Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Komplette Guide til Emperor!

H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Interessant band, absolutt. Siden jeg synes det er moro å gå litt mot strømmen så vil jeg gjerne sette et lite spørsmålstegn ved In The Nightside Eclipse. Mange regner dette som det ultimate Black Metal-albumet, men jeg må tilstå at jeg ikke klarer helt å komme inn i det.

Greit nok, Inno A Satana er svært bra, men resten av albumet flyter litt sammen i en slags skrikesuppe med spøkelseskoring ((litt tongue in cheek her)... senest i går forsøkte jeg å høre gjennom hele albumet, men endte opp med å skippe midtpartiet, høre gjennom Black Wizards og Inno, før jeg søkte tilflukt i Immortal - Damned In Black, hehe.

Nå kan det helt klart hevdes at det at jeg ikke får så mye ut av In The Nightside Eclipse er mitt problem, og at jeg går glipp av noe stort og så videre, men hva mener andre her? Det ser ut som om Emperor er bortimot uangripelige, jeg har til gode å finne en person som liker Black Metal, men som IKKE liker Emperor.

Jeg er fristet til å dra paralleller mellom Emperors bombastiske orkester-BM og Dimmu Borgir, men da blir jeg vel kjeppjaget fra tråden :D

Lenke til kommentar

Noen Dimmu-låter kan ligne på Emperor sine, men det er ikke så mange. Liker Dimmu ganske godt selv, men de er helt forskjellige og bør/kan ikke sammenlignes.

Har hørt på Welkin et par dager på jobb nå, DEt er herlig album. Får mye lettere tak på det enn Nightside, hvis du ikke har hørt det, svinepelz. Generelt syns jeg Emperor sine studioalbum holder veldig høy kvalitet(ikke hørt Prometheus, men skal gjøre det snarest).

Ihsahn har et nydelig særpreg i stemmen :)

Lenke til kommentar
Noen Dimmu-låter kan ligne på Emperor sine, men det er ikke så mange. Liker Dimmu ganske godt selv, men de er helt forskjellige og bør/kan ikke sammenlignes.

8966695[/snapback]

Sammenligningen var mest ment som en liten provokasjon, da jeg ikke har problemer med å høre forskjell på Dimmu og Emperor, men de bruker mange av de samme grepene. Om man ser på Black Metal slik mange purister mener det skal spilles, skittent, stygt og svart, så mener jeg at både Dimmu og Emperor har beveget seg ganske langt bort fra det utgangspunktet, men det er bare Dimmu som får tyn for det.

Emperor framstår for meg med et mye større og mer "organisk" lydbilde enn Dimmu, som ikke alltid klarer like godt å integrere de symfoniske elementene med en litt basic og kjedelig black metal-sound, men for all del, jeg har ikke noe imot Dimmu Borgir.

Skal vurdere å sjekke ut Anthems, må bare bygge opp litt Emperor-lyst først. Takker uansett for tipset :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan muligens være litt vanskeligere å sette seg inn i ITNE fordi låtene er noe mindre variert, og den kalde og småskittne produskjonen kan gjøre det litt vanskelig å skille noen av låtene. Dette problemet møter du neppe på Anthems. Knallbra produksjon og mer varisjon i lydbildet gjør at det er enklere å skille låtene og lære seg dem å kjenne.

Jeg anbefaler deg uansett å gi begge albumene flere sjanser. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...