ventle Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Pentium M falt vel ikke akkurat dramatisk i pris da Core Duo kom, så du kan ikke akkurat forvente å spare mer enn noen hundrelapper på å vente til Core 2 Duo kommer, og jeg tror denne hypen om at Core Duo (og andre Intel-prosessorer) skal bli så revolusjonerende billige når Core 2 Duo (Merom) kommer, er sterkt overdrevet. De budsjett-maskinene med integrert grafikk og Celeron/Sempron-prosessor som tor_erik refererte til litt lenger opp her har dessuten allerede såpass rimelige prosessorer at forhandlerne må selge dem med tap om de går ned i pris mer enn nå. 6518942[/snapback] Tror du missforstår litt. Core Duo er en Pentium M maskin som er en Pentium 3. Og Pentium M er en Pentium. Inget nytt der. Core 2 Duo er ingen Pentium maskin. Den inneholder en ny arkitektur. Og knuser alle andre Pentium maskiner, samt AMD sin 64 Bit maskiner ned i støvet. Så jeg anbefaler deg å studere litt før du kommer med anbefalinger som andre folk taper penger på. Spesiel burde du a lest de linkene over som henvender seg til hva intel selv sier om pris reduksjon. Ja DE SIER at de vil redusere prisen. Kan alikevell anbefale deg å lese fra dette forumet. Har senest i dag lagt til en del nye info, linker der om Core 2 Duo pc'ene. Game over for Pentium, og AMD! 6526891[/snapback] Har lest alt du har skrevet, og leste det FØR jeg postet dette innlegget... men en del av påstandene dine er vel drøye... Pentium-arkitekturen kom vel i 1993, og selv om Yonah over tid har utviklet seg fra denne er det drøyt å si at Yonah-prosessorene har mer til felles med første generasjons pentium enn de har med Merom/Conroe. Arkitekturen er dramatisk forandret, javel, men hva en prosessor er og kan gjøre bestemmes av mye mer enn bare arkitekturen, og på andre områder har nok teknologien som brukes under produksjonen av en Merom og Yonah-prosessor mye til felles. Ta forresten en titt på prishistorikken til forskjellige prosessorer, og sammenlign prisutviklingen med når de forskjellige plattformene ble lansert (Banias, Dothan, Sonoma og Yonah), selv om vi snakker betydelige oppgraderinger internt i prosessorene, har det kostet penger å produsere de prosessorene som ligger på lager rundt om kring, det er ingen grunn til at disse skal oppleve ett mye mer dramatisk prisfall når Core 2 Duo lanseres enn når tidligere plattformer/modeller ble lansert. Tidligere erfaringer har vist at det kun er toppmodellene i hver serie (Pentium M 765,770,780) som har opplevd betydelige prisfall - disse har da også hatt en pris over 5000 ved lanseringen. Kan helt til slutt lage ett praktisk eksempel med en Toshiba Satellite Pro 100, som det ble linket til tidligere: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...453X83108229720 Denne koster kr 6388 og har en Celeron M380-prosessor som kjøpt løst koster ca 700. Det har blitt spekulert i ett priskutt inntil 60%, dersom dette skulle skje her vil M380 koste 420 kroner mindre, og pc'en vil bli så mye billigere som 5968. Hvis Intel derimot skulle finne på å gi bort Celeron M-prosessorene, vil maskina koste 5688. Om du syns det er et priskutt det er verdt å vente 2-3 måneder på, så værsågod å sitt ned... og er du villig til å sette penger på at akkurat Celeron M380 vil bli 60% billigere innen 2-3 måneder, vil jeg gjerne treffe deg og ta deg i hånda på det Endret 20. juli 2006 av ventle Lenke til kommentar
