Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming...nødvendigvis til det verre for motoren?

Anbefalte innlegg

Forsikringsselskapene sjekker gjerne ikke, men jeg som Audi-mekaniker sjekker motorstyreenhetene jeg bytter.Karen i 50-årene med defekt motorstyreenhet fredag får i alle fall ikke ny på garantien. Det blir 10'000kr pluss arbeid rett ut av lomma hans i stedet for på garanti.

Jeg vet ikke om chippingen hadde noe med at styreenheten ble ødelagt.

6585799[/snapback]

Virker det som chippede biler er overrepresentert med feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke si noe for sikkert, men det KAN virke som det er forholdsvis mange chippede biler som får feil med motorstyreenheten. Altså, selvfølgelig er det flere som ikke er chippet som får feil, fordi det er flere som ikke er chippet, men som sagt, sett opp mot antallet chippede og uchippede biler virker det som det er flere chippede styreenheter som får feil enn urørte.

Lenke til kommentar

Leo_: Selvsagt vil man ikke få noen som helst motorgaranti hvis man har chippet bilen sin, det står jo forholdsvis klart og tydelig også hos det firmaet man chipper bilen hos sine retningslinjer.

At en kar i 50-åra må dekke det av egen lomme er forsåvidt relativt fair, men jeg synes du grer litt mange over en kam her nå.

Det finnes lite statistikk over hvor mange feil det er på chippede biler, men jeg har aldri vært borti en bil som har fått feil grunnet en chip, heller eierens egen dumhet (Fylle 95-bensin for å spare bensin kontra å fylle 98 som en egentlig bør er jo en klassiker - Tenningsbank og alt det medfører etc.)

Ett firma som chipper en bil har som regel en relativt høy terskel for hvor mye effekt og ikke minst moment en kan hente ut av bilen sin. Det finnes jo mange litt mer sofistikerte metoder, mapping av motoren f.eks som selvsagt kan medføre "plager" for motoren hvis en ikke har tatt høyde for andre ting (dyser, lmm, btr, ic, turbo o.l.).

Det finnes ett utall feil en motor kan få som følge av "uvettig" bruk, men stort sett forekommer ikke dette på motorer som er chippet av et nogenlunde oppegående tuningfirma.

Lenke til kommentar

Det er sjeldent at det oppstår feil med en ecu om man har flashet ny software. Årsaken til feil på hjerner er i de fleste tilfeller når man benytter kullbokser eller dårlige "flasher tools" som tuning. Det å benytte kullbokser (powerbokser) er da heller ikke tuning - disse bare "lurer" motoren. Vi har reddet mang en hjerne etter at man har fått problemer pga. kullboks bruk.

Når man benytter riktig flash verktøy, så skifter man softwaren i hjernen - mao. beholder man de viktige parametrene i hjernen, men endrer de nødvendige parametre for å øke hk og nm i motoren. En seriøs tuner har i sin flash software tatt hensyn til alle momenter tenklig - også gir ratior. Systemet vi benytter skriver faktisk softwaren bedre til hjernen enn bilfabrikantene selv gjør det i mange tilfeller- og vi har da heller ikke noen problemer med ødelagte hjerner - annet enn de vi må redde etter havari pga andre "flasher tools" og kullbokser.

Takstemenn fra forsikrings selskapene sjekker bare en ting ved skade på biler - kullbokser. De har ikke utstyr til å sjekke om bilen har ny tunet software eller ikke. Eneste måten for dem å finne ut av om bilen har tunet software eller ikke er å testkjøre bilen - eller foreta en test på rullende landevei. Om bilen ikke er mulig å kjøre, så sier det seg at de ikke finner noe.

Det offentlige pålegger selvfølgelig bileieren å betale ekstra avgift for de ekstra hestekreftene du har...... Men det er ikke mange bileiere som gjør det.

Med systemet vi benytter, har vi heller aldri hatt noe problemer med girkasse ras - ....og vi har flere ti tusener av biler rullende ute på verdens landeveier. Jeg har en følelse av at det mest er problem med girkassa på de bilene som har kullbokser eller dårlig tunet software installert.

Lenke til kommentar
Med systemet vi benytter, har vi heller aldri hatt noe problemer med girkasse ras - ....og vi har flere ti tusener av biler rullende ute på verdens landeveier.  Jeg har en følelse av at det mest er problem med girkassa på de bilene som har kullbokser eller dårlig tunet software installert.

6588290[/snapback]

Hva benytter dere og er det tilgjengelig i Rogaland?

Lenke til kommentar
Med systemet vi benytter, har vi heller aldri hatt noe problemer med girkasse ras - ....og vi har flere ti tusener av biler rullende ute på verdens landeveier.  Jeg har en følelse av at det mest er problem med girkassa på de bilene som har kullbokser eller dårlig tunet software installert.

6588290[/snapback]

Hva benytter dere og er det tilgjengelig i Rogaland?

6589002[/snapback]

Og hvor i rogaland isåfall ?

Sitter på nordsiden av fjorden.

Lenke til kommentar

Vi benytter OptiCan flasher - www.optican.net - Dessverre så er det ingen forhandlere i Rogaland ennå......

Jeg vet det vil komme en forhandler i Bergen snart - det er visst nok innspurt på kontraktforhandlingene ;-)

--- men det hjelper vel egentlig ikke for dere i Rogaland :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...