Gå til innhold

Skal ha headset og mp3 spiller, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har bestemt meg att nå som skolen begynner igjen, og jeg har bursdag nesten sammtidig som den begynner, vil jeg ha et skikkelig headset og mp3 spiller. Jeg hører hele tiden på musikk nesten når jeg sitter på data, og det irriterer meg da selvfølgelig når det er helt stille på skole osv:p

Prisen på dette er ikke så viktig, 3000kr er vell max-grensen. Og jeg trenger ikke noen 20 GB harddisk, jeg vil tro att 100 sanger er ok, men her er da noe jeg lurer veldig på:

Jeg leste på internett en eller annen plass at om jeg fks. kjøper en cd av iron maiden, og laster ned den samme cd'en på internett, vil lyden på sangene som er på den fysiske cd'en som jeg kjøpte på butikken vere bedre, er dette sant? Er lyden bedre fra CD? Og i så fall, hvor mye er det snakk om? Er det slik jeg ville merket forksjell? Og om det er stor forksjell, hvordan få de "ekte CD låtene" inn på data og så inn på mp3 spilleren? Og tar slike sanger mer plass, siden kvaliteten er bedre (om den da er det)?

Er det store lyd-kvalitet forskjeller på forskjellige mp3 spillere? Eller er de som regel samme lydkvalitet, men det er mere merke/plass/osv som teller inn på prisen? Hva slags mp3 spiller er i såfall bra lydkvalitet på, og som kan lagre ca 100 sanger med bra lydkvalitet på?

Hva slags headsett er bra? Jeg har mest lyst på ett trådløst ett, men finenst det? At jeg liksom har med meg trådløse headsettet mitt og mp3 spilleren til skolen? Eller må man ha slik basestasjon elelr hva det heter? Og hva slags headsett er bra lydkvalitet på, er ikke for store og er trådløse?

Hva slags kombinasjon er best for ca 3000kr? Det er veldig bra om noen kan svare bra på det spørsmålet angående om det er bedre lydkvalitet på CD'er og nedlastede sanger.

Og, er det noen forskjell på lydkvalitet på trådløse og ikke-trådløse headset?

Takker for alle svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Ipod, og vanlig mp3 er litt dårligere lydkvalitet generelt, men ikke værre enn at det går ann. Har lagt inn utvalgte plater inn som såkalt Lossless, og ryktet skal ha det til at det kan gi BEDRE lydkvalitet enn vanlig CD, men tar da like stor, om ikke større plass på HD. Altså rundt 700mb. Og det viktigste: ja, det gir en langt bedre og klarere lyd.

Bruker Bose TriPod headset, og svært fornøyd med det. Kanskje litt i største laget, men de stenger (nesten) all lyd både ut og inn, og er lette og behagelig å ha på.

Veiledende pris er vel 1400kr. Sikler på Bose Quiet Comfort, med den er så altfor altfor dyr for meg.

Samt ampet opp lydstyrken på poden, for å fremkalle tinitusen litt fortere..

Lenke til kommentar
...såkalt Lossless, og ryktet skal ha det til at det kan gi BEDRE lydkvalitet enn vanlig CD, men tar da like stor, om ikke større plass på HD. Altså rundt 700mb. Og det viktigste: ja, det gir en langt bedre og klarere lyd.

vanlig CD-lyd er 44,1khz 16-bit helt ukomprimert WAV-format. Det finnes ikke noe som er "bedre" enn det (jo, høyere bitrate og samplingfrekvens såklart, men sett av vi nøyer oss med 44khz/16bit her), fordi det er rå, ukomprimert lyd. WAV er referanse-formatet, 100 av 100% kvalitet. Lossless kan ha opptil like bra lydkvalitet, men aldri være bedre.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...