Gå til innhold

Hvordan bli kvitt fobier?

Anthila

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Xell har nok truffe blink her, ja. Det er berre ein måte å handtere slike ting på, og det er å angripe det gradvis frå ein kant og jobbe med seg sjølv til ein har kontroll på ting. Det er vel det ein minst vil høyre når ein slit med slikt, for det inneber at ein på ein eller annan måte må konfrontere det ein er redd for. Men det er ikkje nokon enkel måte å gjere dette på.

Uansett så trur eg at kvar og ein kjenner seg sjølv best og veit korleis ein best kan gå fram. Eg, for eksempel, har ein veldig direkte måte å gripe slike ting an på. Det, kombinert med at eg er eit skikkeleg stabeist, gjev meg nok eit par fordelar med å handtere slikt... :p

Døme: Eg er ikkje noko særleg begeistra for høgder. Men, får eg ein sjanse til å utfordre høgdeskrekken min så gjer eg det. Ein gong rapellerte eg ned ein ti-femten meters bergvegg. Ikkje store prestasjonen for ein som driv med fjellklatring, men for meg var det meir enn nok. Dessutan er det ikkje mykje som kan slå kjensla av å ha kontroll over seg sjølv og kunne stå andlet til andlet med det ein er redd for. :thumbup:

Eg ynskjer både trådstartar og dykk andre som slit med tilsvarande fobiar lukke til. Det ordnar seg nok! :)

6509261[/snapback]

hm..vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne da:S...greit hvis det er høyde skrekk..da kan en på en måte gå gradvis.....men når jeg har frykt for å krype i grotter, rør o.l. er vel den eneste muligheten for å overgå frykten og virkelig krype igjennom et rør...å det blir vel ikke på en måte gradvis overvinning.:.:.::.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hm..jeg har klaustrofobi...hvordan kan jeg da bli kvitt denne fobien?

Er ikke den værste graden av klaus, kan f.eks. bli låst inne i et skap. Det er værst når jeg f.eks. skal krype i rør, snøhuler, grottter og når jeg kan sette fast føtter og hender...

Skjelver av denne tanken; SI at du har bygget deg en snøhule....selve snøhula er sånn passe stor og romslig, men gangen inn til selve snøhula er lang å trang, bare plass til en person og du må åle deg framover. Du får ikke til å snu deg......se nå for deg at du setter deg fast derinne...UUUSJ...får frysninger...også tanken på å være inne i snøhula å bare vite at det er en utgang er ekkelt..

Hvordan kan jeg bli kvitt dette??

Vil ellers ha meg frabedt stygge kommentarer.

6505898[/snapback]

Lag deg PMV-program (positiv mental visualisering)

Det går da ut på at du lager mentale bilder/filmer hvor du "ser" deg selv i situasjoner som du frykter. Bildene må vise at du allerede er komfortabel i situasjonene. Øv på dette programmet hver dag, og du vil da tvinge underbevisstheten til å akseptere situasjonen. Når du føler deg sikker nok kan du oppsøke reelle situasjoner.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Sørg for at det er kjente i nærheten. en som kan krype gjennom røret/tunnelen før deg og en som er igjenn på utsiden. Han som kryper først viser at røret er stort nok til å komme seg gjennom og kan også hjelpe deg med å trekke deg gjennom dersom du får panikk halveis. Vennen som er i gjenn på utsiden kan hjelpe til med å komme deg bakover dersom du får panikk før du er halveis. En annen måte å øke gradvis på er å finne kortere krypavstander som man kommer seg fortere gjennom uten å få panikk. Du kan jo også krype under senger og liknenede steder som er trange nok til at du dytter litt på din egen mentale grense, men ikke så trange at du risikerer forsterke frykten.

Jeg hadde faktsik selv liknende drømmer om å sette meg fast i kryprom når jeg var mindere, men de utviklet seg heldigvis ikke til å bli en fobi.

BTW: vil ikke anbefale deg å se The Descent. ;)

Lenke til kommentar
Inversion Therapy.

6509243[/snapback]

Enig. It really works!

6509814[/snapback]

Inversion Therapy? ?

6512250[/snapback]

Snakker om og se frykten i hvit øyet. Ta heisen helt til du slutter og være redd. ;)

"I wanted to have sex with my mother. Now, that I've done it, I don't want to any more."

INCREDIBLE!

Endret av lord_vivec9
Lenke til kommentar

Dr. Phill har løsningen.

Uansett, jeg hater veps. Jeg er livredd veps, jeg aner ikke hvorfor. Jeg har blitt stukket å synes ikke det er vondt.

Jeg bare takler ikke den. Å jeg som skal være så barsk :p

Det plager meg ikke så mye, men det finnes jo hjelp til de som palgest mye med det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

:wee:

Fobier kommer vel oftest av mer eller mindre traumatiske hendelser i en ganske ung alder.

6513197[/snapback]

Ja, og i tillegg gjentatte negative/feilaktige meldinger fra miljøet rundt en.

Lenke til kommentar
Inversion Therapy.

6509243[/snapback]

Enig. It really works!

6509814[/snapback]

Inversion Therapy? ?

6512250[/snapback]

Snakker om og se frykten i hvit øyet. Ta heisen helt til du slutter og være redd. ;)

"I wanted to have sex with my mother. Now, that I've done it, I don't want to any more."

INCREDIBLE!

6512772[/snapback]

Dette synes jeg at jeg så på Brainiac en gang. Av rundt 6 forsøkspersoner som ble utsatt for sin største fobi i 2 timer, så var det 2 stykker som følte en "ørliten" forbedring.

Lenke til kommentar
Inversion Therapy.

6509243[/snapback]

Enig. It really works!

6509814[/snapback]

Inversion Therapy? ?

6512250[/snapback]

INCREDIBLE!

6512772[/snapback]

hehe...nice one!;)

Lenke til kommentar
Sørg for at det er kjente i nærheten. en som kan krype gjennom røret/tunnelen før deg og en som er igjenn på utsiden. Han som kryper først viser at røret er stort nok til å komme seg gjennom og kan også hjelpe deg med å trekke deg gjennom dersom du får panikk halveis. Vennen som er i gjenn på utsiden kan hjelpe til med å komme deg bakover dersom du får panikk før du er halveis. En annen måte å øke gradvis på er å finne kortere krypavstander som man kommer seg fortere gjennom uten å få panikk. Du kan jo også krype under senger og liknenede steder som er trange nok til at du dytter litt på din egen mentale grense, men ikke så trange at du risikerer forsterke frykten.

Jeg hadde faktsik selv liknende drømmer om å sette meg fast i kryprom når jeg var mindere, men de utviklet seg heldigvis ikke til å bli en fobi.

BTW: vil ikke anbefale deg å se The Descent. ;)

6512339[/snapback]

Æsj og bæsj...har faktisk sett filmen:O!....Og det var en spesiell scene der som var hel jæveli..når damerne åler seg igjennom grotta...så plutselig setter hovedpersonen seg fast og hele gangen begynner å rase.....piss. ass

Lenke til kommentar

Har ikke mye erfaring med fobier selv da jeg ikke har noen som jeg vet om, men ettersom du vet den eneste faren med edderkopper/trange rom er frykten du har for den, kan du ikke tenke på noe annet? Tror du tvinger deg selv til å tenke "nå er jeg i et trangt rom". Prøv å drit i konsekvensene du tenker deg (ie den kollapser og du dør, noe som ikke kommer til å skje). Hvis du er redd for høyder, drit i at du kan falle ned. Er ikke noe annet enn frykten du har (sjelving, panikk-tenking...) som gjør at det er en større sjans for å falle ned fra en stillasje 15 meter opp når man går vanlig enn å plutselig falle på bakken når du går vanlig (noe som ikke skjer uten videre).

Sikkert værre enn det virker for meg men... Face the fear!

Prøvd å tenke på ei digg dame når du krabber i snøhuler? ;)

Lenke til kommentar
Har ikke mye erfaring med fobier selv da jeg ikke har noen som jeg vet om, men ettersom du vet den eneste faren med edderkopper/trange rom er frykten du har for den, kan du ikke tenke på noe annet? Tror du tvinger deg selv til å tenke "nå er jeg i et trangt rom". Prøv å drit i konsekvensene du tenker deg (ie den kollapser og du dør, noe som ikke kommer til å skje). Hvis du er redd for høyder, drit i at du kan falle ned. Er ikke noe annet enn frykten du har (sjelving, panikk-tenking...) som gjør at det er en større sjans for å falle ned fra en stillasje 15 meter opp når man går vanlig enn å plutselig falle på bakken når du går vanlig (noe som ikke skjer uten videre).

Sikkert værre enn det virker for meg men... Face the fear!

Prøvd å tenke på ei digg dame når du krabber i snøhuler? ;)

6515696[/snapback]

Joa..er kanskje ikke fullstendig mulig å skru av panikktenkingen men det er fult mulig å beroligjøre seg selv ved å tenke" Dette går bra, dette går bra" og å puste dypt...

Lenke til kommentar

Jeg har så mange forbier og så mye jeg har superangst for at jeg tror ikke jeg klarer å ramse opp alt engang :!:

Skal vi se. Jeg har angst for å få vann i nese eller ører. Får jeg det når jeg f.ex. dusjer må jeg skru av dusjen, og gå ut å tørke ørene mine. Jeg er redd for store åpne plasser uten mennesker, skogen om natta, hunder uten bånd eller som står bundet i en hage. Jeg er også livredd for små rom (under 2 m2) og hvite rom uten møbler.

Jeg er redd for stranda og alt som følger med. Får noen syke angstanfall av å bare tenke litt mye på det. Jeg er redd for å være alene hjemme, jeg er redd for ederkopper med lange stankelbein og vinger. Jeg er redd for fugler spesiellt pappegøyer og undulater. Jeg er redd for kaniner og hamstere. Begynner å kaldsvette hvis jeg må nede i buret eller det hopper en løs. Jeg klarer heller ikke fylle bensin uten å knekke sammen og begynne å gråte. Haha- Får andre til å gjøre det for meg. Har det samme problemet med å måtte parkere med mange mennesker rundt meg. Tror dette kommer av prestasjonsproblemer.

Jeg han angst for smør og ting som smaker smør, jeg brekker meg av det (seriøst). Tror ikke det er alt, men kommer ikke på mer. Angsten har blitt temmelig ille i det siste, og har hatt en 8 eller 9 anfall siden søndag. Heldigvis ingen foreløbig idag.

Noen tips? :)

Tror jeg desverre ikke kan hjelpe deg mr. trådstarter. Hehe. Men jeg sender gode og varme tanker! :D

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg er "redd" for sykehus. Dvs. jeg har ingen problemer med å tenke på det, men hvis jeg oppsøker et sykehus blir jeg usansynlig dårlig med en gang jeg kjenner lukten der inne. Dette har ikke skjedd de gangene jeg selv har vært innlagt, bare når jeg skal besøke andre, eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...