Gå til innhold

Problem med feil tegnsett, CSS + Æøå

Anbefalte innlegg

Hei

Hei, først vil jeg takke de som har svart på mine første problemer innen CCS. Men siden jeg er ny på dette nivået trenger jeg litt hjelp.

Siden vil ikke støtte "æøå" skønner ikke hvorfor? Hva jeg må gjøre.. Prøvd å søke litt på google men fant ikke noe som gikk inn der jeg ville. Fordi ÆØÅ på siden blir: Ã¥, første osv..

Takker for hjelpen på forhond.

Finnduz

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å sett denne i <head>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">

6508097[/snapback]

Prøv med:

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">

6511223[/snapback]

Hvorfor det? UTF-8 er mye bedre enn ISO/IEC 8859-1-tullet.

EDIT:

Og hvorfor store bokstaver?

EDIT2:

Uansett, så må trådstarter sørge for at tegnsettet filene lagres som stemmer overens med det tegnsettet som spesifiseres i HTML-koden. Eventuelt nettleserens standard tegnsett, men dette er noe som varierer fra bruker til bruker.

Endret av PT
Lenke til kommentar

6511273[/snapback]

For meg som ikke har peiling på hvorfor, kan du forklare ?

6511372[/snapback]

Hehe, visste den ville komme :wee:

ISO/IEC 8859-1, også kjent som Latin-1, er begrenset til 191 tegn. Disse er tegn som hovedsaklig er brukt i europeiske språk, og bruken av ISO/IEC 8859-1 begrenser seg derfor til disse.

Liste over tegn som støttes av ISO/IEC 8859-1

UTF-8 støtter mange flere tegn, inkludert hauger av spesialtegn som ikke støttes av ISO/IEC 8859-1, men som faktisk brukes nå og da. UTF-8 er spesielt aktuelt om nettsiden inneholder flere språk.

Den eneste grunnen jeg kan se til å bruke ISO/IEC 8859-1 fremfor UTF-8 må være kompatiblitet med veldig gamle nettlesere.

Ta et lite Google-søk etter utf-8 vs. iso-8859-1 hvis du vil vite mer.

Endret av PT
Lenke til kommentar

OK, flere tegn altså - og optimalt spesielt ved bruk på språk med spesielle tegn som arabisk, osv. Den er grei ;)

Edit: Oppfølgingsspørsmål: Jeg prøvde bare å bytte direkte i ett html-dokument og fikk følgende feilmelding

Sorry, I am unable to validate this document because on line 53, 55, 63, 71, 73, 89, 108, 110, 127, 137-138, 167, 211-213 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.

Say what?

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

EDIT:

Og hvorfor store bokstaver?

6511273[/snapback]

Grunnen til store bokstaver er at linjen va klippet ut av html-koden til en større norsk avis.

Og tull er vel svært overdrevet. De flste norske avisen benytter denne koden. de samme gjelder for andre nettsider, som bl.a. www.hw.no. Og jeg ville være forsiktig med å kalle det de gjør som tull.

Lenke til kommentar
OK, flere tegn altså - og optimalt spesielt ved bruk på språk med spesielle tegn som arabisk, osv. Den er grei ;)

Edit: Oppfølgingsspørsmål: Jeg prøvde bare å bytte direkte i ett html-dokument og fikk følgende feilmelding

Sorry, I am unable to validate this document because on line 53, 55, 63, 71, 73, 89, 108, 110, 127, 137-138, 167, 211-213 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.

Say what?

6511675[/snapback]

Fordi du må lagre filene i samme tegnsett, og så forsikre deg om at ingen tegn har blitt rare :)

Lenke til kommentar

Say what?

6511675[/snapback]

Har du eksempel på det du la inn i noen av linjene?

Lenke til kommentar
Og tull er vel svært overdrevet. De flste norske avisen benytter denne koden. de samme gjelder for andre nettsider, som bl.a. www.hw.no. Og jeg ville være forsiktig med å kalle det de gjør som tull.

6511775[/snapback]

Kanskje en tanke overdrevet ja, men at vg.no bruker koden gjør den ikke automatisk til noe som man bør bruke. Snarere tvert imot. Det er dessverre altfor få store nettsider som bryr seg om sånt.

Lenke til kommentar

6511775[/snapback]

At mange norske aviser bruker ISO-8859-1-teiknkoding betyr på ingen måte at det er det som er riktig - spesielt med tanke på at sider som vg.no i tillegg har skrive all markupen sin fullstendig feil og i strid med standardar.

Lenke til kommentar

mange større nettsteder sliter med desing og koding, og for ikke å snakke om tabellbruk... :(

men hvilken tegnkode er default i windows (norsk versjon)? jeg vil tippe iso-8859-1, og av den grunn er det enklest å bruke samme iso i <meta>-taggen. (så slipper man å lagre alle html-dokumentene sine i et annet tegnsett - hvilket ikke alltid er like enkelt, avhengig av program o.l.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...