Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele båndbredde

Anbefalte innlegg

Jeg og en annen deler ADSL-linje. Vi har da 2 pc'er og on router. Dette funker helt perfekt, men problemet kommer da en av oss laster ned og bruker mye båndbredde. Da kommer nesten ikke den andre på nett i det hele tatt.

Er det noen som har en løsning på hvordan det går an å dele båndbredden så dette ikke skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logisk:

Dere deler begge en linje 10Mbit (f.eks.)

Når han bruker mye, får du lite. (ADSL=asynkronisert)

Hvis dere skulle fått like mye opp som ned måtte dere bruke en SDSL linje, en symetrisk linje. Den downloader like mye som den uploader, derfor blir strømmen hele tiden lik.

Slik er det ikke med ADSL.

Lenke til kommentar

ADSL kontra SDSL har ingen ting med melders problem å gjøre slik jeg ser det. ADSL og SDSL har med opp og nedlastingshastighet å gjøre. ADSL gir ulik hastiget på opp og nedlasting, og SDSL gi samme hastighet. Denne forskjellen vil ikke virker inn på en deling av internettlinja.

At en av dere beslaglegger linja helt når man laster ned kan løses ved å begrense hvor mye båndbredde man får "lov" til å bruke. Man må altså legge inn en "brems" på maskinene som for eksempel begrenser hver av dere til å ikke kunne laste ned med mer enn 50% av total båndbredde. Jeg vet at slike program finnes, men hva de heter kan kanskje noen andre hjelpe deg med? Har aldri brukt noe slikt, og har derfor ikke noe erfaring med bruken...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 22:07, skrev AndreM:

ADSL kontra SDSL har ingen ting med melders problem å gjøre slik jeg ser det. ADSL og SDSL har med opp og nedlastingshastighet å gjøre. ADSL gir ulik hastiget på opp og nedlasting, og SDSL gi samme hastighet. Denne forskjellen vil ikke virker inn på en deling av internettlinja.

At en av dere beslaglegger linja helt når man laster ned kan løses ved å begrense hvor mye båndbredde man får "lov" til å bruke. Man må altså legge inn en "brems" på maskinene som for eksempel begrenser hver av dere til å ikke kunne laste ned med mer enn 50% av total båndbredde. Jeg vet at slike program finnes, men hva de heter kan kanskje noen andre hjelpe deg med? Har aldri brukt noe slikt, og har derfor ikke noe erfaring med bruken...

Veldig rart program vertfall. Begrense hvor mye internett du får "bruke" :???:

Lenke til kommentar

Jeg har lett litt på nettet, men kan ikke finne noe. Når det er snakk om det som står på tweakxp.com er det muligens dette du sikter til:

http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=282

Jeg tror ikke dette hjelper. Har sett flere steder at det lønner seg å sette dette til 0% siden XP "stjeler" 20% båndbredde default... Dette gjelder vel og bare dersom noe benytter Quality of Service (QoS) protokoll.

Ja, det er litt merkelig å senke båndbredden, men jeg tror det er det eneste som hjelper i mitt tilfelle... blir litt motsatt iksom... :smile:

Lenke til kommentar

Fins det da ikke routere som er smarte nok til å dele tilgangen i 50-50 når begge bruker linja og 100% når bare en bruker linja?

Innbiller meg i allefall at routeren min gjør det. Jeg har ikke merka noe båndbredde problem enda i allefall, men så er de ikke ivrige surfere heller..

Lenke til kommentar

Mener å huske en kar som fortalte meg at det gikk ann i Microsoft ISA server(internett securety &accelration server). men det er et relativt avansert system, og krever bruk av en server.

men så er det sinsykt genialt når det kommer til caching av filer m.m

Håper d hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...