Gå til innhold

Min første prosjektor, hva skal jeg se etter?

RedRocK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(basert på egen erfaring, så ingen fastitsvar...tar jeg feil her, så syng ut den som kan)

Det finnes hovedsaklig to typer digitale projektører du er ute etter. DLP baserte projektører skal ha meget god ekte kontrast "uten lureri" og solid "sortfarge" (hvor sort er sort), mens LCD skal gi et mer behagelig og høyoppløselig bilde med sterke farger men ikke så bra kontrastnivå eller sortnivå (LCD projektør lider av samme problemer som LCD skjermer for PC ang. sortnivå, hvor noe lys alltid slipper igjennom selv om skjermen er sort). Begge bruker kraftige pærer (135W -->) som skal holde rundt om 1500-2000 timer, og som typisk koster 2-3500kr. Skal du se på film, går du rett på en widescreen 16:9 projektør med en gang. En veldig typisk oppløsning blir da 1280x720, og man kan enkelt koble til en PC og bruke projektøren som om det var en helt vanlig skjerm. 60Hz, DVI/VGA etc.

Mange vil nok hevde at du bør gå for DLP grunnet bedre kontrast og mer solid sortnivå (sort er skikkelig sort, mens på LCD skjermer vil det alltid slippe noe igjennom LCD matrisen), og at man nå får 1280x720 DLP projektører til en fin pris. Det første du bør undersøke er om du oppdager "regnbueskygger", som vil si at du typisk oppdager lyse elementer i et bilde under panorering som blir etterfulgt av rødt/grønt/blått-liknende skygger/spøkelser. Fenomenet oppleves tydeligere under flytting av blikket, eller øyeblunk, og kan også observeres på underteksting. Jeg ble plaget av dette, og valgte derfor en LCD projektør.

LCD baserte projektører er knivskarpe og gir glade farger, men de sliter litt på kontrast og hvor sort ekte sort faktisk kan bli. For å kompensere for dette, har mange nyere projektører innført en "iris" som helt enkelt blokkerer for lysstyrken under mørke scener samtidig som det gjøres gamma/fargekompensering, og slipper mer lys ut under lyssterke scener. På det viset opplever man økt kontrast, og det fungerer veldig bra. En fordel med LCD skjermer er at de gir et mer stabilt bilde uten maurkorn/støy eller regnbueskygger. Derimot har de fleste en eller annen grad av "vertical banding" som kan sammenliknes med "statisk vertikal dithering som er unik for rødt, grønt og blått separat". Noen blir plaget av dette, men for meg var regnbueskyggene forferdelig mye verre enn dette.

Avstand og størrelse på lerret må du undersøke :) Panasonic PT-AE900 f.eks. (har en AE700 selv) tillater fint rundt om 84" på 3m avstand uten at man blir plaget av pikselstruktur grunnet en "innebygget blurring som ikke kan skrus av", mens andre kan være skarpere på avstand og pikselstruktur slik at man må sitte lengre unna for å unngå plagsom hønsenetting (rutenett).

Du kan bruke hva som helst til lerret, jeg brukte et noe gammelt sengelaken i starten :) Helt til Adeo Greyvision 84" rammelerret havnet på døren som bestillt. Forskjellen var ganske stor, ikke nødvendigvis i skarphet men også på farger og mangel på struktur slik at bildet faktisk så ut som et bilde på veggen. Samtidig ga den sorte rammen et inntrykk av økt kontrast (artig hvordan slikt fungerer i praksis).

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...