Dragonheart Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Hva i all verden mener folk med at Morrowind er bedre enn Oblivion? Jeg kjøpte Morrowind for et par dager siden og satte meg ned full av forventning.. Så ble jeg skuffa. Og kjæresten min satt og lo seg ihjel. Animasjonene? Når folk går og løper ser de ut som høns! Greit, det er bra historie og musikk. Men grafikken er absolutt ikke bra. Vel ok, det finnes mods.. Men det er ikke stemmer i samtalene (unntatt når jeg bare går forbi dem) og tungt å lese. Jeg bare tok inn Oblivion cd`n og spilte det istedenfor. Hva syntes dere om Morrowind? Og manualen er på cd platen og ikke i coveret. Wtf? Ps. Går det ann å fasttravel i Morrowind? Endret 17. juli 2006 av Dragonheart Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) De som sier at Morrowind er bedre enn Oblivion snakker om historien. At grafikken ikke er bedre burde man jo forstå på ett så gammelt spill Se forbi grafikken du, så har du ett knallspill som gir det mye, mye mer enn Oblivion ifølge de fleste. edit: ang. manualen: du kjøpte ikke en slik billig utgave til 149kr eller så vel? de kutter jo på utgiftene max på slike utgaver så det er ikke merkelig at manualen ligger som pdf... Endret 17. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Soth Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Du feiler så hardt. For det første. Morrowind er en del år eldre enn Oblivion. Grafikken var knallbra når den ble utgitt. Så ikke start spillet å forvent grafikk som måler seg med dagens standard. Selvom jeg selv synes Morrowind grafikken er rimelig god fortsatt. For det andre. Når du bedømmer et spill går du ikke etter grafikken, som du så tydelig gjør. For det tredje. Morrowind er veldig annerledes enn Oblivion på mange punkter. Oblivion ligger langt over Morrowind når det gjelder grafikk, AI, combat etc. Tekniske aspekter altså. Morrowind utstråler seg med en unik stemning og atmosfære, og ikke minst arkitekturen og historien. Der Oblivion ligger mer på linje med et generisk rollespill vi alle har sett før. Med unntak av friheten du har i spillet. Endret 17. juli 2006 av Soth Lenke til kommentar
Dragonheart Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Til MrLee: Ja jeg kjøpte den billige utgaven. Rart de selger et så populært spill til 149 kr og i tillegg ha med Bloodmoon og Tribunal i pakken, og TES Construction Set.. Til Soth: Jeg har ikke spilt det så lenge, så jeg har vel ikke så mye å si. Men så absolutt, grafikken er mye bedre enn mange andre spill! Naturen er kjempefin! Det er helt sikkert. Men menneskene er ikke like bra. Derfor lasta jeg ned mods og har fokusert på selve spillet og ikke grafikken! Det eneste som jeg syntes er dumt er hvordan folk beveger seg, ansiktene deres og at "journalen" din og inventory er litt mer komplisert enn Oblivion. Men til å være et eldre spill så syntes jeg naturen (spesielt himmelen) var helt utrolig bra. Har noen spørsmål angående Morrowind, håper noen kan svare meg på disse. 1) Går det ann å Fasttravel i Morrowind? 2) Hva gjør du egentlig som Vakt? Passer bare på? Og finner ikke generalen jeg må snakke med for å joine imperial legion. Hvilken by? Hvilket hus? 3) Kan man gifte seg? Det finnes disse modsene som "Partners" av Cutthroat o.l. Men uten mods, går det likevel ann å ha en elsker? 4) Hva er nytt ved Tribunal og Bloodmoon? (Har ikke manualen som sagt så blir vanskelig å finne ut.) Tusen takk for alle svar! Endret 18. juli 2006 av Dragonheart Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Har noen spørsmål om Morrowind, håper noen kan svare meg på disse. 1) Går det ann å Fasttravel i Morrowind? 4) Hva er nytt ved Tribunal og Bloodmoon? (Har ikke manualen som sagt så blir vanskelig å finne ut.) Tusen takk for alle svar! 6512575[/snapback] 1. nei, men det finnes transportmidler som koster. 4. I Tribunal for man en ny øy og i Bloodmoon for man en ny by (eller så var det omvendt) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Til MrLee: Ja jeg kjøpte den billige utgaven. Rart de selger et så populært spill til 149 kr og i tillegg ha med Bloodmoon og Tribunal i pakken, og TES Construction Set.. Er ikke så merkelig det med tanke på at spillet er 4 år gammelt. Det store markedet for spillet er dermed forbi og spillet blir relegert til "classic" release som er billig for å selge i det heletatt... Man får ikke solgt 4 år gamle spill for fullpris... Lenke til kommentar
Dragonheart Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Ok. Takk for svar begge to.. Men en ting til. Hvor finner man disse transportmidlene? Jeg er n00b i morrowind.. Lenke til kommentar
Soth Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Du har to type transportmidler: Båter og såkalte Silt Striders. Silt Striders er store insekt skapninger, altså ikke vanskelig å unngå hvis det er en i byen. Du bruker transportmidlene ved å snakke med NPC'en som står ved siden av båten eller Silt Strideren. For å svare på spørsmålet ditt, kan jeg si at du finner som regel en Silt Strider eller en båt i de fleste byene. Som sagt ikke vanskelig å unngå dem, hvis du vet hva du ser etter. Begge expansion packene er et must, kan jeg vel si. Endret 18. juli 2006 av Soth Lenke til kommentar
Dragonheart Skrevet 18. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2006 Du har to type transportmidler: Båter og såkalte Silt Striders. Silt Striders er store insekt skapninger, altså ikke vanskelig å unngå hvis det er en i byen. Du bruker transportmidlene ved å snakke med NPC'en som står ved siden av båten eller Silt Strideren. For å svare på spørsmålet ditt, kan jeg si at du finner som regel en Silt Strider eller en båt i de fleste byene. Som sagt ikke vanskelig å unngå dem, hvis du vet hva du ser etter. Begge expansion packene er et must, kan jeg vel si. 6512660[/snapback] Tusen takk! Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) 2) Hva gjør du egentlig som Vakt? Passer bare på? Og finner ikke generalen jeg må snakke med for å joine imperial legion. Hvilken by? Hvilket hus? 3) Kan man gifte seg? Det finnes disse modsene som "Partners" av Cutthroat o.l. Men uten mods, går det likevel ann å ha en elsker? 4) Hva er nytt ved Tribunal og Bloodmoon? (Har ikke manualen som sagt så blir vanskelig å finne ut.) Tusen takk for alle svar! 6512575[/snapback] 2) Hva mener du med vakt? 3) Nei, du kan ikke gifte deg uten mods. Det nærmeste du kommer en elsker, er Desele's House of Earthly Delights i Suran. 4) Tribunal legger til en ny by. Du får et oppdrag som leder deg dertil etter du har blitt angrepet av en assassin for første gang. Bloodmoon legger til en ny øy, og oppdraget starter allerede når du snakker med noen (hvem som helst) om Solstheim. Noen viktige ting å merke seg: Installerer du begge oppgraderingene (hvorfor gjøre noe annet?), må Tribunal installeres før Bloodmoon. Før du begynner på mainquesten i Tribunal bør du ha kommet litt opp i level (rundt 15 er vel anbefalt), mens for Bloodmoon-mainquesten bør du ligge litt over det igjen. Ellers anbefaler jeg deg å ta en titt på Nybegynnerguiden for Morrowind og Must-have mods - nytt liv i Morrowind!. Endret 18. juli 2006 av MiSP Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Mange som ikke liker Oblivion fordi når de gikk tilbake til Morrowind så innså de at det var dårlig. Oblivion ødela all spilleglede med Morrowind. Lenke til kommentar
santaclaw Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er også mulighet for og reise fra en magi guild til en annen. Veit ikke om man er nødt til og være medlem. Har Bare spilt Oblivion i 5 min så kan ikke si hvilket spill som er best. Men etter min meining er Morrowind et av de beste spillene som er laget. I Bloodmoon kan man også bli varulv viss jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Mange som ikke liker Oblivion fordi når de gikk tilbake til Morrowind så innså de at det var dårlig. Oblivion ødela all spilleglede med Morrowind. Min opplevelse var stikk motsatt. Jeg ble litt smålig skuffet av Oblivion, og gikk tilbake til Morrowind etter en 40 timers spilletid. Har noen spørsmål om Morrowind, håper noen kan svare meg på disse. 1) Går det ann å Fasttravel i Morrowind? Nei, det er nok ikke mulig, men du har allikevel et mangfoldig utvalg av måter å forflytte deg på. Det er noe av det som gjør at jeg elsker Morrowind av hele mitt hjerte, man har friheten til å velge samtidig som realismen og mangfoldet er bevart. Man kan ikke bare trykke på en knapp, man må ofre noe for å få noe igjen. Men over til transport. Det mange måter å forflytte seg på i Morrowind, noen er allerede nevnt, slik som silt striders og båter, mens noen ikke har blitt nevnt enda, slik som transport via mages guild, eller via Propylon Chambers. For å komme seg fra by til by, vil det mest sannsynlig være raskest å bruke båt, eller Silt Strider. Disse transportmidlene koster penger, men det er relativt billig, og du kan komme ganske langt uten å bli helt blakk. Merk at disse to transportmidlene ikke dekker hele Vvardenfell, derfor kan det være nødvendig å bytte transportmiddel, eller ta beina fatt dersom du skal en plass som avviker fra reiserutene. Båter fungerer på samme måte, men merk at den som går mellom Vos og Sadrith Mora kun går en vei, altså må du innom Dagon Fel og tilbake med båt, eller ta en kort spasertur fra Tel Mora for å komme tilbake til Vos dersom du tok båten til Sadrith Mora. I Vivec er det også et eget båtsystem med gondoler, som transporterer deg innad i byen. I tilleg til dette har Mage`s Guild et tilbud som lar deg reise mellom guildene, men dette krever etter hva jeg husker, et medlemskap i Mage`s Guild. Skulle du befinne deg i villmarken, kan det hende du treffer på et gammelt Chimer Stronghold. Inne i disse finner du et Propylon Chamber, som fungerer som en portal til andre Chambers, spredt rundt om på Vvardenfell. For å kunne bruke disse trenger du et riktig Propylon Index. Disse finnes gjemt rundt om i Vvardenfell, men dersom du ikke ønsker å lete kan du laste ned en offisiell plugin som heter Master Index Plugin, som gir en quest der du får vite hvor de ligger. Du får også tilgang til en Master Index i slutten av questen, som gjør at du kan transporteres til Caldera Mages Guild fra et hvilket som helst av de 10 Propylon Chamberne som finnes. Men transportmulighetene slutter ikke her. Du kan kjøpe, stjele, eller finne såkalte Intervention Scrolls. Disse transporterer deg umiddelbart til det nærmeste Imperial Cult Shrine eller Tribunal Temple. Divine Intervention og Almsivi Intervention scrolls er perfekt for krigere som ikke fokuserer på magi, eller ikke har tatt seg tid eller råd til å enchante disse inn i noen items. Mark og Recall er noe jeg brukte flittig da jeg spilte Morrowind. De fungerer slik at man setter et "Mark" der man vil returnere, og så bruker man Recall for å teleportere til bake. Perfekt når du er overlesset med skatter langt ute i ingenmannsland, og bare vil hjem til huset ditt for å reparere rustningen, og ta et glass mjød. Forutenom dette kan man alltids gå, løpe, hoppe, eller fly. Den siste er jo utrolig spennende, og fungerer med at man har en scroll, gjenstand, eller evne, som tillater bruk av Levitate. Deretter kan man enkelt og greit ta seg en spasertur gjennom skyene, helt til effekten begynner å avta.. Jeg legger også med et par kart som sikkert kan komme godt med, sett at du kjøpte billigutgaven som ikke har verken manual eller kart i papir-form. Lenke til kommentar
Soth Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Synd med kartet til Oblivion, det var så utrolig lite detaljert og så direkte kjedelig ut. Kartene til Morrowind kan nesten brukes som dekorasjon til et rom. Lenke til kommentar
santaclaw Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Synd med kartet til Oblivion, det var så utrolig lite detaljert og så direkte kjedelig ut. Kartene til Morrowind kan nesten brukes som dekorasjon til et rom. 6513481[/snapback] Hadde mitt kart hengt opp ved siden av dataen i den tiden jeg spillte Morrowind. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Har noen spørsmål om Morrowind, håper noen kan svare meg på disse. 1) Går det ann å Fasttravel i Morrowind? 4) Hva er nytt ved Tribunal og Bloodmoon? (Har ikke manualen som sagt så blir vanskelig å finne ut.) Tusen takk for alle svar! 6512575[/snapback] 1. nei, men det finnes transportmidler som koster. 4. I Tribunal for man en ny øy og i Bloodmoon for man en ny by (eller så var det omvendt) 6512610[/snapback] er det omvendt ja. Tribunal: ny by Bloodmoon: ny øy Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Synd med kartet til Oblivion, det var så utrolig lite detaljert og så direkte kjedelig ut. Kartene til Morrowind kan nesten brukes som dekorasjon til et rom. 6513481[/snapback] Jeg er enig i at det er mye mindre detaljert, noe som jo for så vidt er synd, men så er jo også landområdet betydelig mindre enn Vvardenfell. Jeg må allikevel si at jeg synes det er minst like dekorativt som de andre kartene, og det gir en flott kontrast når det henger side om side med kartet over Vvardenfell. Selv er jeg ikke så glad i kartet over Mournhold, men det har kanskje noe med at jeg verdsetter frihet, noe som Mournhold ikke er et sterkt symbol på. Angående dekorasjon, er jeg helt enig. Kartet over Vvardenfell henger på sin faste plass enda, selv om det drøyer lenger og lenger for hver gang jeg unner meg en kort visitt tilbake til eventyret på Vvardenfell.. Lenke til kommentar
DP Rusher Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Jeg er enig i at det er mye mindre detaljert, noe som jo for så vidt er synd, men så er jo også landområdet betydelig mindre enn Vvardenfell. Landområdet i Oblivion er faktisk 1,5 ganger så stort som i Morrowind, og det inkluderer de svære vannområdene som omringer øyen. Når det gjelder den lave detaljgraden i kartet til Oblivion, så er jo det gjort med vilje for å unngå spoilere, noe jeg forsåvidt synes er greit. Er jo meningsløst at områdene du ikke har utforsket ennå er svart på ingame kartet, når du sitter med et detaljert kart foran deg i godstolen. Lenke til kommentar
Soth Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 (endret) Joda, men det er faktisk det som var noe av morroa - å bruke kartet. Endret 19. juli 2006 av Soth Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Landområdet i Oblivion er faktisk 1,5 ganger så stort som i Morrowind, og det inkluderer de svære vannområdene som omringer øyen. Når det gjelder den lave detaljgraden i kartet til Oblivion, så er jo det gjort med vilje for å unngå spoilere, noe jeg forsåvidt synes er greit. Er jo meningsløst at områdene du ikke har utforsket ennå er svart på ingame kartet, når du sitter med et detaljert kart foran deg i godstolen. 6516741[/snapback] Uff, jeg har jo lest betydelig feil. Jeg var sikker på vi diskuterte Bloodmoon kartet, og ikke Oblivion kartet, noe som gjør hele mitt overstående innlegg rettet mot feil kart. Oblivion kartet derimot er jo enda mindre detaljert, der finner man jo kun de store byene, noen elver og vann, og et par fjellkjeder, samt veistrekninger og navn på landområder. Det er allikevel ikke det som er problemet mitt, jeg synes faktisk det enkle kartet står godt ilag med den enkle stilen til Oblivion. Kartet over Cyrodiil er lite detaljert, og mangler farger, i motsetning til kartet over Vvardenfell. Hva man foretrekker blir jo opp til hver enkelt, men selv har jeg ikke kartet til Oblivion hengende på veggen, fordi jeg finner det ubrukelig, og lite dekorativt. Nå er ikke alle byer nevnt på kartet over Vvardenfell, men kun de store og kjente, noe som også gjelder for ruinene og severdighetene. Jeg synes det er bra at man starter med en uoppdaget verden, samtidig som man har et stort papirkart. Da kan man velge om man vil dra til en av de store byene (det er jo allikevel skilter langs veiene, dersom man ikke har kart), eller begynne å utforske på egenhånd. Selv om Balmora vises tydelig på det papirkartet, så vises den ikke i spillet før du faktisk har vert der, noe som gir deg friheten til å velge. Og om skulle du legge ut på reise basert på det papirkartet som fulgte med spillet, så kan du være sikker på at du møter på eventyr lenge før du når nærmeste planlagte destinasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå