Big SturL Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 AFAIK så holder vannet samme temperatur i hele loopen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Ok... Sikker på den? Jeg har ihvertfall for sikkerhetsskyld satt opp vannkjølinga mi slik at vannet rett fra rad kommer til cpu først (som er den varmeste tingen i systemet) Men hvordan kan vannet holde samme temp etter å ha tatt opp varme etter blokkene? Fra mitt synspunkt høres dette mest riktig ut. Men det er jo bare noe jeg tror da! Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 AFAIK så holder vannet samme temperatur i hele loopen. 6577761[/snapback] Ehh, sikker på den du? Du kan jo sette en tempsensor før og etter radiatoren, så kan du se forskjellen. Vannet tar jo opp varme fra blokkene, så vannet blir jo nødvendigvis varmere før radiatoren enn etter Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg tror "Skrue" har såpass med erfaring med dette at det blir litt "feil" å stille spørsmålstegn dersom man selv ikke har testet dette inngående.. Selv er jeg en nybegynner (entusiastisk sådan) med vannkjølingsutstyr, men har likevel allerede observert tilsvarende resultat som "Skrue" viser til i sin gode artikkel/test (linket til i ett tidligere innlegg). Temperaturen for en godt klokket (og "voltet") Presler/Smitfield (930/805) varierer ubetydelig fra ett oppsett med 900l/t pumpe og 3x120mm radiatorer til ett oppsett med 300l/t pumpe og 1x120mm radiatorer (begge "custom" kjøleoppsett benytter da en relativt stor vanntank..dvs. hhv. ca 3dl og 5dl). I mitt tilfelle kan dette sikkert skyldes at jeg kun kjøler CPU i systemet, slik at høyere flow/flere radiatorer ikke har noen betydning. Støy fra pumpe er noe man virkelig bør prioritere, og i så måte er nok moderate (flow) 12V pumper å foretrekke fremfor 220v pumper. Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg tror "Skrue" har såpass med erfaring med dette at det blir litt "feil" å stille spørsmålstegn dersom man selv ikke har testet dette inngående.. 6578705[/snapback] Så samtlige andre her på forumet har ikke erfaring nok til defta i en diskusjon her på diskusjonsforumet? Tipper i fleste tilfeller at de med mest erfaring og lærdom er de som en nesten aldri hører fra på slike forum. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Jeg tror "Skrue" har såpass med erfaring med dette at det blir litt "feil" å stille spørsmålstegn dersom man selv ikke har testet dette inngående.. 6578705[/snapback] Så samtlige andre her på forumet har ikke erfaring nok til defta i en diskusjon her på diskusjonsforumet? Tipper i fleste tilfeller at de med mest erfaring og lærdom er de som en nesten aldri hører fra på slike forum. 6579063[/snapback] Jeg har ikke sagt/skrevet at man ikke kan diskutere/argumentere, men det er da fint å vise til egne/andres tester/dokumentasjon for å underbygge sine argumenter. Synsing er også greit forøvrig.. slik som i din siste setning, som kanskje i en del tilfelle kan vise seg å stemme (erfarne som ikke vil lytte til andre med mindre erfaring. Endret 30. juli 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
RallyP Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg har en dobbel og en singel rad, som kjøler gpu og cpu. Forskjellen mellom begge radiatorene og bare 120mm'en er én grad! Bruker en 300liter/time-pumpe(eheim 1046). Merker riktignok større forskjell når jeg har max load en god stund(torture test på cpu f.eks.), men maset om superpumper og mega radiatorer er blåst litt opp. Det er bare min mening da... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Så samtlige andre her på forumet har ikke erfaring nok til defta i en diskusjon her på diskusjonsforumet? Selvfølgelig er det fritt for alle å delta i enhver diskusjon! Så lenge man har noe å tilføre eller for den saks skyld vil spørre om, i den forstand som at man holder seg til tema, kan selvsagt alle komme med meninger og synspunkter. Tipper i fleste tilfeller at de med mest erfaring og lærdom er de som en nesten aldri hører fra på slike forum. Vinner du ofte i Lotto? Jeg gjør det i alle fall så godt som aldri, og er tydeligvis dårlig til å tippe. Jeg også! Men la gå. Selvsagt finnes det habile og meget kunnskapsrike folk utenfor vårt forum. Og kanhende de tilhører en gruppe med sitat: mest erfaring og lærdom som vi dessverre ikke får besøk av her? Men for å forsvare mitt eget ståsted litt: Som du antakelig(?) vet, så har jeg puslet med vannkjøling og teknikken rundt dette siden 2001. Og tro meg; det har ikke manglet på eksperimenter og forskning omkring temaet, mye takket være midler og muligheter som slett ikke er alle til del, selv om dette kanskje ikke alltid kommer på trykk i vårt forum. Uansett tør jeg påberope meg en viss erfaring innen "faget", og jeg tror oppriktig talt at jeg har fått med meg en god del kunnskap også. Uten dermed å si at jeg ikke fortsatt har noe å lære! Om du ønsker å diskutere temaet omkring flow vs temperatur i våre kjølesystemer, så ser jeg frem til det! Gjerne i tråden omkring ovennevnte artikkel! Og husk nå på at jeg er en godt voksen mann som snart runder 59, så du får fare pent med meg. Men tenk samtidig på at de årene også har gitt meg mye ballast, i form av kunnskaper og erfaring på svært mange områder. Og som faktisk i meget stor grad har bidratt til at jeg dermed har meget gode forutsetninger for å gi meg i kast med blant annet noe så "elementært" som en diskusjon rundt vannkjøling av en PC, i smått og stort. Jeg drister meg til å si: Kanskje jeg er en av de med "mest erfaring og lærdom"? Tiltross for at jeg vanker her på forumet..... Nå har vi etterhvert fjernet oss ganske langt fra det opprinnelige temaet, noe jeg gjerne innrømmer å ha bidratt til. Av den grunn synes jeg vi skal fortsette diskusjonen i en annen og mer passende tråd, om det er interessant. Ellers kan det jo være interessant å merke seg innlegget til RallyP. Han er garantert ikke alene om den erfaringen......... Ei heller disse: http://www.procooling.com/index.php?func=articles&disp=131 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Jeg hadde egentlig aldri trodd at du var på den alderen Skrue. Når jeg har sett deg bruke ord som "LOL!" og sånne ting som vi ungdommer bruker så trodde jeg du var mye yngre! Men men, man kan jo ta feil! Fint å ha noen ungdommelige voksne her og... :) Hvis ikke den blir litt frekk? Endret 30. juli 2006 av AnaXyd Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Frekk? Overhodet ikke! :!: Man er jo aldri eldre enn man føler seg. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Frekk? Overhodet ikke! :!: Man er jo aldri eldre enn man føler seg. 6585722[/snapback] Hehe sant... Og du føler deg ung... Med utrykkene "LOL! OMG!" Skakke mobbe jeg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Den du (trådstarter) har, fungerer brillefint, forutsatt [/u]riktig "behandling". 6538971[/snapback] Kan du forklare hvordan riktig behandling av pumpen skjer for seg? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Den du (trådstarter) har, fungerer brillefint, forutsatt [/u]riktig "behandling". 6538971[/snapback] Kan du forklare hvordan riktig behandling av pumpen skjer for seg? 6597400[/snapback] Han mener nok at pumpa må vibrasjonsisoleres, som han skriver over. Om du skrur pumpa rett fast i det skranglete kabinettet ditt så vil det bråke som helvete! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Helt riktig. Vibrasjonsdemping / isolering fra underlaget (kabinettet) er avgjørende for hvor mye støy pumpa vil gi fra seg. Dette gjelder i særlig grad 220v-pumper, men også likestrømspumper vil nyte godt av et slikt tiltak. Tenk også på at korte / stive slangeforbindelser mellom pumpa og nærmeste komponent, som regel radiatoren, fort kan bære med seg uønskede vibrasjoner. Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 har nå vært borte fra internett en stund og det har vært bra med liv i denne posten gitt... Jeg har pumpa på en dobbel limside skum sak som fulgte med.... Kanksje jeg skulle feste den på noe anti vib matte som jeg har liggende... Ville det fått bort duringa? Kan ikke senke hastigheten på pumpa for da blir de delene jeg kjøler varme.. Kanksje jeg skulle ha delt opp kretsen i to kretser? kjøler cpu,minne,chipsett og gpu..Har en dobbel og en enkel radiator.. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Må du virkelig ha pumpa på 5? Jeg har min på det laveste nå(1), og jeg vannkjøler cpu og gpu med en dual radiator. Selv om du vannkjøler en del til så trenger du neppe å ha så veldig mye høyere? Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 er varmt her på rommet om sommeren, men da vinteren kommer kan jeg nok skru den ned...har ikke testet på lenge nå for å se om det utgjør noen forskjell på å ha den på 5 eller 3 f.ex Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Øker tempen så fryktelig da? Jeg skjønner fremdeles ikke helt at du kan høre den pumpa hvis du har brukt den isolerings puta som fulgte med... Sikker på at pumpa bare har kontakt med den puta, og ikke vibrerer intil noe annet? Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 er lenge siden jeg har vært inni kabinettet nå, men hører den surrer og går... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå