Gå til innhold

Plextor 24x brenner

kindings

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli småirritert etterhvert. Jeg får den ikke til å brenne med mer enn 16x(dvs 5 minutter og noe på en 80 min plate). Jeg har kjøpt to typer 24x plater(viastar og MMORE), men også på disse går det bare med 16x. Jeg har også prøvd med firmware upgrade, men uten resultater. Eneste platen som jeg mener å huske gikk på 24x var den som fulgte med brenneren. Jeg bruker siste versjon av NERO 5.5(har oppgradert den som fulgte med). Kan også legge til at det i NERO står at den starter brenning med 24x, men det er bare tull også i følge NERO CD Speed, skal ta under 5 min dersom den faktisk brenner med 24x.

Noen som faktisk får den til å brenne 24x? Og med hvilke plater? Ikke at 16x er sakte, men jeg betalte for en 24x brenner(vet at den brenner i 3 faser(16x, 20x og 24x til slutt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du enablet DMA i system menyen i windows?

Lastet ned nyeste firmware?

Ikke noe forskjell?: Les her (nesten nederst på siden): http://www.dinside.no/page/artf/26015.shtml?

Har hørt at dette problemet skal skyldes at brenneren bruker Powerec som setter ned hastigheten automatisk vis den TROR at platen ikke tåler høyere hastighet.

Og at dette kan skyldes at en del CD-R firmaer bare setter på nye label på sine gamle 16 plater isteden får å lage helt nye 24 plater og kaste de gamle.

Det er vertfall hva jeg har hørt, vet ikke om det er riktig?

Prøv å finn en hacket biospatch på nettet som lar deg slå av powerec funksjonen.

En venn hadde samme problemet med sin nye Richo brenner til han slo av justspeed funksjonen som er noe av samme som powerec.

Lenke til kommentar

Viser seg at jeg "glemte" å disable DMA før jeg oppgraderte firmwaren. Oppgraderte den på nytt i går med DMA av(samme firmware versjon), nå funker den perfekt på 24x(etter at jeg skrudde DMA på igjen:)). Burde vel lest litt mer på sidene før jeg begynte første gangen, det står faktisk klart og tydelig :smile:

Har ingen god forklaring på hvorfor det ikke skulle funke å oppgradere med DMA på og hvorfor det fikk den virkningen det fikk(dvs ikke brenne med mer enn 16x).

Lenke til kommentar

Nå fatter jeg ikke så mye lenger..jeg kjøpte den samme, bare brenneren, (retail) og hadde ikke brenneprogram..jeg har ikke fått testet brenneren enda, men etter det jeg hører så må jeg disable DMA et eller ennet for at den skal brenne i full hastighet!?

Kan noen være så vennlig og forklare hva det er, hvorfor jeg skal gjøre det og hvordan? Det hadde jeg satt stor pris på!

Rash

Quote:

On 2001-12-11 20:41, kindings skrev:

Viser seg at jeg "glemte" å disable DMA før jeg oppgraderte firmwaren. Oppgraderte den på nytt i går med DMA av(samme firmware versjon), nå funker den perfekt på 24x(etter at jeg skrudde DMA på igjen:)). Burde vel lest litt mer på sidene før jeg begynte første gangen, det står faktisk klart og tydelig :smile:

Har ingen god forklaring på hvorfor det ikke skulle funke å oppgradere med DMA på og hvorfor det fikk den virkningen det fikk(dvs ikke brenne med mer enn 16x).

Lenke til kommentar

Hva er firmware og hvor kan jeg skaffe en cracket bios eller noe..?? NEED HELP! jeg har også betalt for en 24x brenner og vil helst brenne i 24x og!

Rash

AMD Thunderbird 1Ghz

512 MB RAM

50gig harddisk

Plextor 24x brenner

Ge-Force Annilator

SB Live

MUS OG TASTATUR!!!

[ Denne Melding var redigert av: Rash på 2001-12-12 11:41 ]

Lenke til kommentar

Firmware finnes på: http://www.plextor.be/English/technical/download.html

Og nei, det er ikke vits i å oppgradere firmware for å brenne med 24x. Poenget var at jeg hadde problemer med overburning(+ noen CD-er) med original firmware, så jeg oppgraderte. Beklageligvis gjorde jeg nevnte feil i denne prosessen som førte til at jeg ikke fikk til å brenne på 24x etterpå.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2001-12-15 20:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-12 11:35, Rash skrev:

Nå fatter jeg ikke så mye lenger..jeg kjøpte den samme, bare brenneren, (retail) og hadde ikke brenneprogram..jeg har ikke fått testet brenneren enda, men etter det jeg hører så må jeg disable DMA et eller ennet for at den skal brenne i full hastighet!?

Kan noen være så vennlig og forklare hva det er, hvorfor jeg skal gjøre det og hvordan? Det hadde jeg satt stor pris på!

DMA skal vera enebla (ellers bruke den 100 % cpu). MEN for å oppgradera firmware må DMA vera disabla.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-16 11:32, Ggg skrev:

Quote:

On 2001-12-12 11:35, Rash skrev:

DMA skal vera enebla (ellers bruke den 100 % cpu). MEN for å oppgradera firmware må DMA vera disabla.

oki..men kor eneble eg DMA då? Ska eg lasta ner firmwaren, installera d og så enebla DMA??

*hilsen SLOW* :smile:

Lenke til kommentar

Slå av DMA i WinXP : Start > Control Panel > System > Hardware > Device Manager : Finn IDE ATA/ATAPI Kontrolleren, åpne settingene på den du har koblet Plextoren til på, det seg være Primary eller Secondary, velg Advanced Settings og så er det bare å velge Transfer Setting.

Håper dette kan være til hjelp, selv om det ble litt rotete forklart.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...