Ueland Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Unyttig vitenskap: Kan man gå på vaniljesaus, og i så tilfelle, hvordan er det mulig? Altså, hvis man fyller opp for eksempel et basseng med vanlijesaus, kan man da gå oppå det? Hvis så; Hvordan i huleste er det mulig? Dagens nøtt fra Ueland Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det kommer vel an på hva du veier. Lenke til kommentar
roht Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det går med sennep eller majones iallefall, såg det på eit tv-program. Veit ikkje om det går med vanilje då men... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Unyttig vitenskap: Kan man gå på vaniljesaus, og i så tilfelle, hvordan er det mulig? Altså, hvis man fyller opp for eksempel et basseng med vanlijesaus, kan man da gå oppå det? Hvis så; Hvordan i huleste er det mulig? Dagens nøtt fra Ueland 6507375[/snapback] Hvis jesus gikk på vannet, så kan du gå på vaniljesaus. Men min egen mening er nei, da vaniljesaus er logisk nok: for tynn! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Legger litt tekst i spoiler her "Custard thickened with starch is a non-Newtonian fluid which in short means that if impacted with sufficient force it behaves more like a solid than a liquid, as a consequence, as was dramatically demonstrated on Sky Television's Brainiac: Science Abuse programme, it is possible for a full-grown adult to walk across a swimming pool filled with custard, without sinking." Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) men custard...er ikke det sennep ? og "Custard thickened with starch" ..det er altså ikke helt vanlig sennep(hvis det er sennep). men igjen..jeg aner ikke hva starch er, og er usikker på custard. Endret 17. juli 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Ble litt usikker selv, uansett stoff virker det jo heller veldig sykt, men mater jeg custard til en online translator får jeg vanliljesaus http://www.freedict.com/onldict/nor.html Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Det er bare en måte å finne det ut på. Prøv! Lenke til kommentar
Seebastian Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Mustard er sennep, custard er vaniljesaus. Og ja, det virker, brainiac har testa det. Og til de som prøver det (som faktisk har råd), ikke stå stille å la deg synke neddi, du kommer deg ikke opp igjen Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Ifølge ordboka mi, er custard, som sagt, blant annet vaniljesaus, og starch stivelse. Lenke til kommentar
PT Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Non_Newtonian_fluid Man kan visst gå på blod også, siden det også er en non-Newtonian fluid Litt mer makabert kanskje Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Vann også da, om man løper fort nok... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Mustard er sennep, custard er vaniljesaus. Og ja, det virker, brainiac har testa det. Og til de som prøver det (som faktisk har råd), ikke stå stille å la deg synke neddi, du kommer deg ikke opp igjen 6507801[/snapback] mere vaniljekrem? den er sykt god Endret 18. juli 2006 av Henrik2k Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Vann også da, om man løper fort nok... 6513095[/snapback] Kanskje om en legger til cornstarch(maismel?), hadde vert morro og lekt jesus Hvor mye koster store kvanta av vanilie saus da? Litt kipt jeg blir kvlam av det da. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Dette er ikke så veldig vanskelig å teste; stikk på rema/kiwi elns og kjøp 4-5 liter piano vaniljesaus, hell alt i en bøtte, og prøv å slå ned i sausen med knyttet hånd (det må være et visst antall cm dybde minimum for at det skal funke). Vi testet dette i fysikken på skolen i sin tid, og du klarer ikke å treffe bunnen av bøtte med å slå hardt, men hvis du dytter sakte nedover går det fint. Lenke til kommentar
PT Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) cornstarch(maismel?)Maisstivelse tror jeg. EDIT: starch betyr stivelse, men cornstarch (i følge clue) betyr maismel. Endret 19. juli 2006 av PT Lenke til kommentar
chapelle Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Så på Brainiac her forleden dag. Et program som går på Discovery for de som ikke har sett på det. Der tok de opp denne myten og fyllte et helt baseng med "custard". Direkte oversatt til vaniljepudding. Det gikk helt fin så lenge man gikk fort over. Men dersom man stoppet opp så begynte man straks å synke. Her er forresten en link til programmet: SkyOne. For å lese hva andre seere syntes om eksprimentet, klikk på forum og søk så på "custard". Det er mulig å gå på vaniljepudding ettersom dette er et "stoff" som kan opptre i både flytende og fast form. Husker ikke helt hva slike stoffer kalles, men anyway! Et typiskt brukt eksempel på slike stoffer er tannkrem. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Vann også da, om man løper fort nok... 6513095[/snapback] Jesus har gjort det, så det er fullt mulig! Hadde jeg nå bare funnet en video av den gangen Jesus gikk på vannet så...fant den dessverre ikke på youtube. Men litt mer seriøst... Vaniljesaus? Hmm..det har jeg aldri tenkt på, og kan egentlig ikke forestille meg at det skal være mulig. Hadde dog vært artig å prøvd, men har nok ingen planer om å bruke alle pengene mine på så mye vaniljesaus. Om man fyllte et basseng med vaniljesaus, kanskje man kunne fylle på med jordbær i tillegg? Jordbærpoolparty anyone? Lenke til kommentar
Pazman Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Jeg tror vi har avslørt Jesus' triks. Han dro på forhånd fram og helte stivelse i vannet, den luringen. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Om man fyllte et basseng med vaniljesaus, kanskje man kunne fylle på med jordbær i tillegg? Jordbærpoolparty anyone? 6525033[/snapback] Jordbærene ville synke, og alle som sank ned for å hente jordbær ville ha ganske mye trøbbel med å komme seg opp igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå