Gå til innhold

Maks anbefalt temp på en PC?

orginal

Anbefalte innlegg

Pga. bråk fra div vifter vurderer jeg å kutte ut de som støyer mest. MEN; temperaturen vil da gå opp.

Hva vil dere si bør være maks temperatur på forskjellige komponenter i maskina? Altså hva den tåler, over lang tid.

Harddiskene?

Prossessoren?

Grafikkort?

Selve maskin-tempen?

Mulig harddiskene er det som er viktigst å være ops på? Siden de skal vare lengre, samt at det er viktigere att de faktisk holder lengre enn resten av maskia...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Harddiskene bør ikke ligge noe serlig over 40 grader Celcius, rundt 50 kan være skadelig.

CPUen skal tåle ivertfal 90, men jeg vil ikke anbefale mer enn 65.

Skjermkort ligger gjerne på 60-70, de tåler som regel 90 og noen mer avhengig av type.

Temperatur over 30 grader i kabinett ville ikke jeg anbefalt.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Takk for svar! :D

Holder det å måle slike temperaturer med f.eks Speedfan, eller bios, eller noe sånt? Eller bør man skaffe seg eksternt termometer?

6509911[/snapback]

Speedfan har en tendens til å vise feil. Bios viser ofte riktig, men det spørs hvor føleren er. Medfølgende programvare til hovedkort eller produsenten av det kan være en idé.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Hardisker fungerer normalt greit opp til litt over 50 grader, 70+ har de en lei tendens til å ta kvelden ;)

Cpu kommer an på hvilken cpu du har, men som allerede sagt, ville jeg ikke hatt en temp på mer enn 70-75 grader over tid på den.

Nye skjermkort er lagd for å tåle endel, men sier ofte ifra når de blir varmere enn 90-100 grader, og om du vil det skal vare en stund, er det greit om dette også har en lavere temp om pcen står på mye.

Du legger merke til at jeg hever grensen i forhold til hva efikkan sier, mest pga jeg har kjørt endel pc'er i skap og sofa og ting (ja, inni en sofa), og utenom at jeg drepte en disk, dvs, disken tok selvmord, noe låste seg i den, så den gikk varm, har jeg ikke hatt noe problem.

Uansett en fordel å ha det så kjølig som mulig, da hardware liker dette best over tid. Men en 40 grader inni kabinettet vil normalt gå greit. Koster uansett ikke så mye å få kjøpt et par 120mm vifter du kan sette på 5v for å flytte endel luft inn/ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...