Ozelot Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg er eier av en pizzabil(Nissan Kubistar), og er storfornøyd med bilen. Bilen bruker lite drivstoff, og slik det er idag, kan jeg nesten kjøre i 3 uker før jeg må fylle neste gang. Det jeg lurer på er litt rundt dette med chiptrimming. Slik jeg har forstått det, så kan en får økt effekt og mindre drivstoffforbruk på en gang! Dette synes jeg virker veldig spennende, men det er en ting jeg lurer på. Kan en "trimme" bilen, slik at effekt er det samme, men at drivstoff-forbruket går ned ? Jeg synes nemlig bilen er sprek nok som den er, og ønsker ikke å ta risikoen ved å trimme den for å finne ut at en eller annen del i bilen ikke tålte det. Lenke til kommentar
packs Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 hmm.. vet ikke så mye om chipping av disse bilene. men veit at toppakninga på de fleste pizza biler ryker fort. ved chipping og forsterket toppakning/bolter ville det nette være no pes. lykke til.. og foresten.. er jo alltid litt gøy med litt ekstra effekt;) kan jo ikke si nei til det Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Forutsatt at du kjører omtrent som før chipping så så vil forbruket gå en smule ned. Tror ikke du trenger å være bekymret for motoren, den tåler nok mer enn dieselpumpa og turboen noen gang klarer å levere den. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Forutsatt at du kjører omtrent som før chipping så så vil forbruket gå en smule ned.Tror ikke du trenger å være bekymret for motoren, den tåler nok mer enn dieselpumpa og turboen noen gang klarer å levere den. 6513342[/snapback] Men tror du det kan være andre ting som kan gi etter hvis en chiptrimmer motoren opptil 30% ? Og går det ikke an å gjøre det slik at effekten forblir den samme, men forbruket går ned ved hjelp av chiptrimming ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Men tror du det kan være andre ting som kan gi etter hvis en chiptrimmer motoren opptil 30% ? Og går det ikke an å gjøre det slik at effekten forblir den samme, men forbruket går ned ved hjelp av chiptrimming ? 6515640[/snapback] Ting kan alltids gi etter, men det viktigste er å kjøre motoren pent når den er kald samt foreta regelmessige servicer på den, bytt gjerne olje litt oftere. Effekten øker alltid når du chiptrimmer, men du velger jo selv hvor mye av den ekstra effekten du vil bruke når du kjører da, ved å tilpasse kjøringen best mulig. Etter at en motor er chiptrimmet vil den gå mindre anstrengt, noe som fører til et noe lavere forbruk, men ikke forvent den helt store forskjellen. Lenke til kommentar
Freespeed Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Ozelot Det blir flasha flere hundre biler hver dag verden rundt. Veldig få av disse får problemer med motoren etterpå. Om det er noen som får problemer, så er det ofte fordi man bruker useriøse tunere. Om du satser på en seriøs tuner med riktig verktøy for flashing av bilen din, så kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil få problemer etterpå. Flash tuning er eneste riktige måten å tune en bil på, da alle parametre i softwaren vil være stillt inn i forhold til hverandre etter tuningen. En god flash tuning vil gi deg noe besparelser i forbruket, men du som sjåfør av bilen påvirker forbruket opp og ned ;-) Det er idag ikke bare "bilgale" som tuner bilen sin, vi flasher biler verden rundt av alle mulige slag og eierne kan være fra 18 til 90 år gamle - alle har en ting felles: de vil redusere drivstoff og utslipp, samt at de vil ha en bil som er mer "kjørbar" enn tidligere - være seg bensin eller diesel biler.... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Veldig få av disse får problemer med motoren etterpå. Om det er noen som får problemer, så er det ofte fordi man bruker useriøse tunere. Om du satser på en seriøs tuner med riktig verktøy for flashing av bilen din, så kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil få problemer etterpå. 6523754[/snapback] eh...tror du har misforstått meg litt, jeg mer på ting som kan ryke, ikke det at bilen er vanskelig å starte , eller at tomgangen er altfor høy. Slike ting Lenke til kommentar
Freespeed Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Veldig få av disse får problemer med motoren etterpå. Om det er noen som får problemer, så er det ofte fordi man bruker useriøse tunere. Om du satser på en seriøs tuner med riktig verktøy for flashing av bilen din, så kan jeg nesten garantere deg at du ikke vil få problemer etterpå. 6523754[/snapback] eh...tror du har misforstått meg litt, jeg mer på ting som kan ryke, ikke det at bilen er vanskelig å starte , eller at tomgangen er altfor høy. Slike ting 6528360[/snapback] Nope - det vil ikke skje om tuningen - Flash tuningen - er gjort korrekt ;-) Flashing av bilens hjerne er egentlig bare bytte av bilens originale software med en optimalisert software som gir bilen bedre ytelser i alle områder (turtall etc.). Bilen blir rett og slett mer kjørbar, ofte også bedre utslipp fra motoren - og man får mer futt samtidig --- reine Kinderegget :-) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Det er alltid en risiko med tuning uansett hvilken måte det blir gjort på. Harald A Møller (VW) har aldri hatt inne så mange raste girkasser som de har hatt nå pga chiptuning, og ja de oppdager at bilen er trimmet... (les mer i artikkelen under). Freespeed vet nok også dette meget godt hvist han går litt inn i selg selv, ja det kan være som et kindreregg men en av overraskelsene kan like gjerne være ei rast girkasse som andre ting. Artikkel om chiptuning i FBI (Fra NRK.no) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Det må selvsagt brukes med fornuft de ekstra kreftene, og gjerne litt hyppigere servicer også. Så er det jo bare 2 % av de trimmede bilene som har fått problemer da, og mest sannsynlig pga uvettig bruk av bilen etter trimming Endret 26. juli 2006 av kremt Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Er ikke alltid det er fartsfantomer som trimmer bilene sine, caravanfolket er også god representert blandt de som trimmer bilene sine, og de er også representert bland de som har fått girkassehavari. Tenk deg å ha en 1500kg vogn + vindmotstand hengende på en bil som karnsje sender så mye som 80Nm mer igjennom girkassa en standard som går for fullt i en 5% stigning? Tenk den ekstra belastningen som denne vogna legger på girkassa som allerede må hamle opp med det ekstra momentet fra en trimmet motor, er ikke sikkerhetsmarginen stor nok så vil det over tid eller ved de rette omstendighetene bli skader på girkassa, selv for caravanfolket. Edit: For all del er ikke imot trimming, men å si at det ikke medfører en viss risiko er ikke riktig. Endret 26. juli 2006 av zandro Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Akkurat det med å dra tunge lass er noe jeg har blitt advart sterkt mot, da må man kjøre forsiktig! Hvis du slenger på en henger bak her som er tung og bruker alle kreftene i bilen så går det til dundas har jeg fått høre! Lenke til kommentar
Freespeed Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Det er klart man må bruke huet - det er faktisk lov det ;-) Det er bestandig en viss risiko - men den samme risikoen for havari har man om man ikke kontrollerer motoren jevnlig uansett.... Service er nøkkelordet her. Jeg trur jeg med god samvittighet kan si at det ikke er tuningen som i værste fall ødelegger motoren/giret - men sjåføren som ikke bruker huet... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Det er klart man må bruke huet - det er faktisk lov det ;-) Det er bestandig en viss risiko - men den samme risikoen for havari har man om man ikke kontrollerer motoren jevnlig uansett.... Service er nøkkelordet her. Jeg trur jeg med god samvittighet kan si at det ikke er tuningen som i værste fall ødelegger motoren/giret - men sjåføren som ikke bruker huet... 6565682[/snapback] Man flasher da BIOS på datamaskiner hver dag også, noen klarer å rasere det også, personlig så tror jeg at bilene har godt av en patch:) Softwaren i bilene er sikkert bare beta uansett. Lenke til kommentar
janmagne Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Hvordan vil forsikringsselskap/politi stille seg til en tunet motor om det skulle skje en ulykke? Si at effekt er øket ca. 30% på en turbodiesel? Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Hvordan vil forsikringsselskap/politi stille seg til en tunet motor om det skulle skje en ulykke? Si at effekt er øket ca. 30% på en turbodiesel? 6584270[/snapback] Hvis du øker den med så og så mye må du til biltilsynet tror jeg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Hvis du øker den med så og så mye må du til biltilsynet tror jeg. 6584281[/snapback] Hvis det skal være lovlig må man det ja, men ikke dermed sagt at man må Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Forsikringsselskapene sjekker i 99,9% av tilfellene ikke om bilen din er chiptrimmet/trimmet på noen måte. Det er dessuten svært vanskelig å stadfeste om en bil er trimmet på noen måte, og nå som det blir lettere å lette å chippe / trimme ned bilen sin som en vil, bare ved hjelp av en knapp og en plugg, tror jeg ikke det blir lettere for de. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Forsikringsselskapene sjekker i 99,9% av tilfellene ikke om bilen din er chiptrimmet/trimmet på noen måte. Det er dessuten svært vanskelig å stadfeste om en bil er trimmet på noen måte, og nå som det blir lettere å lette å chippe / trimme ned bilen sin som en vil, bare ved hjelp av en knapp og en plugg, tror jeg ikke det blir lettere for de. 6584856[/snapback] Akkurat det jeg trodde Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 Forsikringsselskapene sjekker gjerne ikke, men jeg som Audi-mekaniker sjekker motorstyreenhetene jeg bytter.Karen i 50-årene med defekt motorstyreenhet fredag får i alle fall ikke ny på garantien. Det blir 10'000kr pluss arbeid rett ut av lomma hans i stedet for på garanti. Jeg vet ikke om chippingen hadde noe med at styreenheten ble ødelagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå