Gå til innhold

Win XP klarer ikke boote (UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME)

Macint0sh

Anbefalte innlegg

Det hele begynte med at maskinen ble veldig treg. Jeg satse på at det kom av at det var lenge siden jeg hadde defragmentert disken, kobla med at den begynte å bli rimelig full. Derfor slettet jeg en del filer, og kjørte en defragmentering. Etter en stund låse hele maskinen seg. Jeg rebootet og etter det har det vært et sant bluescreen-helvete.

"UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Technical information:

STOP: 0x000000ED (0x83389E30, 0xc0000006, 0x00000000, 0x00000000)"

Dette er den hyppigste feilmeldingen jeg får, men jeg har også fått alle som er å finne på denne: http://support.microsoft.com/default.aspx?...;EN-US;q307545& siten. Jeg har ikke gjort noe som helst i det siste som er en sansynlig grunn til noe slikt. Ikke noe nytt hardware, og ikke noen ny software jeg kan komme på.

Jeg har nå forsøkt å starte med Recovery Console og følge MS sin oppskrift, men når jeg forsøker å gjøre noe får jeg bare opp beskjed om "Access is denied". Tidligere ble jeg bedt om passord, nå blir jeg ikke lenger det. Er det noen måte jeg kan tvinge meg inn på? Når jeg ble bedt om passord visste jeg ikke hva dette var, jeg kan ikke huske å ha satt ett, og passordet til den ene brukeren som er på maskinen virket ikke.

Jeg har ingen anelse om hva jeg kan gjøre, eller hva som er problemet, så noen forslag? Det er noen filer som nesten for en hver pris må reddes fra harddisken før jeg eventuelt formaterer, så forslag til måte å komme meg inn på og få gjort dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg allerede gjort. Del av problemet er at jeg ikke klarer å gjennomføre "redningsaksjonen" MS anbefaler på sine sider pga at jeg ikke får love til å lage mapper etc. (md tmp gir meg bare 'access is denied').

Jeg glemte forresten en ting ang. chkdsk som du nevner. Jeg har forsøkt dette. Når jeg var inne i Windows (jeg kom inn en gang i går) skrev jeg dette og reboota, når den startet på nytt tok den en chkdsk. Etter noen timer krasjet maskinen, og siden det har jeg ikke kommet inn. Jeg forsøkte å kjøre chkdsk /p /r fra recovery console, og da fikk jeg følgende melding:

75% completed.

The volume appears to contain one or more unrecoverable problems.

Hva betyr egentlig dette, dvs tilsier det hardware-feil eller kan det rettes med en format: c?

Jeg har ikke flere partisjoner enn C:, ei heller flere disker. Hva kan jeg gjøre for å redde noen filer jeg absolutt ikke vil miste?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 18:23, skrev Recercare:

Kjent problem, särlig for HP Pavilion, som löses ved windows update (ifölge Microsoft). Litt synd når man ikke kommer inn i windows).

Javel? Jeg har bygd maskinen selv, så det er ingen HP. Har du en link til dette?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 18:22, skrev Basus:

Hvis du har flere pc'er så sett hdd'en i den andre og kopiere over, husk bare å bruke oppstartsdiskett og slette windowsmappen i DOS før du setter den inn i den andre maskinen.

Det er et problem med det...

Jeg har nemlig bare en PC til, og denn kjører Linux (slack 8.1). Vil det fortsatt være mulig med den maskinen? Forslag til fremgangs måte?

Ellers lurer jeg på hvordan jeg kan få laget med en winxp-bootdisk. Jeg har jo ikke tilgang til xp lenger, så hva kan jeg gjøre for å få laget en boot-disk? Av PC-er har jeg som sagt bare en linux-burk ellers, og det er denne jeg skriver disse meldingene fra.

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg har nemlig bare en PC til, og denn kjører Linux (slack 8.1). Vil det fortsatt være mulig med den maskinen? Forslag til fremgangs måte?

Ja, dette går fint faktisk er linux ofte bedre til å få ut filer fra partisjoner som windows ikke finner :smile:

bare koble disken til linux maskinen og skrin

Code:
$ mount -t vfat /dev/hdxx /mnt/rep 

bytt ut /dev/hdx med partisjonen din (prøv med fdisk -l om du ikke vet) og lag mappen rep (e.l) i katalogen mnt. Du kan også bytte ut vfat med ntfs om det er en ntfs partisjon du har

Bootdisk kan du finne på http://www.bootdisk.com

[ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-10-22 18:12 ]

Lenke til kommentar

Det er harddisken din som holder på å ta kvelden. Har akkurat byttet ut min gamle Fujitsu 8 GB pga. nettopp dette problemet. Hele scenarioet du beskriver er som det marerittet jeg opplevde for et par uker siden.

Dersom du skulle klare å boote opp, så får du bare lage backup av filene dine på en brenner hvis du har. Sjekk også i event log -> system og se om du har en gjennomgående feilmelding ved hver boot om noe feil på IDE 0. Det har nemlig jeg hatt på den disken i ca. 3 år, men den tok ikke skikkelig kvelden før for et par uker siden.

Min disk hadde også det siste året store problemer med restart etter at den har blitt skikkelig god og varm. Har da måttet vente på nedkjøling før ny reboot. Feilmeldingen som dukket opp da var noe sånt som "Unknown hard error".

Mitt tips er å bytte ut disken. Om den ikke er helt dau enda, så kommer den til å ta skikkelig kvelden før eller senere og da kan det være for sent å ta backup. Ny disk er eneste skikkelige løsning. La den nye disken leve et kjølig liv, så varer den LEEENGE.

Lykke til!

Edit: skriveleihgsdf

Ellers er jeg like blid! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: knutivarr på 2002-10-22 18:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 18:17, skrev knutivarr:

Det er harddisken din som holder på å ta kvelden. Har akkurat byttet ut min gamle Fujitsu 8 GB pga. nettopp dette problemet. Hele scenarioet du beskriver er som det marerittet jeg opplevde for et par uker siden.

Det du beskriver her er akkurat slikt som jeg har opplevd det. Den har blitt veldig treg de sist månedene, men har ikke vært så vanskelig før akkurat nå. Har også av og til funket å la den kjøle seg ned litt for så å boote, da kom jeg av og til inn. Etter å ha montert disken i linux-burken fikk jeg reddet noen filer, og har nå installert Win XP på den nye WD 120GB-disken jeg bestilte (MPX var veldig kjappe til å levere, flott av MPX). Nå har jeg ingen problemer, og alt er så raskt som noensinne. Maxtor-disken er under et år og jeg sender den inn til Komplett mot slutten av uken. Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...