Gå til innhold

Opera 9.0 og sikkerhet

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hos meg reagerer virusprogrammet med en gang når jeg klikker på linkene hos Eicar. Både når jeg venstreklikker og når jeg høyreklikker og velger lagre som. IEplore reagerer likedan. Bruker Opera 9 og Avast home edition.

6554005[/snapback]

Det samme skjer her; NOD32 reagerer så snart jeg trykker på linken, og så snart filen er ferdig skrevet til harddisken.

Lenke til kommentar

Jepp, dersom real-time AV er aktivert og lytter på "file create" fungerer det akkurat likt i alle browsere.

Hva med hos deg Ankh? Siden du har samme AV som meg bare 5-6 år nyere versjon burde vel ditt program gi minst like bra sikkerhet som min versjon. Hva skjer når du klikker på EICAR-fila i opera ?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har kun explorer idag. Har sett på firefox, opera og maxthon som de mest aktuelle alternativene.

Liker i utgangspunktet Opera veldig bra, men er litt usikker på dette med skanning av virus.

Det er litt merkelig hvis ulike brukere får ulike handlinger med samme virustest, men det viktigste for meg er at virus blir oppdaget så fort som mulig uavhengig om man klikker på det eller ei.

Litt av poenget er at jeg laster ned endel lovlige småprogram som jeg samler i en mappe som jeg gjevnlig tar backup av.

Vil ha systemet 100% virusfritt, og vil ikke ha virus som ligger og slenger uten at jeg vet om det.

Den testen jeg har brukt endel, er den som ligger på symantech sine sider.

Trodde før at testen leste av at man hadde nis eller nav og automatisk gav topp sikkerhet på dem, men etter å ha brukt dem så ser jeg at det absolutt ikke er tilfelle.

Spesielt nis fra 2005 og utover var og er svært sensitiv på innstallasjonen og testen viser klart om ting fungerer som det skal.

Spennende om Opera, firefox og andre nettleser brukere kunne tatt samme omfattende test og gitt tilbakemelding.

Hadde håpet på at noen var litt mer tekniske her og kunne forklare hvorfor explorer med antivirus varsler før man klikker på den nedlastede filen mens med opera varsler ikke antivirus før man tar manuell skan eller klikker på filen.

Er dette noe som er mulig å velge i opera, er det tekniske programmeringsgrunner til at det er slik, finnes det tillegg til opera som tilfører denne funksjonen mot antiviruset?

Lenke til kommentar

Eg lurer litt på om dette ikke har med midlertidige internettfiler, eller mellomlageret å gjøre.

Opera, IE, FireFox og andre bruker alle forskjellige steder å lagre disse på. Eg mistenker også da at de ulike antivirus-programmene er forskjellige hvorvidt disse katalogene med midlertidige filer blir scannet eller ikke.

Lenke til kommentar
Litt av poenget er at jeg laster ned endel lovlige småprogram som jeg samler i en mappe som jeg gjevnlig tar backup av.

Vil ha systemet 100% virusfritt, og vil ikke ha virus som ligger og slenger uten at jeg vet om det.

Som jeg har sagt mange ganger ser jeg hele greiene med virus som oppskrytt. Dersom du virkelig er redd for virus burde du hvertfall ikke bruke iexplore/outlook/MS office, men det virker mer som om du stoler mer på ordet til de som prøver å selge deg et produkt enn resten av verden, så jeg frykter at svarene våre i denne tråden er til ingen nytte.

Her er min surfehistorie: Opera hos meg har en historie over 10 000 besøkte adresser og i løpet av det siste året har jeg flere ganger kontrollert datoene og jeg bruker ganske nøyaktig seks uker på å besøke 10 000 slike, som blir et sted mellom 70 000 og 85 000 adresser på et år. Jeg laster nok ned et sted mellom 50 og 200 gigabyte data hver måned, kjører HTTP, FTP og SSH servere, har mellom to og tre maskiner på 24/7, og har ikke hatt virus på de siste seks systemene mine, altså de siste fire årene da jeg fikk Win32 pinfi over nettverket på et LAN. Jeg kjører ikke antivirus, antispyware, antimalware eller noe annet slikt men kun Opera som browser, Sygate Personal som firewall og holder Windows helt oppdatert og jeg føler meg helt sikker. Min far derimot har Symantec IS 2006 og det første jeg måtte gjøre i sommer var å fjerne spyware og adware fra hans maskin fordi han bruker iexplore til å surfe.

Du lurer sikker på hvordan jeg vet at jeg ikke har virus og den grunnen som nok er letteste å godta er at jeg kjører virusscan over nettverket (Norton Corporate anno 2000 og ClamWin AV) en gang hver 2-3 måneder.

Den testen jeg har brukt endel, er den som ligger på symantech sine sider..

..Spennende om Opera, firefox og andre nettleser brukere kunne tatt samme omfattende test og gitt tilbakemelding.

Link? Hvorfor ikke ta testen selv?

Hadde håpet på at noen var litt mer tekniske her og kunne forklare hvorfor explorer med antivirus varsler før man klikker på den nedlastede filen mens med opera varsler ikke antivirus før man tar manuell skan eller klikker på filen.

Det kan den ikke i den situasjonen du beskriver der. Det som trolig heller skjer er at det er et javascript eller en active-x funksjon som prøver å utnytte et sikkerhetshull eller en kjent svakhet i iexplore som ditt program stopper. I opera er det ingen slike alvorlige sikkerhetshull og active-x (som er/har vært en stor kilde til malvareinfestsjoner) finnes ikke og derfor vil ikke den skadelige koden kunne gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Link:

http://security.symantec.com/sscv6/default...id=ie&venid=sym

Det er spesielt securityscan som er interressant.

Har tatt sjekken selv mange ganger og rettet opp i det som ble funnet.

Jeg har slitt mest med at ting skjer under innstallasjonen som har ført til mange snodige oppførsler, fra feil statusindikering til uvirksomt antivirus og brannmur.

Har også sjekket det med ulike avløsninger og fått ulikt resultat.

Forøvrig så har aldri symantec satset skikkelig på å beskytte mot spyware og adware....det er kun lagt inn en begrenset minimumsbeskyttelse.

Mye bedre en windows eget, men mye dårligere enn andre løsninger.

Det er derfor jeg bruker ad-aware se og spywareblaster i tillegg.

Det jeg har erfart selv, er at hackere er blitt stoppet massevis av ganger, jeg får beskjed gjevnlig om at virus er blokkert (selv om jeg ikke har lastet ned noe), pop-ups forsvinner totalt, spam forsvinner totalt etter en opplæringstid på ca to uker, jeg registrerer at den automatisk finner det trådløse nettverket og legger inn en beskyttelse av det, jeg registrerer at filer skannes både når de lastes ned, når de blir lagret, når man innstallerer, når de sendes via mail, når de mottas via mail osv, jeg registrerer at integreringen med andre programmer skjer sånn som jeg forventer og ønsker.

Jeg har også lagt inn nis og nav på andre maskiner som har kjørt andre nav, som norman, avast, avg osv og allerede første skan oppdager ting som de andre ikke har oppdaget.

Det er jo et valg hver enkelt tar om man vil bruke tid og ressurser for å bli ekstremt beskyttet, eller om man synes det er greit å redusere sikkerheten for å spare ressurser.

JEG synes ikke nis er spesielt krevende i forhold til beskyttelsen, tidsmessig skanner nav like raskt som andre av.

Vet at 2004 (mener jeg) var litt mer ressurskrevende, men det skyldes en helt ny og mer omfattende beskyttelse som man ikke hadde programmert for å bruke mindre ressurser.

Dette ble rettet opp i 2005, og 2006 er enda bedre.

Forøvrig, hvis det kun er snakk om midlertidige internettfiler og hvilken katalag de legges i så burde det vært mulig å legge til realtimeskanning av denne katalogen.

Slik de fleste programmer innstalleres og flettes inn i hverandre idag så burde det ikke vært noen teknisk umulighet om enten antiviruset leste av forekomsten av denne katalogen for de mest kjente nettleserne (explorer, opera, firefox) og la inn beskyttelse etter hva den fant.

Tilsvarende burde opera klart å programmere det slik at dette ble lagt til antiviruset når opera ble innstallert.

For eksempel, når jeg aktiverer eller legger inn messenger så blir beskyttelsen lagt til antiviruset mitt, det samme gjelder hvis jeg innstallerer office.

Når noen klarer å få det til så kan det ikke være umulig..

Lenke til kommentar

Hos meg skjer det motsatt, når jeg laster ned me opera kommer virus alert opp før jeg før trykket "open", "save as" eller "cancel". og viruset forsvinner fort.. Med IE derimot, var det noe H******S kluss! Jeg måtte SLITE for å få det bort, først ble det lastet ned, så fant vissu scannen det(men kunne ikke slette det), så skulle jeg inn i mappen og slette det selv, men den oppbygningen i IEs temp filer er jo helt syk så jeg fant den ikke... Endte me at jeg måtte ta manuell scan av IEs temp filer for å få den bort..

Konklusjon: Opera > IE

Btw: Bruker McAfee Virus Scan

Edit: Hvordan kan VS uansett finne viruset før det er lagret på disken? Ved hjelp av filnavnet??

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar
Symantec Security Check is not compatible with your Web browser because:

Error 003

To run Security Scan, you must be using at least Internet Explorer 5.0, Netscape 4.5 or Safari 1.0.

To run Virus Detection, you must be using at least Internet Explorer 5.0.

Jeg har tydeligvis for sikker browser til å kjøre testen :)

Men Ankh det virker som om du er såpass "frelst" at ditt spørsmål egentlig ikke var for å undersøke muligheter for Opera men heller prøve å konfirmere ditt valg av IE+NIS. Dersom du sover bedre av at du har "beskyttelse", uten at du har beskrevet hva dette er for noe ("beskyttelse" av MSN-messenger, "beskyttelse" av IE osv) så hurra for deg, men skal vi ha en virkelig diskusjon her må det mer fakta på bordet.

Og hva er vitsen med å legge til tyve linjeskift i slutten av hver post?

Hos meg skjer det motsatt, når jeg laster ned me opera kommer virus alert opp før jeg før trykket "open", "save as" eller "cancel".

Det er fordi Opera begynner nedlastingen til cache-mappen før du har valgt at du skal åpne eller lagre.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er ikke mer frelst enn at jeg er på jakt etter en ny nettleser.

Poenget er at jeg føler meg tryggest når filer skannes likt som ved ie og av.

Opera selv har gitt tilbakemelding om at filer IKKE skannes med opera før filene åpnes eller man tar en manuell skan.

Har også prøvd andre av og sikkerhetsløsninger, men opplever at når nis innstalleres så finner det mer enn de andre og man får tilbakemeldinger om at hackere er blokkert osv.

Mulig at andre av også gjør dette uten å gi beskjed om det, men da vet jeg ikke om det skjer eller ei og da føler jeg mer utrygg.

Tomrommet kommmer stort sett når jeg ikke skriver ut hele åpningsvinduet.

Når det gjelder det med protection, så registrerer jeg at det er ting man kan slå av eller på noe som er rart hvis alt uansett blir skannet som enkelte påstår.

enten har nis vært mer omfattende i spesifiseringen, eller så er det en grunn til at det er slik.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Jeg regner med du formulerte spørsmålet ditt til Opera på en måte som gjorde det håpløst for Operas medarbeider å forstå hva du lurte på og at han derfor svarte at Opera ikke har antivirusbeskyttelse, noe som er riktig. Som påpekt hundre ganger i denne tråden; Om du har real-time AV så er det likegyldig om det er Opera, IE, Firefox, Seamonkey, Flock, MS Office, Notepad, MSN, Doom3, Paint, Kalkulator eller Kabal som genererer ei fil. Alt blir skannet av AV-programmet ditt.

Lenke til kommentar
Svarene fra Opera skiller seg helt klart ut fra alle andre med en uvanlig negativ holdning til antivirus og brannmurer

Kom med noen konkrete linker til denne "uavnlig negative holdningen". Jeg tror du rett og slett farer med løgn og trollskap.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Link til mottatt epost som er slettet forlengst har jeg nok ikke.

Jeg har heller ingen grunn til å bløffe siden jeg i utgangspunktet var klar for å gå over til opera.

Jeg synes bare det er dumt at antivirus som andre har vist i forumet ikke automatisk skanner filer som lastes ned med opera på samme måte som explorer.

Mulig det skyldes at antivirus skanner midlertidig katalog i explorer mens den ikke gjør det i opera, det kjenner jeg ikke til.

Jeg hadde et kort og enkelt spørsmål til opera om filer som ble lastet ned ble skannet med antivirus.

Svaret var nei.

Samtidig kjørte de på med en lang utredning om at det ikke var nødvendig, at det bare var å la vær å laste ned filer man ikke var sikker på, det var bare å la være å gå inn på sider man ikke var sikker på osv osv og det er stort sett de samme argumentene som gjentas når dette diskuteres med en operabruker.

Det er vel ikke så vanskelig å godta at jeg vil ha en virusfri maskin.

Greit nok at virus ikke er farlige så lenge de ikke aktiveres og greit nok at de vil bli oppdaget hvis man aktiverer dem eller tar en manuell skan.

Allikevel vil jeg blokkere dem totalt, og det gjør man ikke med opera.

Jeg har diskutert dette med utgivere av andre nettlesere også, og der får man enkle ja eller nei svar, mens opera straks går i skyttergraven og gjentar at det ikke er nødvendig med slik skanning.

For meg så er dette viktig, og sånn er det.

Det jeg derimot av og til får mistanke om er at litt av grunnen til at enkelte nettsider og programmer aktivt blokkerer for opera muligens skyldes nettopp dette, kanskje opera ville blitt mer akseptert hvis det ble skannet slik.

Jeg har også tatt dette opp med symantec, og de kaster alltid ballen tilbake til opera med svaret om at det er opp til hver nettleserutvikler hvordan filer skal bli skannet og om de skal bli skannet i det hele tatt.

I forhold til de svar som jeg har fått fra symantec rundt dette, så ligger det absolutt til rette for at de KAN skanne slik HVIS opera ønsker dette, men at opera selv IKKE ønsker det.

Jeg vil her anta at mye av grunnen til dette er at opera vil være raskest og at de frykter at ting skal gå tregere med slik skanning.

Isåfall kunne det vært lagt inn noen valg i opera der brukeren selv kunne velge om filer skulle skannes under nedlasting og mens man surfer så kunne de paranoide som meg slått dette på max security og så kunne de som ville ha raskest mulig nedlasting valgt security off. Et par mellomvalg mellom disse ytterpunktene og vips så ville alle blitt fornøyde.

For mye forlangt? Kanskje, men man kan jo drømme....

Lenke til kommentar

Som nevnt flere hundre ganger i denne tråden; Opera har ingenting med antivirus å gjøre. Om du har real time skanning PÅ i ditt antivirusprogram så er det likegyldig om det er IE, Opera eller kabal som oppretter ei fil. Fila blir skannet. Symantec ønsker sikkert mulighet til å legge til all mulig møkk i Opera når du installerer Symantecs produkter, noe Opera selvsagt ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Link til mottatt epost som er slettet forlengst har jeg nok ikke.

Så det er ikke snakk om "svarene", men ett enkelt svar som du har slettet for lengst, og dermed vet du ikke nøyaktig hva som ble skrevet? Overbevisende...

Jeg synes bare det er dumt at antivirus som andre har vist i forumet ikke automatisk skanner filer som lastes ned med opera på samme måte som explorer.

De gjør jo det! Har du ikke fulgt med i det hele tatt?!

Jeg hadde et kort og enkelt spørsmål til opera om filer som ble lastet ned ble skannet med antivirus.