Downy Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Pentium M falt vel ikke akkurat dramatisk i pris da Core Duo kom, så du kan ikke akkurat forvente å spare mer enn noen hundrelapper på å vente til Core 2 Duo kommer, og jeg tror denne hypen om at Core Duo (og andre Intel-prosessorer) skal bli så revolusjonerende billige når Core 2 Duo (Merom) kommer, er sterkt overdrevet. De budsjett-maskinene med integrert grafikk og Celeron/Sempron-prosessor som tor_erik refererte til litt lenger opp her har dessuten allerede såpass rimelige prosessorer at forhandlerne må selge dem med tap om de går ned i pris mer enn nå. 6518942[/snapback] Tror du missforstår litt. Core Duo er en Pentium M maskin som er en Pentium 3. Og Pentium M er en Pentium. Inget nytt der. Core 2 Duo er ingen Pentium maskin. Den inneholder en ny arkitektur. Og knuser alle andre Pentium maskiner, samt AMD sin 64 Bit maskiner ned i støvet. Så jeg anbefaler deg å studere litt før du kommer med anbefalinger som andre folk taper penger på. Spesiel burde du a lest de linkene over som henvender seg til hva intel selv sier om pris reduksjon. Ja DE SIER at de vil redusere prisen. Kan alikevell anbefale deg å lese fra dette forumet. Har senest i dag lagt til en del nye info, linker der om Core 2 Duo pc'ene. Game over for Pentium, og AMD! 6526891[/snapback] Har lest alt du har skrevet, og leste det FØR jeg postet dette innlegget... men en del av påstandene dine er vel drøye... Pentium-arkitekturen kom vel i 1993, og selv om Yonah over tid har utviklet seg fra denne er det drøyt å si at Yonah-prosessorene har mer til felles med første generasjons pentium enn de har med Merom/Conroe. Arkitekturen er dramatisk forandret, javel, men hva en prosessor er og kan gjøre bestemmes av mye mer enn bare arkitekturen, og på andre områder har nok teknologien som brukes under produksjonen av en Merom og Yonah-prosessor mye til felles. Ta forresten en titt på prishistorikken til forskjellige prosessorer, og sammenlign prisutviklingen med når de forskjellige plattformene ble lansert (Banias, Dothan, Sonoma og Yonah), selv om vi snakker betydelige oppgraderinger internt i prosessorene, har det kostet penger å produsere de prosessorene som ligger på lager rundt om kring, det er ingen grunn til at disse skal oppleve ett mye mer dramatisk prisfall når Core 2 Duo lanseres enn når tidligere plattformer/modeller ble lansert. Tidligere erfaringer har vist at det kun er toppmodellene i hver serie (Pentium M 765,770,780) som har opplevd betydelige prisfall - disse har da også hatt en pris over 5000 ved lanseringen. Kan helt til slutt lage ett praktisk eksempel med en Toshiba Satellite Pro 100, som det ble linket til tidligere: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...453X83108229720 Denne koster kr 6388 og har en Celeron M380-prosessor som kjøpt løst koster ca 700. Det har blitt spekulert i ett priskutt inntil 60%, dersom dette skulle skje her vil M380 koste 420 kroner mindre, og pc'en vil bli så mye billigere som 5968. Hvis Intel derimot skulle finne på å gi bort Celeron M-prosessorene, vil maskina koste 5688. Om du syns det er et priskutt det er verdt å vente 2-3 måneder på, så værsågod å sitt ned... og er du villig til å sette penger på at akkurat Celeron M380 vil bli 60% billigere innen 2-3 måneder, vil jeg gjerne treffe deg og ta deg i hånda på det 6527631[/snapback] Hvet ikke jeg. Jeg siterer bare hva Intel sier selv. Og de sier pris kutt, og agresiv markedføring til høsten. Og det tror jeg på. For Intel har ett fremskritt som de ikke har råd til å sløve bort. Faktisk har dem en unik sjanse, og det er noe de hvet selv også. Man sitter ikke med gullet, til de andre også har det samme gullet. Da blir konkuranse grunnlaget vanskeligere. Jeg tror heller ikke testene lyver om hastighet, selv om de bare er for Conroe enda. Og hastigheten vil jo selvsagt bli lavere på merom, forståelig nok. Noe av det unike med Core 2 Duo er også multitasking som også kommer inn i et helt ny dimensjon. Leste om hvordan man feks, på en mac (unnskyld hvis jeg her nevner mac, stasjonær og ikke en bærbar. Fått kritikk for det. Men bruk en svart tusj, og stryk over ordet.) kunne kjøre flere Os'er samtidig på samme maskin. Feks mac sitt os, og Xp samtidig. Så forskjellen er stor nok her. Forskjellene er også store nok når det gjelder varme utvikling, og strømsparing som igjen øker hastigheten/effektiviteten. Jeg har ikke erfaring nok til å fortelle hvor store forandringer den nye arkitekturen har i detaljer. Men jeg kan fortelle att det er en forandring ut ifra hva jeg har lest. Samt linkene som henvises til. Og at den er stor nok til å velte Pentium, samt AMD 64 Bit brikken av lasset. Og inteligens nok til å kjønne at Intel har en unik sjanse til å overta markeds andeler fra AMD. Og de tenker penger, selvsagt. Og Intels ønske er å avslutte Pentiums historien til høsten, å ikke til neste år. Jeg spør deg. Hva ville du gjort? 1) Sitte å gnikke på rå dyre Core 2 Duo prosessorer som bare ett fåtal har råd til. Ja helt til AMD finner på noe annet. Smart! 2) Prøve å kun selge gamle Pentium, samt Core Duo prosessorer for å konkurere i pris med AMD 64 Bit. Helt til AMD finner på noe smart. Det også smart? Hva Intel bestemmer seg for å gjøre er å senke prisen, noe som de selv sier de skal gjøre på Pentium, og Core Duo. Og introdusere Core 2 Duo for vanlige menneskers lommebok, og for litt rikere mennesker i høst. For tid er penger. Mens AMD forskere jobber iherdig for å ta igjen Intel. Endret 20. juli 2006 av Downy Lenke til kommentar
Downy Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) ventle: Må jo bøye meg for pris eksemplet ditt. Et kjempe godt påeng der. Nå er jeg interisert i Core 2 Duo. Ikke Celeron M380. Så min venting vil være Core 2 Duo. Men det finnes vell flere prosessorer også, som er dyrere. De kan det jo være verdt å vente på. Når Intel sier at de vil sette ned prisen 50% på Pentium brikken, så finnes det vell Pentium prosessorer til mye mer enn 700 kr i dag. Hva mener du? Endret 20. juli 2006 av Downy Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 bevares, du får Pentium til over 5 lapper, hovedpoenget mitt er at denne tråden handler om tor_erik som er på utkikk etter bærbar til internett-bruk og enkel gaming, vil tro han klarer dette selv med en "utrangert"( ) Centrino-prosessor av relativt rimelig slag... Lenke til kommentar
Downy Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 (endret) bevares, du får Pentium til over 5 lapper, hovedpoenget mitt er at denne tråden handler om tor_erik som er på utkikk etter bærbar til internett-bruk og enkel gaming, vil tro han klarer dette selv med en "utrangert"( ) Centrino-prosessor av relativt rimelig slag... 6529194[/snapback] Nå er jeg er jeg jo litt vanskelig. Men, nå kan han jo få en enda bedre hvis han venter. Men det er jo selvsagt opp til ham. For meg så høres det jo ut som han vil ha noe bedre hvis han kan tjene på det. Trådstarter sier: "pris kan diskuteres dersom det vil tjene meg mye å gå opp litt". Da kan jo maskinen holde ennå lenger før han trenger å bytte ut en gang i fremtiden. Gjør jo ingen ting å være litt fremtids rettet. Selv om han ikke er ute etter en gigant spillmaskin, så er det vell ingen som er i mot en maskin som er litt raskere, eller bedre og holder lenger. Spesielt når det er så lite ett offer å vente litt. Endret 21. juli 2006 av Downy Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2006 Altså... Vi snakker pluss 1000 spenn her, ikke mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå