Mogge_ Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Har nå sett meg lei av denne duringa fra min swiftech mcp655 eller hva den heter... Og nå lurer jeg på om noen vet om ei pumpe som er ganske stille og er effektiv pumpe? Pris : rundt 500,- hvis det holder da....Hvis ikke så får man øke summen litt.. Har 1/2"ID slanger hele veien... Takk for svar... Lenke til kommentar
deggis Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 ikke hydor vertfall...den syns jeg bråker.!har ikke hatt andre men må si meg missfornøyd.. trenger forslag jeg og Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 trenger forslag jeg og 6510247[/snapback] Jeg har ett godt forslag til deg, sjekk pm ! Lenke til kommentar
haakie Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 trenger forslag jeg og 6510247[/snapback] Jeg har ett godt forslag til deg, sjekk pm ! 6512512[/snapback] Enda bedre til deg: slutt og spam om slikt da!! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Du kan jo kikke litt på denne: http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/3278 Havner vel på rundt (vel, litt over) 500kr og er effektiv og støysvak. Om du legger i litt ekstra får du jo storebroren: http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/products_id/3278 Ikke 1/2" koblinger på de pumpene da, men... Lenke til kommentar
krolf Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Er det mye during fra den swiftech pumpa? Har selv en eheim / mist 1046, den er totalt lydløs. Hvis du ikke er avhengig av høy flow i systemet kan du jo vurdere den. Du må da bare ha en overgang på uttaket av pumpen for å få 1/2" slangene til å passe. Har selv planer om å prøve siftech pumpa, men det er kjipt hvis den bråker... Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Det er vel vibrasjonen som er hovedirritasjonsmomentet med Swictechpumpa, vil jeg tro. Det går jo ann å henge den opp i strikker (evt. o-ringer) eller feste den til ei støydempingsmatte. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Hvorfor bytte ut en MCP655? Det først du må gjøre er å vibrasjonsdempe den godt nok, å skru den fast fungerer ikke bra(slik som den festes standard). Det andre du kan gjøre er å senke "hastigheten"(i mangel av bedre ord ) Den kan justeres trinnløst fra 5 til 1, jeg har min på det laveste akkurat nå, da kan jeg ikke høre den... Lenke til kommentar
krolf Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Får se om jeg ikke kjøper MCP655 selv. Trenger en pumpe som gir bra flow, men som er stillegående. Gir den bra flow når du har den på 1? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Får se om jeg ikke kjøper MCP655 selv.Trenger en pumpe som gir bra flow, men som er stillegående. Gir den bra flow når du har den på 1? 6537104[/snapback] Jeg har aldri målt flowen(og de fleste målerne begrenser jo flowen mye ), men med mitt oppsett er det maks 1c forskjell fra 1 til 5. Dette varierer selvsagt på hvordan oppsett du har. Den bråker minimalt på 2 og 3 også Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Når skal dere (vi) lære at flow har svært liten betydning for resultatet? Den MCP655-pumpa som trådstarter har en kapasitet som i et knipetak kan brukes som hyttedusj, attpåtil en svært stillegående sådan! Clouet er, som sablabra allerede har vært inne på; støy- vibrasjons-demping. Montér pumpa på et vibrasjonsdempende underlag, og opplev forskjellen! Dermed har man spart alldeles bortkastede kroner til en alternativ pumpe. Den du (trådstarter) har, fungerer brillefint, forutsatt riktig "behandling". Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Når skal dere (vi) lære at flow har svært liten betydning for resultatet? 6538971[/snapback] Kan du utdype dette litt? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Når skal dere (vi) lære at flow har svært liten betydning for resultatet? 6538971[/snapback] Kan du utdype dette litt? 6568205[/snapback] http://www.hardware.no/guider/kjoling/bety...ingssytem/23408 Men når det er sagt så er det tross alt ikke heeelt uten grunn at noen gale folk setter to iwaki rd-30 i serie Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Har lest det før, og ikke bare der. Men synes slike tester er litt "tynt", for få variabler med i bilde her. Tenk dere flere blokker i systemet i serie, f.eks 4 stk.. Begynner ikke dere å fundere litt da? Raskere vannet passerer gjennom blokkene -> mindre varme tar vannet opp -> kjøligere vann passeres gjennom den siste blokka. Vet hva dere svarer på det; -> vannet kommer til å tilbringe mindre tid i radiatoren og ikke blir riktig nedkjølt slik en havner tilbake på utgangspunktet, ikke sant..? Ikke nødvendigvis, tenk da heller overdimmensjonert radiator slik en får vannet maksimalt nedkjølt nesten uansett fart på vannet. Og så tenk; Hvis vi setter ned hastigheten/flowen på vannet i dette eksempelet beskrevet her, hva hender da? Jo, tempen går opp betydelig mere for hver vannblokk. Når vi kjører løp med modellbåtene så er flow en kritisk faktor for å ikke overopphete motorene. Just my 5 cents PS: Og en opteron pros er jo ikke blant de varmeste ute og går. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Modellbåter -motorer er jo en sak for seg, og som egentlig har liten relevans i denne sammenheng. Kjøling av en modellbåtmotor dreier seg først og fremst om å gi motoren riktig arbeidstemperatur, ikke lavest mulig temperatur. Dermed blir det helst snakk om riktig kalibrering av returåpningen for vannet som passerer ut av motorens kjølehode, og som i de fleste tilfelle varierer mellom 1,5 og 2,5mm. Og her er det slett ikke snakk om hundrevis av liter i timen! Ja tro det eller ei, 8-Ball, jeg har fusket litt i dette faget også! Og regnes ellers som en meget habil motortrimmer, og har levert fra meg en av de raskeste CMB90-motorene som rusler og går her i landet. (Regner med at du kjenner motortypen?). Ville bare nevne dette i all beskjedenhet, slik at du ikke tror jeg står helt på bar bakke i denne sammenheng. Ellers kan jeg delvis forstå synspunktet om et litt tynt grunnlag mtp flowtesten jeg i sin tid gjennomførte. Men jeg synes uansett at jeg fikk frem essensen i det hele, eller hva? Og som du sikkert også har fått med deg; det er "større" karer enn meg som har kommet frem til omtrent samme resultat. Dermed mener jeg å ha belegg for min lille påstand omkring forholdet flow / temperatur. Du skriver: Tenk dere flere blokker i systemet i serie, f.eks 4 stk.. Begynner ikke dere å fundere litt da? Raskere vannet passerer gjennom blokkene -> mindre varme tar vannet opp -> kjøligere vann passeres gjennom den siste blokka. Hva mener du med det? "Kjøligere vann passeres gjennom den siste blokka"?? Antakelig er det en skrivefeil, for forholdet i seg selv er en umulighet. Tiden vannet oppholder seg i radiatoren har selvsagt en viss betydning, men det er først og fremst radiatorens dT som er avgjørende. Har man en radiator med god kjøleevne vil den uansett klare jobben godt, innenfor den kapasiteten den har. Ellers er det neppe til å legge skjul på, at en stor (gjerne overdimensjonert) radiator vil gi det beste temperaturmessige resultatet. At du vurderer en overvoltet Opty146 som et relativt "kaldt" objekt i testen jeg gjennomførte, kan sikkert diskuteres. Men i det store og hele spiller det liten rolle. Temperaturdifferansen for en atskillig "heitere" prosessor ville neppe vært særlig annerledes. @sablabra: Det er jo heelt utrolig at noen setter to såpass kraftige pumper i serie! Skulle gjerne visst resultatet av dette? Høyst sannsynlig er det ikke snakk om mange gradene, i forhold til et mer folkelig oppsett. En slik kombinasjon blir for meg omtrent som å fiske makrell med en mobilkran.... Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Ikke overaskende at du svarte slik. Men du er jo nødt til å se sammenhengen mellom flow og kjøleeffektivitet, i alle andre sammenhenger er dette et absolutt faktum. Hvorfor skal det være anderledes fordi det er vannkjøling til PC? Skal ikke gi meg ut på påstander om dette med kjøling av PC, men bare lettflytende tanker. Har brukt endel Peltier-kjølte systemer og der var det virkelig svingninger ute og gikk hvis flowen ikke var riktig (LES; ikke nødvendigvis sabla høy). Men her snakker en plutselig 3 ganger så mye watt som skal fraktes vekk fra "en" blokk kontra "vanlig" vannkjøling. Nå har jeg på ingen måte drevet å målt og loggført dette, men en sitter jo med et inntrykk etter at en har prøvd forskjellige løsninger, med varierende resultater. Det som er kommet fram i tester om dette er at ved høy vannflow får en minst flukserende tempnivå på vannet, en ting som da sier seg selv er at ved bruk av stor radiator og høy flow vil vannet ha lavere temp etter passering av den siste blokka kontra lav flow. Mener selv at andre radiator typer og størrelser kunne vært prøvd i denne sammenheng for å få et "ritkig" svar på flow"mystikken". Da alle jeg har lest sålangt har vært typen 120x120 eller 120x240. En annen ting; hyggelig å høre fra en som har vært/er i miljøet rundt modellbåter. Driver utelukket med fast electric nå, mindre stress.. Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 QUOTE(Skrue @ 27/07-2006 : 23:4Du skriver: [i) Tenk dere flere blokker i systemet i serie, f.eks 4 stk.. Begynner ikke dere å fundere litt da? Raskere vannet passerer gjennom blokkene -> mindre varme tar vannet opp -> kjøligere vann passeres gjennom den siste blokka.[/i]Hva mener du med det? "Kjøligere vann passeres gjennom den siste blokka"?? Antakelig er det en skrivefeil, for forholdet i seg selv er en umulighet. 6570097[/snapback] Ikke en skrivefeil nei, kjøligere enn viss en hadde benyttet seg av lavere flow. Vannet hadde jo plukket opp mer varmeenergi fra de tre andre blokkene på veien pga lavere flow. Gjelder jo alle blokkene utenom den første, men enklere å forklare med bare den siste blokka. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Egentlig kan dere ta opp dette via pm? Til trådstarter: Jeg har nettopp anskaffet meg lillebroren til MCP665 pumpa (MPC335 ellernoe.. ) Og med den, så fulgte det med en støydempningspute som jeg klistret på bunnen av pumpa, og klistret fast i kabinettet. Smokk, ingen støy. Hører ingenting av den! Og det var jo bra, siden jeg var litt engstelig over støynivået når den ikke hadde støydempningsputa på seg. Før hadde jeg jo Cooltek tanken\m pumpe, som i seg selv er lydløs. Overgangen var ikke merkbar! Så jeg jeg prøver å få fram er at hvis det ikke fulgte med, lag en slik pute og bruk den mellom pumpa og underlaget, så skal du merke forskjell! Matrialet til den puta er neoprene. Så da veit du hva du skal jakte på! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 (endret) Ikke en skrivefeil nei, kjøligere enn viss en hadde benyttet seg av lavere flow. Vannet hadde jo plukket opp mer varmeenergi fra de tre andre blokkene på veien pga lavere flow. Gjelder jo alle blokkene utenom den første, men enklere å forklare med bare den siste blokka. For å blande meg inn alikevel.. Det blir jo slik, hvis du senker flowen skikkelig, slik at vannet nesten ikke beveger seg, vil jo dette skje. Nedkjøltvann fra rad->1. blokk(vannet har økt med noen grader)->2.blokk (Vannet har økt med flere grader)->3.blokk(..Flere grader)--->4. blokk (her er vannet varmest og denne blokka får dårligst kjøling. Men dette skjer vel kanskje også ved høy flow? Dette er noe jeg ikke har testet, men teknisk sett så er det jo slik at den 4. blokka får dårligst kjøling. Uansett. Eller? Endret 28. juli 2006 av AnaXyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå