Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Om du faktisk hadde hatt kunnskap på området ville du skjønt at man ikke kan sammenligne MMA og TMA når det gjelder effektivitet i en reell situasjon.

Lenke til kommentar
Om du faktisk hadde hatt kunnskap på området ville du skjønt at man ikke kan sammenligne MMA og TMA når det gjelder effektivitet i en reell situasjon.

7845160[/snapback]

 

Nå kan ikke jeg huske å ha sammenlignet TMA sin effektivitet mot MMA sin effektivitet. Please show me where..?

 

Det jeg prøvde å si var at, ja, mange TMA'ere roser sin stilart høyt opp i skyene, men det er ikke bare dem. Har fått inntrykk av at en god del mener at MMA er da shit, og gjør deg istand til å takle alt, men dette er også selvfølgelig en stor overdrivelse. Overdrivelser og skryt skjer i begge leirer, og det var alt jeg ville fram til. Hvordan du da greier å konkludere med at jeg ikke har noen kunnskap på området skjønner jeg ikke helt. Og ja, det er forferdelig generalisering på deg.

 

Men en ting jeg lurer på. Når en sier MMA, tenker en da bare Mixed Martial Arts, som i sporten, eller tenker en også på RBSD systemer ala Krav Maga? For det er ihvertfall de som skal være mest effektive i forhold til selvforsvarssituasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Eneste jeg har argumetert for er at TMA ikke kan sammenlignes med MMA på effektivitet.

 

Krav Maga er ikke MMA. MMA er heller ikke en selvforsvars-sport som Krav Maga. MMA dreier seg hovedsaklig rundt 1on1 fight organisert i en ring.

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Det jeg reagerte på var at du sa at det jeg sa var "minst gjennomtenkte ever", for så å si: "Om du faktisk hadde hatt kunnskap på området ville du skjønt at man ikke kan sammenligne MMA og TMA når det gjelder effektivitet i en reell situasjon." Jeg snakket ikke om effektiviteten til det ene kontra det andre, så skjønner ikke hvorfor du tok det opp.

 

Og jeg vet hva MMA er, bare lurte på om en la Krav Maga inn under det, fordi en del hevder at MMA er så bra selvforsvarsmessig, og kanskje en da tenkte på RBSD-systemer også. Det kan jo også bety Modern Martial Arts.

Lenke til kommentar

Kampsport er morsomt. Samme med kampkunst. Syns jeg.

 

Nå er jo MMA en mix av kampsporter så en kan jo i grunn ikke si at MMA er en egen kampsport. Du har de som er flinke i vrestling som liker seg på bakken. Du har muay thai for stående. I grunn alt mulig som en bruker i ringen for å slå sin motstander. MMA minner meg ikke om martial art i det hele tatt. Men effektivt det er det. Mer effektivt enn mye annet, men langt fra så stilig og morro det ser ut som hos rene martial art utøvere. Hver sin smak.

 

Upp upp and away!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Jeg leste i et kampsport blad tror jeg, er ikke sikkert det er sant da.

Men at Ji jutsu er den mest effektive kampsporten på gata. Den blander jo både slag og spark (karate), kast og låser (judo).

 

Noen meninger om det utsagnet, som jeg tror står i et norsk kampsportblad?

7848102[/snapback]

 

Om de siktet til Brasiliansk Jiu jutsu, så har de til en viss grad rett.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er ikke jujutsu noen slags "grunnsport" av alle kampsporter. Kampsporter og kampsystemer har vokst fram overalt i verden, finnes vel treningsmanualer fra vikingtiden? I antikke Hellas var det jo også kamper ala boksing og sånt, og tviler ganske sterkt på at jujutsu var forløperen til det. Og jujutsu regnes av mange som ikke like effektivt som f.eks Krav Maga, pga lite "intelligent motstand."

 

Göncz: Nå står det jo klart at jujutsuen som omtales i artikkelen inneholder slag og spark, og det gjør ikke BJJ. Det er vel også en av grunnene til at BJJ langtifra er det mest effektive på gata. I en mot en situasjoner, så kan det være det, men ikke som selvforsvar hvis en blir angrepet av flere, våpen, osv.

 

magnus90: Tror det er Bujinkan Budo Taijutsu du tenker på, men stilarten bygger vel på 9 forskjellige ryu (skoler), og ikke 31 :p

Lenke til kommentar
Og som nevnt her er BJJ grappling, d.v.s. bakkekamp... Så hvis man møter en thaiboxer i bakgata om natta, er det fullt mulig at du ikke får deg med han ned i bakken i hele tatt

7852810[/snapback]

 

Skulle jeg vedda på noen der ville jeg nok satsa på BJJ-mannen. Vi så jo det i de tidlige UFC, at det var nesten alltid grappler som vant over striker. Hovedgrunnen til at BJJ ikke er like bra på gata er faren for å ta de ttil bakken hvis motstanderen har venner, og fordi en ikke trener forsvar mot våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...