Svaret var nei.

Samtidig kjørte de på med en lang utredning om at det ikke var nødvendig, at det bare var å la vær å laste ned filer man ikke var sikker på, det var bare å la være å gå inn på sider man ikke var sikker på osv osv og det er stort sett de samme argumentene som gjentas når dette diskuteres med en operabruker.

Løgn og bedrag. Det folk sier i f.eks. Opera-forumet er at hvis du ikke scanner Opera så gjør det ikke noe fordi virus ikke kan infisere deg uten at filen faktisk kjøres som et program uansett.

Greit nok at virus ikke er farlige så lenge de ikke aktiveres og greit nok at de vil bli oppdaget hvis man aktiverer dem eller tar en manuell skan.

Allikevel vil jeg blokkere dem totalt, og det gjør man ikke med opera.

Jo, det gjør du ved å bruke realtime-scanning.

Jeg har diskutert dette med utgivere av andre nettlesere også, og der får man enkle ja eller nei svar, mens opera straks går i skyttergraven og gjentar at det ikke er nødvendig med slik skanning.

For noe tullprat. Du slenger jo rundt deg med grove fornærmelser om folk som bare ønsker å forklare deg hvordan ting henger sammen. Skjerp deg.

Det jeg derimot av og til får mistanke om er at litt av grunnen til at enkelte nettsider og programmer aktivt blokkerer for opera muligens skyldes nettopp dette,

Nei, dette er bare tullprat basert på mangel om kunnskap om emnet.

Jeg har også tatt dette opp med symantec, og de kaster alltid ballen tilbake til opera med svaret om at det er opp til hver nettleserutvikler hvordan filer skal bli skannet og om de skal bli skannet i det hele tatt.

Det er jo nettopp det det ikke er.

I forhold til de svar som jeg har fått fra symantec rundt dette, så ligger det absolutt til rette for at de KAN skanne slik HVIS opera ønsker dette, men at opera selv IKKE ønsker det.

Tull. Det er antivirusprogrammet som settes opp til å bestemme hva som skal scannes.

Jeg vil her anta at mye av grunnen til dette er at opera vil være raskest og at de frykter at ting skal gå tregere med slik skanning.

Nå må du søren meg slutte å tillegge Opera og Opera-brukere meninger her!

Isåfall kunne det vært lagt inn noen valg i opera der brukeren selv kunne velge om filer skulle skannes under nedlasting og mens man surfer

Dette velger du jo i antivirus-programmet! Herregud, hvor vanskelig skal det være?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nomore hadde 24/07-2006 : 16:12 et innlegg som viste forskjellen i hvordan opera og ie fungerer med samme antivirus.

Med Opera ble filen lastet ned uten at antivirus skannet filen, med ie ble filen skannet automatisk.

Dette er den store forskjellen.

Jeg vet selvsagt at det ikke er nettleseren som skanner, men når antiviruset oppfører seg ulikt alt etter hvilken nettleser man bruker, slik som også nomore viste, så må det være utviklerne av nettleseren som bestemmer om filer skal skannes med antivirus under nedlastingen.

Ironisk nok så demonstrerte pricks nøyaktig hvordan de fleste operabrukerne jeg har truffet reagerer når det stilles spørsmål.

Regner med dine skarpe øyne har fått med seg nomore`s innlegg og fortsatt mener at de reagerer likt?

Ser ikke ut til at man kommer noe lenger med denne diskusjonen, ettersom folk allerede har barrikadert seg i skyttergravene.

Har lest de svar jeg har fått og setter pris på de som svarte på det jeg spurte om.

Folk velger nok nettlesere av ulike grunner, grunner det er liten vits i å diskutere når alle uansett vet de har rett.

Lenke til kommentar

Ankh: Det er merkelig at du setter Nomores post over alle andres:

Hos meg reagerer virusprogrammet med en gang når jeg klikker på linkene hos Eicar. Både når jeg venstreklikker og når jeg høyreklikker og velger lagre som. IEplore reagerer likedan. Bruker Opera 9 og Avast home edition.

6554005[/snapback]

Hos meg skjer det motsatt, når jeg laster ned me opera kommer virus alert opp før jeg før trykket "open", "save as" eller "cancel". og viruset forsvinner fort..

Btw: Bruker McAfee Virus Scan

6560383[/snapback]

Kjører nod32 antivirus og opera 9, disse "samarbeider" bra, hvis det er noe virus på en side kommer nod32 opp med en melding om dette, samtidig som det blir stoppet

6533683[/snapback]

For øvrig lastet jeg nettopp ned EICARs antivirusprogramvaretestfil med Opera, og NOD32 kom momentant fram med to advarsler: en så snart jeg trykte på lenken til filen, hvor jeg kunne blokkere trafikken (hvilket jeg, for forsøkets skyld, ikke gjorde), og en så snart filen ble lagret, som sa at filen som ble laget av C:\Programfiler\Opera 9\Opera.exe inneholdt et virus og hadde blitt satt i karantene.

6542592[/snapback]

Og til slutt min egen erfaring dokumentert i et videoklipp:

http://brillegeit.com/hw/real-time-opera-power.avi

Dette viser at både Norton Corporate, NOD32, Avast Home og McAfee oppfører seg akkurat slik vi har forklart med real-time AV-scan og vil derfor gi like god beskyttelse i Opera som IE.

Jeg sender derfor herved ut en oppfordring til Nomore at han går gjennom sine innstillinger i Pandaantivirus og kontrollerer at han har aktivert real-time file(-system) protection og at Opera sin mappe ikke er ekskludert og eventuelt gir oss et screenshot av settings.

Jeg vet selvsagt at det ikke er nettleseren som skanner, men når antiviruset oppfører seg ulikt alt etter hvilken nettleser man bruker, slik som også nomore viste, så må det være utviklerne av nettleseren som bestemmer om filer skal skannes med antivirus under nedlastingen.

Logikken din henger ikke på greip for en krone!

Ironisk nok så demonstrerte pricks nøyaktig hvordan de fleste operabrukerne jeg har truffet reagerer når det stilles spørsmål.

Når du snakker til en vegg begynner du etterhvert å rope. :tease:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg påpeker at antivirus som panda tilsynelatende ikke automatisk skanner filer som lastes ned med opera slik som det med litt kluss gjør med ie.

Jeg refererer også til svar jeg har fått direkte fra operautviklerne selv der de svarte tydelig at antiviruset IKKE ville skanne filer automatisk når de ble lastet ned med opera.

Opera mente i likhet med mange har på forumet at det heller ikke var nødvendig, siden antiviruset uansett ville skanne det når det ble åpnet eller tatt manuell skan.

Jeg har venner, famile, naboer, arbeidskollegaer som kjører de fleste kombinasjoner med antivirus og nettlesere og sålangt sier alle at filer kun blir automatisk skannet når de lastes ned med internet explorer.

Det er godt mulig at ting er forandret siden opera 8.xx eller at ulike antivirus nå skanner også når det lastes ned med opera men det er allikevel eksempler (som med panda) at det ikke automatisk skjer med alle antivirusprogrammer.

Det gjentas mye med real-time beskyttelse.

I et av skjermbildene som skal forklare dette så leser man at filer blir skannet når:

-Create (Men det blir den vel ikke før hele er lastet ned?)

-Open (Igjen, filen må vel være lastet ned før den kan åpnes?)

-Move (Den blir jo ikke flyttet mellom kataloger, og det omfanger vel heller ikke når det brennes en kopi av filen på en cd siden filen da heller ikke flyttes?)

-Copy (Heller ikke kopiert blir den)

-Run (Den blir heller ikke kjørt)

Litt usikker på om noen av tilfellene omfatter å ta backup, man creater vel da filer på disken som fanger opp eventuelle virus antar jeg.

Men dette blir uansett utenom nettleseren, og jeg kan ikke se at realtime omfatter nedlasting i seg selv før filen er fysisk på disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...