deggis Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) er det normalt at en hydorpumpe blir så varm at man tydlig kjenner det med hånda?veldig varm....tenker på om dette påvirker varmegang i resten av systemet? idletemp: cpu 45,gpu 41... Endret 18. juli 2006 av deggis Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Hvor mye har du betalt for blokken, tanken og radiatoren din da om jeg tør spørre ? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Det virker ikke heeelt bra det der. Greit nok, Hydor er ikke noen super pumpe, men sånn som du beskriver det tror jeg ihvertfall ikke det skal være. Gi oss litt info om resten av systemet, med eksakte modellnavn. Det kan være så mangt, men du er nødt til å gi oss litt info her! =) Lenke til kommentar
sirkillalot Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 min hydor pumpe er også rimelig varm syns jeg..! kan ikke skjønne annet enn at den påvirker vanntempen negativt! min cpu temp er 39c idle Lenke til kommentar
eXa Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 selvfølgelig påvirker varmen fra pumpa vannet. hydor l20 er på 14w så det er ikke så ille. Det er jo derfor man ikke bare kan sette på så stor pumpe man vil. bruker man en pumpe på 100w blir det jo som om å ha en ekstra prosessor i systemet og da blir det en del varmere. Det er en av grunnene til att en moddet mcp350\ddc er bedre enn en mcp655\d5 ddc har høyere trykk og mye lavere effektforbruk. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Det er vel ikke heeelt riktig, det med varmeoverføringen eXa? Om en pumpe trekker 14w fra nettet, går ikke nødvendigvis all effekten over i vannet! Mesteparten av den effekten omsettes jo i bevegelsesenergi, som driver vannet rundt i systemet. En god del forsvinner også som varmestråling fra huset på selve motoren. Skal jeg gjette litt på hvor mye som går over i direkte varme til vannet, så snakker vi antakelig om 20-40%. Og holdt opp imot belastningen fra resten av systemet, som fort kan komme opp i 2-300watt, så blir jo 5-6watt fra (i dette tilfellet Hydor)-pumpa ganske puslete greier. Ellers er det helt normalt at utsiden på pumpa kommer opp i 35 til 45grader. Om den ikke hadde blitt varm, så kunne man nok i større grad snakket om at all varmen går over i vannet i stedet. Dermed er det nesten et sunnhetstegn, mtp varmeoverføring til vannet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Skrue: All den energien som overføres til vannet i form av bevegelse må også over til varme på et sted, ellers ville vannet bare gått fortere og fortere i all uendelighet. På samme måte som i elektronikk vil denne effekten gå over til varme der vannet møter mest motstand, dvs. i blokker under sirkulasjonen. Jeg vil heller si at 80-85% av varmen ender opp i vannet, hvor resten går ut som varme direkte fra pumpen i lufta rundt. Dersom pumpen er nedsenklet i vann går 100% av effekten over i varme i vannet, men ikke nødvendigvis i selve pumpen. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Det er vel ikke heeelt riktig, det med varmeoverføringen eXa?Om en pumpe trekker 14w fra nettet, går ikke nødvendigvis all effekten over i vannet! Mesteparten av den effekten omsettes jo i bevegelsesenergi, som driver vannet rundt i systemet. En god del forsvinner også som varmestråling fra huset på selve motoren. Skal jeg gjette litt på hvor mye som går over i direkte varme til vannet, så snakker vi antakelig om 20-40%. Og holdt opp imot belastningen fra resten av systemet, som fort kan komme opp i 2-300watt, så blir jo 5-6watt fra (i dette tilfellet Hydor)-pumpa ganske puslete greier. Ellers er det helt normalt at utsiden på pumpa kommer opp i 35 til 45grader. Om den ikke hadde blitt varm, så kunne man nok i større grad snakket om at all varmen går over i vannet i stedet. Dermed er det nesten et sunnhetstegn, mtp varmeoverføring til vannet. 6567298[/snapback] neida. mener ikke at 100% av effektforbruket går rett i vannet. men 20-40% tror jeg er litt lavt tippet. og ja de 14w til hydor pumpa er ikke så ille. en pumpe på 100w ville hvert ille derimot edit: Cathar mente at ca 83% av effekten på RD-30 havnet i vannet! Endret 31. juli 2006 av eXa Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Skrue: All den energien som overføres til vannet i form av bevegelse må også over til varme på et sted, ellers ville vannet bare gått fortere og fortere i all uendelighet. På samme måte som i elektronikk vil denne effekten gå over til varme der vannet møter mest motstand, dvs. i blokker under sirkulasjonen. Jeg vil heller si at 80-85% av varmen ender opp i vannet, hvor resten går ut som varme direkte fra pumpen i lufta rundt. Dersom pumpen er nedsenklet i vann går 100% av effekten over i varme i vannet, men ikke nødvendigvis i selve pumpen. 6591338[/snapback] Mye sant der ja! Du (og eXa) har antakelig mer rett enn jeg, i mine antakelser. Men det jeg imidlertid baserte disse på, er at overflaten på en pumpe (eksempelvis MJ-pumper som jeg sjøl bruker) er relativt stor. I sammenheng med den relativt høye temperaturen man kan oppleve på en slik pumpe, ble min gjetning at ganske mye av varmen tok veien via denne overflaten. Det er høyst sannsynlig rom for variasjoner her, selv om de nok ikke er så store. Om Cathar mener (ikke verifisert?) at så mye som 83% av varmen havner i vannet, så bøyer jeg meg mer enn gjerne for den påstanden. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Litt OT: Hva er en MJ-pumpe? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 maxijet. rd serien er relativt kompakt slik som de fleste normale pumpene vi bruker. mens md sereien er rimelig lang og der er sikkert tallet en smule lavere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå