Gå til innhold

Vorsprung durch technik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argh, glemmer alltid å legge til exif-data...her er de:

 

Camera Make: NIKON CORPORATION

Camera Model: NIKON D50

Flash Used: No

Focal Length: 70.0mm (35mm equivalent: 105mm)

Exposure Time: 0.010 s (1/100)

Aperture: f/16.0

White Balance: Manual

Light Source: Fine Weather

Metering Mode: Center Weight

Exposure: shutter priority (semi-auto)

Lenke til kommentar
Nå som jeg er litt på hugget med bil-relaterte bilder, slenger jeg med et av mine første panoreringsbilder også...var ikke så lett som jeg hadde håpet, men med monopod og riktig lukkertid lot det seg til slutt gjøre å få til en nogenlunde ok resultat.

6511099[/snapback]

 

Bra om dette er første forsøket ja! Jeg tar slike bilder håndholdt, har vurdert momopod.

Lenke til kommentar
Kjempefint bilde, men rammen og signaturen er for stor, synes nå jeg. :)

6511637[/snapback]

Takk, er faktisk helt enig med deg...pleier vanligvis å ha en langt mindre dominerende ramme og er litt mer beskjeden med signaturen. Det gikk litt fort i svingene med dette (og forrige bilde)... :whistle:
Lenke til kommentar
Ny versjon av samme bilde...denne gang med en nedjustert ramme, både mtp. størrelse og farge. Signaturen er også forminsket. Ble dette litt bedre, mon tro?

Jeg synes bildet var fint jeg. Her er også bilen plassert riktig i bildet - bilen er på vei inn ikke ut av bildet. Skulle det være noe å peke på, måtte det være at det kanskje kunne vært en tanke mer luft bak bilen, men ikke mye.

 

Angående rammer så er det ingen fasit. Noen liker det, andre ikke - det er opp til fotografen selv å avgjøre om det passer til motivet. Men personlig synes jeg nok den siste versjonen var best ja, selvom jeg kanskje foretrekker svart framfor grått... Men det blir en smakssak. :)

Endret av sentimental
Lenke til kommentar

Jeg synes de er en grei panorering. Du har fått til en fin komposisjon, bilen er skarp og bildet har masser av fartsfølelse. Personlig synes jeg rammer ikke hører hjemme i det hele tatt på et slik bilde. Synes det blir litt barnslig å putte rammer på alle typer bilder. Rammer passer best på Fine Art prints av den typen du får kjøpt på Ikea, ikke bilder som hører hjemme på sportssidene i avisen.

Lenke til kommentar

Er det lov å spørre hva slags linse du brukte? Jeg var nemlig langt unna å få så skarpe og fine bilder i helgen med D70s og Nikon 70-300G linsen min. Blir liksom ikke enig med meg selv om det er linsen som gir dårlige resultater eller om det er teknikken min det skranter på :hrm:

Lenke til kommentar
Er det lov å spørre hva slags linse du brukte? Jeg var nemlig langt unna å få så skarpe og fine bilder i helgen med D70s og Nikon 70-300G linsen min. Blir liksom ikke enig med  meg selv om det er linsen som gir dårlige resultater eller om det er teknikken min det skranter på  :hrm:

6513494[/snapback]

 

Går fint å få til slike bilder med objektiv fra 1500kr !

Lenke til kommentar
Er det lov å spørre hva slags linse du brukte? Jeg var nemlig langt unna å få så skarpe og fine bilder i helgen med D70s og Nikon 70-300G linsen min. Blir liksom ikke enig med  meg selv om det er linsen som gir dårlige resultater eller om det er teknikken min det skranter på  :hrm:

6513494[/snapback]

Jeg brukte denne: Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro. Kanskje ikke det mest velegnede objektivet til slik bruk, og jeg savnet nok en del mer zoom innimellom...men likevel er jeg meget(!) fornøyd med dette objektivet. Kan varmt anbefales som "walkaround-objektiv".

Lenke til kommentar
Jeg synes de er en grei panorering. Du har fått til en fin komposisjon, bilen er skarp og bildet har masser av fartsfølelse. Personlig synes jeg rammer ikke hører hjemme i det hele tatt på et slik bilde. Synes det blir litt barnslig å putte rammer på alle typer bilder. Rammer passer best på Fine Art prints av den typen du får kjøpt på Ikea, ikke bilder som hører hjemme på sportssidene i avisen.

6512836[/snapback]

Takk for tilbakemeldingen, PMnoral. Virker som om dette med rammer er noe folk strides om titt og ofte...godt vi er forskjellige og har ulike oppfatninger om hvordan våre "verk" skal fremstilles. Siden jeg er helt fersk i dSLR-gamet, synes jeg kanskje det er litt ekstra stas å pynte opp bildene mine...dessuten er jeg kanskje litt barnslig også, jeg er jo tross alt "bare" 30 år gammel/ung. :innocent:
Lenke til kommentar
Alt til sitt bruk. Man kan sminke en gris så mye man vil, men det vil fortsatt være en gris, og ingen tror det er en vakker kvinne. Det betyr ikke at grisen ikke har verdi som det den er. Pimp my pic's.

6518551[/snapback]

Eller pimp my pig, om du vil... :tease:

 

pig.jpg

Endret av oysteinw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...