspert på dette. Deler av artiklen over i linken er hentet herfra. Se linken her: The Intel® Core™ microarchitecture is a new foundation for Intel® architecture-based desktop, mobile and mainstream server multi-core processors. This state-of-the-art, multi-core optimized microarchitecture will deliver a number of new and innovative features that will set new standards for energy-efficient performance.

Her er en del utvidelser i den nye teknologien til Core 2 Duo:

"The Intel Core microarchitecture will include new and innovative features enabling these new levels of performance, performance/watt and energy efficiency. Key features include:

Intel® Wide Dynamic Execution

Intel® Intelligent Power Capability

Intel® Advanced Smart Cache

Intel® Smart Memory Access

Intel® Advanced Digital Media Boost"

Etter som jeg forstår, så er ikke Core Duo inkludert her.

Foresten, visste du at Core Duo er full av feil. Hele 34 feil. Noen kan være alvorlige, og noen vil nok bli rettet på i Core 2 Duo. En feil gjør faktisk sån at Core Duo trekker opptil 20% mer strøm. :tease:

Men den feilen vil faktisk bli rettet på snart. Se linken her: 34 feil i Core Duo.

Her er om strøm feilen: Batteriproblemer med Core Duo?

Endret av Downy
Lenke til kommentar
Merom er "ny" arkitektur, Core Duo er Pentium M som er en Pentium 3.

Merom kommer nok uti august en gang. Jeg vil tro at pcer med cpuene vil komme raskt på markedet. Jeg tror at Merom vil bli veldig bra.

6515804[/snapback]

Det kan jo bli virkelig spennende dette her. Core 2 Duo, Directx 10 og Vista. Directx 10 skal jo også gi ytelses forbedringer. Leste ett sted at DirectX 10 utnytter dagens skjermkort opptil 30% bedre en DX9. En del byrder blir tatt bort fra CPU ved at man kjører på GPU istedenfor CPU. Leste også at flere tester har blitt gjort der dagens spill får opptil 30% bedre fps ved å simmulere DX10. Pluss at det vil også ha med en del utvidelser. Bla vil den ha støtte for "Shaders beyond Shaders", model 4.0. Les her: The People Behind DirectX 10.

Så det blir spennende når Vista, og Core 2 Duo vil utnytte 64 bit arkitekturen for fullt. :w00t:

Endret av Downy
Lenke til kommentar
Merom er "ny" arkitektur, Core Duo er Pentium M som er en Pentium 3.

Merom kommer nok uti august en gang. Jeg vil tro at pcer med cpuene vil komme raskt på markedet. Jeg tror at Merom vil bli veldig bra.

6515804[/snapback]

Det kan jo bli virkelig spennende dette her. Core 2 Duo, Directx 10 og Vista. Directx 10 skal jo også gi ytelses forbedringer. Leste ett sted at DirectX 10 utnytter dagens skjermkort opptil 30% bedre en DX9. En del byrder blir tatt bort fra CPU ved at man kjører på GPU istedenfor CPU. Leste også at flere tester har blitt gjort der dagens spill får opptil 30% bedre fps ved å simmulere DX10. Pluss at det vil også ha med en del utvidelser. Bla vil den ha støtte for "Shaders beyond Shaders", model 4.0. Les her: The People Behind DirectX 10.

Så det blir spennende når Vista, og Core 2 Duo vil utnytte 64 bit arkitekturen for fullt. :w00t:

6516261[/snapback]

Det høres interessant ut. Har du noe konkret på det med ytelseforbedringen i DirectX 10? Jeg vil gjerne se dokumentasjon. Det er isåfall det første store fordelen med DirectX 10 jeg har sett.
Lenke til kommentar

Her er noen linker om Directx 10:

Her er link nr 1: Fra Win-XP.no.

Her er link nr 2: Fra IT Avisens forum. Det henvises også videre til annen dukumentasjon i det forumet litt lenger ned.

Men man har jo også denne artiklen part 1:

The People Behind DirectX 10—Part 1: Microsoft.

Og part 2:

The People Behind DirectX 10: Part 2--ATI's Bob Drebin .

Endret av Downy
Lenke til kommentar
Prisene på Core Duo til bærbar som finnes nå faller nok ikke 50% når Merom kommer. Dessuten blir det litt teit å si at Core Duo er gårsdagens teknologi. Om Merom kommer i August? Vel, det får vi nå se på.

6515190[/snapback]

Core Duo vil ikke få en 50 % reduksjon med en gang. Men hvis du leser hva Intel selv sier her, så kan du selv se att de sier de vil senke Pentium 4 modellene med 50%. Intels første tokjerneutgave prosessoren, Pentium M vil få en kraftig reduksjon i prisen. Tviler på at Intel sitter på gjerdet med det forspranget de nå har og venter på at de andre skal ta Intel's forsprang igjen.

Kjekk denne linke her: De nye tokjerne-brikkene i Core 2 Duo-serien vil i praksis overta det meste av Intels produktspekter til høsten, sier en Intel-talsmann til news.com.

Man kan jo egentlig kalle det gårsdagens teknologi. Les her: Core 2 er en åttende-generasjon x86-arkitektur mikroprosessor basert på et helt nytt prosessor-design kalt Intel Core Microarchitecture. Denne vil erstatte Netburst-arkitekturen som har vært å finne i Intel prosessorer siden 2000.

Det kan være jeg tar feil, er ingen ekspert på dette. Deler av artiklen over i linken er hentet herfra. Se linken her: The Intel® Core™ microarchitecture is a new foundation for Intel® architecture-based desktop, mobile and mainstream server multi-core processors. This state-of-the-art, multi-core optimized microarchitecture will deliver a number of new and innovative features that will set new standards for energy-efficient performance.

"The Intel Core microarchitecture will include new and innovative features enabling these new levels of performance, performance/watt and energy efficiency. Key features include:

Foresten, visste du at Core Duo er full av feil. Hele 34 feil. Noen kan være alvorlige, og noen vil nok bli rettet på i Core 2 Duo. En feil gjør faktisk sån at Core Duo trekker opptil 20% mer strøm. :tease:

Men den feilen vil faktisk bli rettet på snart. Se linken her: 34 feil i Core Duo.

6515584[/snapback]

Det med feilene vet jeg om. Jeg har ikke tenkt på det engang, ikke at jeg gidder bry meg om det heller. Tror heller ikke at de som kjøper seg en duo core bærbar nå tenker på det. Folk tenkte kanskje på det når det var nytt og det ble skrevet om det. Hvis det blir fikset når Merom kommer på markedet? Tja. Det kommer alltid til å være en eller annen feil. Jeg bytter ikke pc med det første bare fordi første generasjon av core duo har noen feil jeg ikke legger merke til.

Jeg er godt fornøyd med pcen jeg har nå, utrolig bra batteritid. Kan ikke klage på det akkurat ;)

efikkan: Mener du nytt chipset? Slik jeg har forstått det så skal merom prosessorene passe i de nåværende chipsettene.

Lenke til kommentar

Eulogy:

Det er fint du er fornyd med din bærbare pc. Og det er jo det viktigste. Core Duo er vell ingen dårlig maskin det heller. Men vi som skal kjøpe, det er klart vi vil tenke på at man vil ha Core 2 Duo istedenfor Core Duo. Det er jo også klart at vi som skal til å kjøpe bærbar helst ikke vil bruke mer penger en nødvendig heller. Etter min mening så er det en dårlig tid å kjøpe bærbar på, i og med de forandringer som nå kommer til å skje. Og det ligger rett rundt gjørne. Så trenger man ikke absolutt en pc øyeblikkelig, er det lurt å vente til august, september. For meg selv så hadde jeg håpet at jeg både kunne få med meg Core 2 Duo, og den nye directx 10 standarden når jeg nå kjøper. Litt usikker på når directx 10 blir lagt til de nye skjermkortene. Men en ting er jo sikkert, og det er jo at vi er i ferd med å gå inn i en ny tid med pc'er. Man snakker jo om att innen 2010 så vil man ha ett fler talls kjerner i prosessorene. :dribble:

Men hvis du feks har Core Duo kjernen i din bærbare, så er det sannsynlig ingen sak å sette inn en Core 2 Duo kjerne i din bærbare, hvis du føler for det. Men de andre Pentium baserte pc'er, så blir det en annen sak. Litt usikker på dette, men mener det var ett sted jeg leste dette.

efikkan:

Du nevnte att Core Duo var en Pentium M som er en Pentium 3. Det er Pentium 3 du mener, og ikke Pentium 4?

Endret av Downy
Lenke til kommentar

6515190[/snapback]

6515584[/snapback]

Det med feilene vet jeg om. Jeg har ikke tenkt på det engang, ikke at jeg gidder bry meg om det heller. Tror heller ikke at de som kjøper seg en duo core bærbar nå tenker på det. Folk tenkte kanskje på det når det var nytt og det ble skrevet om det. Hvis det blir fikset når Merom kommer på markedet? Tja. Det kommer alltid til å være en eller annen feil. Jeg bytter ikke pc med det første bare fordi første generasjon av core duo har noen feil jeg ikke legger merke til.

Jeg er godt fornøyd med pcen jeg har nå, utrolig bra batteritid. Kan ikke klage på det akkurat ;)

efikkan: Mener du nytt chipset? Slik jeg har forstått det så skal merom prosessorene passe i de nåværende chipsettene.

6516776[/snapback]

Intel News Release 7 March 2006 <-->

http://www.intel.com/pressroom/archive/rel...60307corp_b.htm ->

"An initial version of Merom will also be available for the current Intel Centrino Duo platform to align with the 2006 holiday buying cycle and will be socket or pin compatible with the current version of Intel Core Duo processors."

This means Mobile Intel 945 Express Chipset family probably support the Merom that is coming sept 2006 I'll guess.

Because the new chipset isn't coming before 2007 I think.

Fant dette et sted:

Slik jeg forstår det

1: merom som kommer i august er pinnekompatibel med core duo prosessor.

2: det kommer en merom cpu som kommer q1 2007 som har 1 eller 2 flere pinner enn dagens core duo som er tilpasset det nye chipsettet som kommer i q1 2007. Også kjent som santa rosa.

Mars 2006 er jo gammel informasjon, så er ikke 100% sikker på at det stemmer idag...

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
er det noen som vet når dell tar ibruk Core Duo2 i sine bærbare maskiner

6518283[/snapback]

Hvet ikke. Men jeg tror de blir de første, i og med att de er nærmest knyttet til Intel.

6518348[/snapback]

Vel, er det ikke ibm og apple som har fått forkjøpsrett på Core Duo 2 nå i begynnelsen? Og det er grunnen til at Dell har begynnt å handle hos AMD? Er ikke sikker, men mener å ha hørt det her eller på mac1..

Lenke til kommentar
er det noen som vet når dell tar ibruk Core Duo2 i sine bærbare maskiner

6518283[/snapback]

Følg med på nettsidene til Dell i Usa. De pleier som regel å være først ute også følger Norge sånn rimelig kjapt etter.

De pleier også alltid å være de første med det nyeste her i Norge, hvertfall de siste årene.

Lenke til kommentar
Flere har allerede testet demo-utgaver av merom på eks dell M90 og i9400 og det fungerte bra. Så også ytelsestester av demo-prosessorene uten at de visste noe særlig ytelsesforbedring over forrige generasjon.

6523317[/snapback]

Tror at Core 2 Duo's største fordel er vell det som har med strøm sparing å gjøre, i og med at det er det denne nye arkitektur handler om. Core duo prosessoren ble jo laget først med hensikt for de bærbare pc'ene. Men jeg synes det jo høres rart ut at du henviser til tester uten linker, og som nevner ingen ytelses forbedringer for Cor 2 Duo. :hmm: I vært fall etter denne testen her. Den er jo for stasjonære da. Her er linken. Hadde vært fint hvis du henviste til noen linker om de testene du har sett. Har foresten søkt litt på nettet mens jeg skrev dette. Her er en annen test som sier Core 2 Duo er den raskeste prosessoren for desktop markedet de noen sinne har testet. Regner med at de også har vært borti Cor Duo prosessorene da. Her er linken. :love:

Denne da 10 ting du bør vite om Core 2 Duo :dribble:

Hva skal vi med Core 2 Duo på bærbar hvis det ikke er noen forbedringer i forhold til Core Duo! les her: Game Over? Core 2 Duo Knocks Out Athlon 64.

Foresten leste at det er ingen store forskjeller mellom selve prosessoren Conroe, og Merom foruten at Merom hadde en enda bedre strømsparings funksjon. Les her.

Så det du sier at det ikke er noe forskjell er jo blitt slått hull på.

Men jeg vil vell tro at flere ytelseforbedringer også vil skje når feks Vista, og spill, programmer blir laget i 64 Bit?

På stasjonære pc'er ser jeg at de har økt FSB fra 667 på Core Duo til 1066 Mhz for FSB på Core 2 Duo. Mens på Bærbare så vil FSB forbli 667 Mhz. Stemmer dette?

Spanturo:

Ang hvem som får Core 2 Duo først, så har jeg lest det var Dell som kommer ut med det først, ikke lenge siden det. Husker ikke hvor jeg leste det. Men hadde jo vært fint med en link på det.

Edit:

Leste i denne linken her: Anandtech går så langt og sier at Core 2 Duo rett og slett gjør alle tidligere Intel prosessorer "verdiløse" i forhold til ytelse, strømforbruk og varmeutvikling..

En viktig ting er også å merke seg er at Core Duo er en Pentiums maskin. Så når de snakker om Pentium maskiner, så er Core Duo regnet inn her. Det er i værtfall sån jeg har forstått det.

Endret av Downy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...