Bassmus Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Hei. Har dere noen idé til hvordan jeg skal få installert MS-DOS6.22 og Win95 på min nokså nye datamaskin? Prøvde for en tid siden, men Win95 hang seg rett etter installeringen var ferdig. Virker som at Win95 ikke takler at hardwaren er mye nyere enn OSet selv... Hvorfor installere MS-DOS og Win95? Vel, jeg har flere gamle dataspill som jeg ikke får til å fungere i WinXP (bakoverkompatibel my ass!) eller med DOSBox, sånn som Gabriel Knight 1 og 2, Phantasmagoria, Simon the sorcerer, etcetc. Blir nostalgisk innimellom. Har for så vidt en gammel maskin som kan brukes til formålet, men har litt lyst til å slippe å ha to datamaskiner koblet opp på datapulten. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Du har stort sett svart på spm selv, nyere HW er ikke lenge kompatilble med så gamle OS. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 hadde samme problemet en gang. som du sier selv, Win95 gjennkjente ikke hardware. når jeg til slutt har fått det til, fikk jeg ikke spilt, fordi skjermkortet var ikke kompatibelt med spill (brukte AGP)..... det jeg har gjort at jeg kjøpte gamel hovedkort, CPU og RAM på QXL og bygde maskinen som tilsvarte maskiner i 95/98..... Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Blir nok vanskelig å installere Windows 6.22 og 95 på nyere maskiner ja. Men du verden, vi lever i 2006, da må vi begynne å dra øya bort fra Windows 95 iallefall. Hehe. Ja nå skjønner jeg jo at det er enkelte gamle spill som ikke fungerer i Windows XP, men det var da voldsomt. Nei, sett opp den gamle maskina du snakka om du, så tenker jeg det blir, så kobler du bare på Skjermen du har nå på den gamle maskina hvis du skal spille de gamle spillene. Jeg kom på at VNC, men det blir som å tro på julenissen om du skal spille iallefall. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Maskiner i P3 klassen klarer stor sett Win95. Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Virker som at jeg kan glemme å få Win95 til å funke på maskinen min nå ja. *skuffa* Menmen, har en Celeron 300 MHz stående som nok burde funke fint. Hadde bare håpet å slippe å måtte bruke to maskiner. Husker Microsoft sa under installasjonen av enten Win95 eller Win98 at de OSene der kjørte MS-DOS-applikasjoner bedre enn MS-DOS gjorde selv. Forbanna løgn, hele greia! Har *alltid* hatt problemer med å kjøre DOS-applikasjoner under Windows. Savner MS-DOS, 4DOS og Gravis Ultrasound. Ting var bedre før.. *nostalgisk* Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 tja, sikker på at du ikke får den inn på din nye maskin? Hvilke type disk har du i maskina di da? Hvis du har en disk på rundt 20-80 GB og formaterer denne i Fat/Fat16 så skal det vel gå med Windows 95/98. Nå skal det sies at Windows 98 fungerer bedre enn Windows 95 da også fungerer jo spillene som fungerer på 95 også på 98 da. Jeg vet at på hovedkortet mitt så har ikke det støtte for eldre Windows versjoner enn Windows 2000. Med andre ord, man kan hverken bruke Windows 95,98 og ME på den. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg har kjørt DOS 6x og Win98 uten problemer på Virtual PC, linker finner du i artikkelen på forsiden om VMware. Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Ja, drev å tenkte på det selv også, men spørs hvordan det blir til spilling? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Du får hvertfall problemfri Soundblaster Pro støtte og så lenge du holder deg til eldre DOS-spill tror jeg ikke det blir ytelsesproblemer hvertfall. Ellers er det nok helt likt til spilling som om du skulle ha kjørt OSet direkte på maskinen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Ja, han får vel bare prøve da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå