Gå til innhold

Kan underklokking gi strammere timings?

Laffers

Anbefalte innlegg

HAR en Corsair XMS2 6400 DDR2, 1024MB PC6400 64Meg x 8, CAS 5-5-5-15, 800MHz, 240pin.

Har etter et mislykket oc førsøk gitt opp i å nå maks fsb hastighet så nå lurer jeg på om det er mulig å kjøre brikkene på 533\667 med strammere timings.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. I de fleste tilfeller kan du kjøre strammere timings hvis du ikke kjører minnet på spesifisert hastighet.

Specs på minne er en kombinasjon av hvilken FSB de takler på gitte timings. Senker du kravet til FSB kan du da øke kravet til Timings og vica versa.

Lenke til kommentar

MrLee har rett i det han sier, men jeg vil legge til noe.

Det er viktig å huske at klokkefrekvens og forsinkelse er uløselig sammenbundet. At latency-tallene er lavere, betyr ikke nødvendigvis at operasjonene tar kortere tid å fullføre. Høyere klokkefrekvens betyr derimot alltid at selve dataoverføringene går fortere. (Vi kan si at operasjonene (timingene) er forberedelse til lesing/skriving, og at klokkefrekvensen bestemmer takten til både operasjonene og selve overføringene).

Hvis du har P4 anbefaler jeg å konsekvent gå for høyest mulig klokkefrekvens, fordi timingene blir kamuflert i veldig stor grad.

Hvis du har AM2 vil timingene bety mer, men jeg anbefaler fortsatt å prøve å holde klokkefrekvensen så høyt som mulig. Grafen viser at klokkefrekvens faktisk kan ha stor innvirkning på også på AM2. Ytelsen i WinRAR:

DDR2-800 @ 5-5-5 oppnår 98% av 4-4-4 @ 800

DDR2-533 @ 3-3-3 havner bare på 84%

FarCry viser jo et lignende resultat, dvs at strammere timings og lavere klokke ikke er særlig gunstig.

IMG0017439.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...