Gå til innhold

Den store kampsport tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig den er lite effektiv, men jeg tror alikavel den kan være brukbar. Har et norsk kampsportblad, der Capoeira var månedens sport. Jeg har ikke særlig lyst til å møte den utøveren i en mørk gate! ;)

 

Jeg velger ikke kampsport etter hvor "effektiv" den er, får sikkert aldri bruk for den uansett. Det er nå min mening da.

 

God kveld :)

 

Martin

Lenke til kommentar
Jeg har aldri gått på kampsport, ser ingen grunn til det heller. Jeg går på fotball og føler meg farlig nok med knottene mine ;)

 

Hvorfor går alle folka her på kampsport egentlig?

7806809[/snapback]

 

Det er utfordrende og komplekst.. :) Samtidig er det utrolig primitivt og nært "røttene". Det er vel den eneste måten man kan bli "redd" i form av "nå sloss jeg for livet" uten at det er noe farlig i bunn og grunn... Det er, for meg, en måte å utfordre meg selv til å klare nye ting, presse grenser, bryte barrierer... og så er det UTROLIG artig.

Lenke til kommentar

Jeg trener Tenshin Shoden Katori Shinto ryu. Det er ikke en sport men kunst hvor en trener kenjutsu, iai, og flere andre andre stiler. Stav, naginata (helbarde), spyd, kort sverd, kort og lang sammen, og andre ting som jujutsu og ninjutsu, men det er ikke i ordenen før du er langt langt oppe i systemet og du må dra til Japan.

 

Jeg trener ikke denne stilarten fordi jeg vil klare å beskytte meg på byen, men pågrunn av tradisjonen og perfeksjoneringen. Og den store grunnen at jeg er uhordelig interessert i katanaen. Det er ingen sport, bare kata. (ville vært få av oss igjen ellers). Det brukes ikke beskyttelse siden det ikke skal være nødvendig, (kanskje bortsett fra for knærne pga sittingen på dem) og istede for shinai som kendoka bruker i sport delen sin, bruker vi bokken som er en solid trestokk gjerne kurvet som en katana. Det er fire kataer for sverdet til du er i 2dan. De andre vet jeg ikke. Hvorfor er kataer viktige? Du lærer kroppen din å huske det så huet kan beskymre seg om alt annet enn å tenke på hva den skal gjøre neste gang. Som å kjøre bil. Du tenker ikke på å gire, kroppen din gjør det for deg instinktivt. Huet kan tenke på hva den vil ha til middag mens foten kløtsjer. Når du kan kataen perfekt (ikke at det er mulig å kunne det perfekt) så hodet kan glemme katane for så å bruke det du kan i de forskjellige situasjoner. Når du glemmer kataene men gjør kammaer (stillinger) perfekt kan du bruke de når det passer.

 

Det finnes ingen uberkampsport som er bedre enn alle andre. Noen kampsport/kunster har mer av ben enn andre. Noen mer kasting, noen har spesielt å beskytte seg mot våpen osv osv osv. Noen starter å trene kickboxing pga. treninga, og noen fordi dem også vil bruke bena istede for boxing hvor en bare bruker arma. Noen starter på boxing fordi de vil tåle juling. Ikke nødvendigvis fordi de kan være uberbøller, men fordi de vil være mer selvsikre. Som vil kanksje føre til mindre bråk. Noen starter på taek won do fordi de liker den mer akrobatiske treningen. Noen aikido fordi de vil ha gangen til en mester, eller fordi de vil lære seg forsvar mot kniv og sverd. Noen trener kanskje aikido fordi de liker den ikke voldelige kunsten. Alle har forskjellige grunner. Ikke tro at den ene er bedre enn den andre. De er forskjellige alle sammen, og det er en grunn til det.

Lenke til kommentar

Hadde en tulling som begynte i klubben der jeg gikk rett før jeg sluttet. Han var litt for rappkjefa.

 

Han sa helt ærlig til treneren at han begynte kun for å kunne lære seg å banke folk. Treneren likte selvfølgelig ikke det, og sa på en litt humoristisk/alvorlig måte; " Ja, da må du banke meg først". Og fyren svarte: "Truer DU meg, er du morsom? Jeg tar deg lett". Og nei, han tullet ikke, han mente det.

 

Han var der i én uke :fun:

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva du velger så lenge du syns det er gøy. Tipper ulrikft og Göncz har trent eller trener kung fu og taek won do i mange år siden dere kan uttale dere om det.

De som er ute etter å banke folk vil aldri bli flinke i kampsport. De er ikke konsetrert. De som vil banke folk vil ikke komme til å fortsette på kampsport. De har ikke disiplin nok.

 

Vil du lære deg å sloss på gata så oppsøk så mange slosskamper som over hode mulig, men drit i kampsport. For mange regler der.

Lenke til kommentar
De som er ute etter å banke folk vil aldri bli flinke i kampsport. De er ikke konsetrert. De som vil banke folk vil ikke komme til å fortsette på kampsport. De har ikke disiplin nok.

 

Vil du lære deg å sloss på gata så oppsøk så mange slosskamper som over hode mulig, men drit i kampsport. For mange regler der.

7825367[/snapback]

 

De som er ute etter å banke opp folk kan innse at det bare er å drite i. Finnes ikke noe mer udugelig enn folk som ikke har annet å gjøre enn å starte/delta i sånne slåsskamper. Hvis man føler for å slåss, kan man skaffe deg boksepute eller no.

 

Nei, som jeg sa, han som begynte sluttet etter én uke. Tror han innså at det ikke var slik han trodde :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Spiller ingen rolle hva du velger så lenge du syns det er gøy. Tipper ulrikft og Göncz har trent eller trener kung fu og taek won do i mange år siden dere kan uttale dere om det.

De som er ute etter å banke folk vil aldri bli flinke i kampsport. De er ikke konsetrert. De som vil banke folk vil ikke komme til å fortsette på kampsport. De har ikke disiplin nok.

 

Vil du lære deg å sloss på gata så oppsøk så mange slosskamper som over hode mulig, men drit i kampsport. For mange regler der.

7825367[/snapback]

 

Har faktisk trent TMA i mange år, ja.

Lenke til kommentar

Morro snowdog. Siden snowdog poster noen linker til youtube tenkte jeg at jeg skulle gjøre det også.

 

Litt iai

http://www.youtube.com/watch?v=gn8LqVlHnEw

 

Litt naginata kata

http://www.youtube.com/watch?v=tE8TN4Hsf9A

 

Enda litt iai av risuke som soke bruker som stormester.

http://www.youtube.com/watch?v=49S_E3rO-ac

 

Mange flere klipp men det får dere søke selv :w00t:

 

Mente ikke å være spydig i sist post.

Lenke til kommentar
Driver med Shootfighting og har drevet med det i snart 3 år. Før når jeg ikke visste bedre drev jeg med Taekwon-Do.

Helt enig, Taekwon-do kan egentloig ikke klassifiseres som kampsport, det er jo nærmere balett eller dans...

7732102[/snapback]

Jeg ser forskjellen jo, men putt en TMA fyr i buret med en MMA\Shootfighter\eller freefighter, så skal du se...

7736886[/snapback]

En gjennomsnittlig MMA utøver ville slått en gjennomsnittlig TMA utøver på gata.

7737363[/snapback]

Vel, en jeg kjenner er 16 og har 1 dan, og han kjenner visst en på samme alder med 2. dan. Menmen, uansett, TMA egner seg ikke i real life situasjoner. Har sett rundt 20 kamper hvor TMA blir satt opp mot MMA, og TMA`erne har ikke vunnet en gang. Mesteparten har endt opp hardt skadet.

7750380[/snapback]

Men tenk på de stakkarene som begynner på Kung-Fu, Taekwon-Do osv. For å lære seg og sloss da :(

7822222[/snapback]

Nei, de gjør nok ikke det :p

7822715[/snapback]

Tissen min er lengre enn din. Vi skjønner alle at du ikke mestrer Taekwon-do. Den dagen du vokser opp og leser innleggene dine vil du le like mye som jeg gjorde.

 

Og en ting til...

 

Trente selv TMA (Taekwon-Do) i perioden 2002-2003 og skiftet så over til MMA i 2003 fordi jeg ikke følte at TMA hadde noe å gi meg i en slosskamp eller en organisert slosskamp eller league.

Har faktisk trent TMA i mange år, ja.

7826032[/snapback]

BURN!

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Forskjell på TKD og TMA vettu vennen.

 

Ytrer forresten meningene mine som jeg vil. Og meningen min er at jeg ikke mener TMA duger til å lære ekte kamp. For all del, det er flott til å lære balanse, selvbeherskelse og kroppsbeherskelse generlelt, men dette lærer du i MMA også.

Lenke til kommentar
Driver med Shootfighting og har drevet med det i snart 3 år. Før når jeg ikke visste bedre drev jeg med Taekwon-Do.

Helt enig, Taekwon-do kan egentloig ikke klassifiseres som kampsport, det er jo nærmere balett eller dans...

7732102[/snapback]

Jeg ser forskjellen jo, men putt en TMA fyr i buret med en MMA\Shootfighter\eller freefighter, så skal du se...

7736886[/snapback]

En gjennomsnittlig MMA utøver ville slått en gjennomsnittlig TMA utøver på gata.

7737363[/snapback]

Vel, en jeg kjenner er 16 og har 1 dan, og han kjenner visst en på samme alder med 2. dan. Menmen, uansett, TMA egner seg ikke i real life situasjoner. Har sett rundt 20 kamper hvor TMA blir satt opp mot MMA, og TMA`erne har ikke vunnet en gang. Mesteparten har endt opp hardt skadet.

7750380[/snapback]

Men tenk på de stakkarene som begynner på Kung-Fu, Taekwon-Do osv. For å lære seg og sloss da :(

7822222[/snapback]

Nei, de gjør nok ikke det :p

7822715[/snapback]

Tissen min er lengre enn din. Vi skjønner alle at du ikke mestrer Taekwon-do. Den dagen du vokser opp og leser innleggene dine vil du le like mye som jeg gjorde.

 

Og en ting til...

 

Trente selv TMA (Taekwon-Do) i perioden 2002-2003 og skiftet så over til MMA i 2003 fordi jeg ikke følte at TMA hadde noe å gi meg i en slosskamp eller en organisert slosskamp eller league.

Har faktisk trent TMA i mange år, ja.

7826032[/snapback]

BURN!

7833010[/snapback]

 

Hva med meg som har trent TKD i relativt mange år, har flere nm-medaljer i mønster og sparring og LIKEVEL synes det suger eselballe? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...