Gjakmarrja Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Let's all be friends Forresten vanlig at politiet setter ned 2-3 km/t hvis farten er litt over div grenser 6533490[/snapback] Jeg hadde en politibil bak meg da jeg passerte fra 60 inn i 40 sone, men tror egentlig ikke den ble så begeistra for at jeg holdt 40. Sånn *Gjør-som-alle-andre-å-ligg-10-over* :!: For den lå heeeeelt oppi ræva på meg, uten blålys folkens for de som ikke tok den. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Hvis det er 80 grense, skal man da trekke fra 10% som da blir 88, kan man da ligge lovlig i 88 km/t?? Jeg har ikke lappen, jeg startet og øvelsekjøre for noen mnd siden.. men ligger alltid i 88 km7t i 80 sona, og 110 i 100 sona osv... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Hvis det er 80 grense, skal man da trekke fra 10% som da blir 88, kan man da ligge lovlig i 88 km/t?? Jeg har ikke lappen, jeg startet og øvelsekjøre for noen mnd siden.. men ligger alltid i 88 km7t i 80 sona, og 110 i 100 sona osv... 6534962[/snapback] Du kan ikke lovlig ligge i 88 km/t i 80-sonen, 110 km/t i 100-sonen osv, men det er tvilsomt om politiet velger å reagere på en såpass liten fartsovertredelse. Utsyret politiet bruker for å måle bilisters hastighet trekker fra 3 km/t og så har du jo speedometeret i bilen din som gjerne viser 5 km/t for mye. Når UP i tillegg velger å se bort fra de minste overtredelsene, så har man jo litt å gå på før onkel blå gir deg en smekk på pungen. Lykke til med øvelseskjøring og lappen! Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Bare sånn "for the record": Grensen for å miste lappen i 60 sonen, er faktisk 86km/t. Det betyr at du faktisk kan bli målt til 85.99 km/t uten at lappen ryker. Å bli målt til 86 i 60-sonen må vel være det kjipeste.. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Hvis det er 80 grense, skal man da trekke fra 10% som da blir 88, kan man da ligge lovlig i 88 km/t?? Jeg har ikke lappen, jeg startet og øvelsekjøre for noen mnd siden.. men ligger alltid i 88 km7t i 80 sona, og 110 i 100 sona osv... 6534962[/snapback] Du kan ikke lovlig ligge i 88 km/t i 80-sonen, 110 km/t i 100-sonen osv, men det er tvilsomt om politiet velger å reagere på en såpass liten fartsovertredelse. Utsyret politiet bruker for å måle bilisters hastighet trekker fra 3 km/t og så har du jo speedometeret i bilen din som gjerne viser 5 km/t for mye. Når UP i tillegg velger å se bort fra de minste overtredelsene, så har man jo litt å gå på før onkel blå gir deg en smekk på pungen. Lykke til med øvelseskjøring og lappen! 6535204[/snapback] Okey.. Hørt dette av fattern og en kompis som tok lappen for noen år siden.. og kjørelærer sa at han kunne fint ligge 10 % over fartsgrensa.. Men uansett, når jeg er ute og kjører, ligger jeg 10 % over fartsgrensa.. og jeg er den eneste som ligger i den hastigheten på motorveien feks.. Hvis ikke besteforeldre er ute på søndagstur da.. Ellers drar alle forbi meg.. Så er ikke mange som følger fartsgrenser.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Det er ikkje lov å kjøre i ein høgare fart enn det grensa er satt til, men under ein fartskontroll vil dei ofte ikkje bry seg med folk som kjører 5km\t for fort, men heller konsentrere seg om dei over 10. Ein eg kjenner vart tatt for 10 km\t over grensa for ikkje lenge sidan. Ein ting eg har lurt på, ved kva fart blir du tatt i fotoboks? Vil tru dei ikkje knipser alt over f.eks. 80km\t? Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Det er ikkje lov å kjøre i ein høgare fart enn det grensa er satt til, men under ein fartskontroll vil dei ofte ikkje bry seg med folk som kjører 5km\t for fort, men heller konsentrere seg om dei over 10. Ein eg kjenner vart tatt for 10 km\t over grensa for ikkje lenge sidan. Ein ting eg har lurt på, ved kva fart blir du tatt i fotoboks? Vil tru dei ikkje knipser alt over f.eks. 80km\t? 6537618[/snapback] Fra Vinterbro og innover mot Oslo er det 70 km/t forbi boksen.. jeg har kjørt i 75-76 km/t og fattern i 80 der.. Men dette er jo noen mnd siden.. har ikke fått noe i posten enna.. Men er det ikke mange av de fotoboksene som ikke er i stand da?? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Ikkje alle boksane rundt i landet er i bruk nei, nokre er vel ikkje i bruk, nokre falske. I området mitt er det 6 stykk eg kjenner til, greit å vite om eg kan ligge i 85-90 der. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Ikkje alle boksane rundt i landet er i bruk nei, nokre er vel ikkje i bruk, nokre falske. I området mitt er det 6 stykk eg kjenner til, greit å vite om eg kan ligge i 85-90 der. 6537644[/snapback] Tja, jeg har ofte kjørt forbi bokser når jeg har lagt 5 km/t over uten at noe har skjedd, mer enn det tar jeg ikke sjansen på. Tror du må ca 10% over grensa før de tar bilde. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Ikkje alle boksane rundt i landet er i bruk nei, nokre er vel ikkje i bruk, nokre falske. I området mitt er det 6 stykk eg kjenner til, greit å vite om eg kan ligge i 85-90 der. 6537644[/snapback] Tja, jeg har ofte kjørt forbi bokser når jeg har lagt 5 km/t over uten at noe har skjedd, mer enn det tar jeg ikke sjansen på. Tror du må ca 10% over grensa før de tar bilde. 6537667[/snapback] Tror du må ca 10 % over grensa før de tar bilde?? Funker dem, så tar dem bilde av de som ligger 10 % over og under? Hvis dere ikke gidder og senke farten på bilen forbi en fotoboks, kjøp sånn spray du kan spraye på skiltet, så når blitzen kommer så ser man ikke bokstavene og talla på skiltet... eller prøv og spray på sånn på selve fotoboksen på de to "rutene" Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Tror du må ca 10 % over grensa før de tar bilde?? Funker dem, så tar dem bilde av de som ligger 10 % over og under? H 6537921[/snapback] 10% under ! ! ! Morsom du eller?? Det skulle tatt seg ut, at en hel kø som ligger under fartsgrensen ble knipset for å ligge under fartsgrensen... Lenke til kommentar
conspiracy Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Ikkje alle boksane rundt i landet er i bruk nei, nokre er vel ikkje i bruk, nokre falske. I området mitt er det 6 stykk eg kjenner til, greit å vite om eg kan ligge i 85-90 der. 6537644[/snapback] Tja, jeg har ofte kjørt forbi bokser når jeg har lagt 5 km/t over uten at noe har skjedd, mer enn det tar jeg ikke sjansen på. Tror du må ca 10% over grensa før de tar bilde. 6537667[/snapback] Boksene fungerer nok skal du se, det er bare at det ikke er kamera til alle, dvs, de flytter rundt på kameraene, mener de sa det var 1 kamera fordelt på 5-6 bokser. Også er det som oftest når det er mye trafikk de er aktivert. Vi går en mørk tid i møte når alle fotobokser for oppgradert til digitalt "tråløst" kamera, da får de muligheten til å ta bilder av alle hele døgnet, og måle gjennomsnitt fart mellom 2 bokser mm. lenge leve staten som vil tjene masse penger på at de har en ræva fartgrensepolitikk (for ikke glemme gir F i å fikse veier) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Før de får gjennomsnitsmåling må datatilsynet vende tommelen opp, noe de ikke har planer om i første omgfang. Skal data lagres av alle bilistene mellom flere fotobokser kalles det overvåkning og ikke hastighetskontroll. Tilogmed bomringen har seks timers uofisiell gratisperiode fordi de får maks lov til å knipse bilder 18 timer i døgnet. Om noen har mere håndfaste bevis for sistnevnte så kom gjerne med det da dette er ting jeg har hørt og ikke lest. Endret 23. juli 2006 av perpyro Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Tok en tlf til betjenten som stoppet meg, og ringte til juristen hos politiet. Siden jeg hadde oppført meg, lagt meg flat og ikke har noen andre bøter eller lignende fikk jeg lappen tilbake og bot på 6500. Så dette var gode nyheter! Takk for hjelpen uansett 6524402[/snapback] såpass ja... jeg ble tatt i 80sone på E18 vei mot tusenfryd fra Holmlia. Dem målte at jeg kjørte i 101km/t. fikk bot på 4900kr. og 2prikk self. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 überGoliath: Følg nettiketten du har linket til i signaturen, å legge på en smily på slutten gjør ikke hele teksten hyggelig Den første linjen var egentlig ikke ment som noe hyggelig innlegg men en pekefinger mot råkjørere. Sinnsykt mange som blir drept i trafikken og det er helt uakseptabelt å kjøre 86km/t (!) i en 60km/t-sone. Det finnes ingen unnskyldning for å gjøre dette. Derfor var innlegget særdeles kvass. Det er fint at trådstarteren la seg flat og innrømmet sin feil ovenfor politiet. Jeg håper inderlig at trådstarteren lærte seg en lekse og vil heretter følge grensene. 6525791[/snapback] Det er hyggelig å se at du kan så mye om trafikkulykker. I motsettning til hva staten, statensvegvesen og politiet tror så synker faktisk antall ulykker hvis man øker farten på en strekkning. Det finnes mer enn nok undersøkelser å ta av her (blant annet finnes det ørten undersøkelser i USA i forbindelse med økningen i 95), og i Norge kan man f.eks skilte til slikt resultat på E6 i østfold hvor man gikk fra 90 til 100. Uannsett, poenget er at fart dreper ikke. Du kan vri og vende så mye du vil på det, men faktum er at det er ingen sammenheng mellom fart og antall drepte. Det finnes en undersøkelse gjort i Canada som konstanterte at de som holdt 10-15km/h over gjennomsnittsfarten på motorvegen (merk at gjennomsnittsfarten i seg selv som oftest ligger over fartsgrensen!) hadde mindre sjanse for å ende opp i en ulykke kontra de som holdt gjennomsnittet. De som holdt mindre fart enn gjennomsnittet hadde betydelig høyere sjanse for å ende opp i en ulykke. I bunn og grunn er faktisk sneglene i trafikken en større trussel enn de som kjører for fort. Undersøkelsen konstanterer forøvrig at 2/3-del av førerer som dør i ulykker som skyldes fart av påvirket av alkohol og/eller narkotika over 2/3-deler av alle ulykker som skyldes fart, skyldes at man har kjørt for fort i forhold til forholdene og farten var alikevel under fartsgrensen Bare 2-5% av de drepte skyldes hovedsakelig fart Dette er riktignok som sagt en canadisk undersøkelse (foretatt i British Columbia), men jeg har god tro på at dette også til en viss grad gjelder Norge. Samme undersøkesle viser forøvrig at det er flere ulykker i lav fart enn i høy. Dessverre finner jeg ingen statistikk over hvilke hastigheter de involverte har i trafikkulykker i Norge, men jeg vil ikke være overrasket om det også finnes lignende tendenser i Norge. Det jeg skal frem til her er at fart ikke dreper slik alt for mange tror. Det finnes andre langt mer farlige ting man kan gjøre. Trøtthet, snakking i mobilen og alkohol/narkotika er etter min mening mye, mye mer farlig enn å kjøre for fort. Så hvis du skal rette en moralsk pekefinger mot noen så foreslår jeg at du gjør deg selv en tjeneste og rett den mot de som fyllekjører. Der har du nemlig en ordentlig årsak. Fart er bare et skalkeskjul for alle de andre grunnene. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Men så lenge folk vil kjøre når de er trøtt og prate i mobiltelefon er det vel likegreit å ikke ha så høye fartsgrenser? Men skal pent innrømme at den 4-felts motorvegen jeg benyttet meg av i dag, glatt kunne hatt 100 i grense uten at hadde gjort det til en farligere strekning. Dessuten holder flertallet 90-100 uansett, poenget er heller at de som ikke holder 90-100 utgjør en fare for de som gjør det. Selvfølgelig, kan du si at det er omvendt. Noe som forsovidt er riktig, poenget er vel at så lenge alle holder lik fartsgrense så burde det går jævlig bra. Når det er skille mellom veibanene, så front mot front ikke er aktuelt burde 100km/t bli aktuelt syns nå jeg. Kanskje ikke alle har nerver til å ligge i 100. Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Hvis man ligger i 80 km/t i en 80 sone, blir man daff, kjeder seg og begynner å finne på andre ting som mobil, musikkanlegg og (sminke?). Hvis du derimot ligger i 120-og opp. Gjør du ikke stor annet en å kjøre. Derfor velger jeg å tro på det Ernie skriver. Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Uannsett, poenget er at fart dreper ikke. Du kan vri og vende så mye du vil på det, men faktum er at det er ingen sammenheng mellom fart og antall drepte.Stemmer. Det er bråstoppen som dreper, ikke farten Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Men så lenge folk vil kjøre når de er trøtt og prate i mobiltelefon er det vel likegreit å ikke ha så høye fartsgrenser?6709651[/snapback] Folk skal ikke være trøtte når de kjører bil. Prating med mobil i bilen er desverre lov idag, men burde egentlig vært forbudt siden det er livsfarlig (de som har sett Mythbusters når de testet ut det kontra det å være lovlig full veit det). Uannsett, laverer fart løser ikke det. Det er samme om du ligger i 60 eller 100. Du blir like lett forstyrret og mister like fort kontrollen over bilen Men skal pent innrømme at den 4-felts motorvegen jeg benyttet meg av i dag, glatt kunne hatt 100 i grense uten at hadde gjort det til en farligere strekning. Dessuten holder flertallet 90-100 uansett, poenget er heller at de som ikke holder 90-100 utgjør en fare for de som gjør det. 6709651[/snapback] Korrekt, og hvis flertallet holder 90-100 vil de som ikke holder det være mest utsatt for ulykke.Selvfølgelig, kan du si at det er omvendt. Noe som forsovidt er riktig, poenget er vel at så lenge alle holder lik fartsgrense så burde det går jævlig bra. Når det er skille mellom veibanene, så front mot front ikke er aktuelt burde 100km/t bli aktuelt syns nå jeg. Kanskje ikke alle har nerver til å ligge i 100. 6709651[/snapback] At man ikke har nerver til å kjøre i 100 vitner bare om at de ikke er kapabel til å kjøre bil. Selvsagt, 100 er fort, men mange land har jo fartsgrenser på 110, 120, 130 og 140 uten at det ser ut til å være et problem. Dessverre så følger ikke Norge etter, noe jeg synes er synd. Her i Norge er det liksom snakk om man skulle sette 90 eller 100 på den nye E18 sør for Oslo i sin tid (tror det var i Drammens-område). Vegen, derimot, var bygget for full trafikk i 120 Endret 20. august 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Det er hyggelig å se at du kan så mye om trafikkulykker. I motsettning til hva staten, statensvegvesen og politiet tror så synker faktisk antall ulykker hvis man øker farten på en strekkning. *blablablasnip* Fart er bare et skalkeskjul for alle de andre grunnene. 6709357[/snapback] Herlighet. Når man snakker om å "øke farten på en strekning", mener man med dette å øke fartsgrensen, ikke at en person bryter den. Det er fordelaktig at alle kjører med så lik hastighet som mulig, det er bl.a. derfor det slås ned på fartsovertredelser. Selvsagt er det også farlig at folk kjører for sakte. Disse burde kanskje fått enda større bot. Vi kan ikke trekke amerikansk forskning inn i dette heller, siden veistrukturen er helt annerledes der borte. Det jeg skal frem til her er at fart ikke dreper slik alt for mange tror. Selvfølgelig dreper fart. Det jeg tror du mener er at fart ikke er farlig i så høy grad som man skulle tro av bøtesatsene. Man blir da vitterlig bøtelagt for de andre tingene du nevnte også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå